Načinov, kako se občine lotevajo usmerjanja obiskovalcev od najbolj obremenjenih točk k manj obremenjenim, ki večji obisk še prenesejo, je več. Kot najpogostejši ukrep sta se izkazala uvedba parkirnine oziroma umirjanje prometa.
V Bohinju z vsemi topovi nad enodnevne goste
Najbolj intenzivno so rokave zavihali v Bohinju, kjer je Občinski svet Bohinja pod vodstvom župana Jožeta Sodje letos sprejel nov sklep o določitvi javnih parkirnih površin in cen parkiranja, ki je začel veljati z začetkom visoke sezone 1. junija 2024.
Parkirišče P10 Ribčev Laz ob vstopu v naselje je bilo odprto med glavno sezono in je imela prostor za 300 vozil, parkirišče P07 Ribčev Laz (Labora) na začetku Stare Fužine je bilo še večje – prostora je imelo za 350 vozil. Po sprejetju novega sklepa so možnosti obiskovalcev za parkiranje v bližini jezera tako pičle.
Prav tako morajo turisti med obiskom upoštevati vrsto pravil; med drugim so v občini že leta 2021 v sklopu Strategije trajnostnega razvoja območja Bohinjskega jezera prepovedali uporabo večjih kopalnih pripomočkov iz umetnih mas, kot so napihljive blazine, plavajoči gradovi, flamingi in podobno.
Kot ugotavljajo na občini, kljub realizaciji vrste ukrepov, vključno s krepitvijo brezplačnih prevozov s parkirišč P+R, prometne obremenitve zaradi vse večjega obiska še vedno naraščajo. To povzroča nezadovoljstvo tako med občani kot med obiskovalci in ne sledi zavezam trajnostnega razvoja turizma. Iz tega je moč sklepati, da lahko v omenjeni občini tudi v prihodnje pričakujemo številne ukrepe.
Kako bo letos?
Ker se tudi pred letošnjo sezono pričakuje dober obisk, smo se na Javni zavod Triglavski narodni park obrnili z vprašanjem, ali lahko obiskovalci letos pričakujejo določene novosti glede vstopa na omenjeno območje.
Odgovorili so nam, da pred letošnjo poletno sezono precej pozornosti na področju usmerjanja obiska posvečajo digitalizaciji. Prizadevajo si, da bo v prihodnje tudi na njihovi spletni strani na voljo zemljevid, ki bo v živo prikazoval, kje na območju Triglavskega narodnega parka je največ obiskovalcev. "To bo zagotovo pomembno vplivalo na odločitev obiskovalcev, kam v Triglavskem narodnem parku se bodo odpravili," so prepričani. Če bo zemljevid na voljo že v letošnji sezono, trenutno še ni jasno.
Zatrdijo, da bo bodoče v sodelovanju z različnimi deležniki načrtovan nadaljnji razvoj programskih rešitev. Te bodo obiskovalcem nudile optimalno odločitev za obisk narodnega parka, ki bo temeljila na vključevanju in upoštevanju vsebin varovanja občutljive narave v zavarovanem območju TNP.
Po njihovem prepričanju so na stanje na terenu v lanski sezoni bolj kot obiskovalci sicer vplivale vremenske ujme, kot so vetrolomi in poplave. Te so pustile posledice tako na gozdnih površinah kot na poteh znotraj narodnega parka. Nekatere ceste v parku so zaradi sanacij po ujmah še vedno zaprte, na primer cesta v dolini Krma v upravljanju Občine Kranjska Gora. Z željo zagotavljanja varnosti bo tako ostalo do okvirno 1. 8. 2024. Stanje poti in ostale razmere v Triglavskem narodnem parku so obiskovalcem ves čas na voljo na spletni strani.
Obiskovalci Triglavskega narodnega parka in drugi lahko po novem spremljajo, koliko prehodov štejejo števci obiska na različnih lokacijah po parku. Deset števcev pošilja podatke enkrat dnevno, tako da je možno za en dan nazaj (ali za dlje v preteklost) preveriti, koliko obiskovalcev je obiskalo določeno točko v parku. Podatki z ostalih devetih števcev se osvežujejo takrat, ko so s števca ročno pobrani podatki. Lokacije štetja so območje Triglava in Doline Triglavskih jezer, osrednje naravne znamenitosti ter poti v alpskih dolinah.
Ker se zavedajo, da se številni obiskovalci po informacije zatečejo k sodobnim tehnologijam, imajo na spletni strani ves čas na voljo informacije o aktualnih razmerah na območju parka. Pri tem obiskovalce spodbujajo predvsem k uporabi verodostojnih in ažurnih aplikacij, med katerimi izpostavljajo maPZS in Slovenia Outdoor.
Ne glede na to, koliko ljudi bo letošnje poletje obiskalo Triglavski narodni park, pa si želijo, da bi se na svoj obisk dobro pripravili in bi upoštevali bonton obiskovanja ter da bi bilo njihovo doživljanje edinstvene narave in kulturne krajine poučno in prijetno.
Odgovor na vprašanje, če v primeru še naprejšnje prekomerne obiskanosti razmišljajo tudi o uvedbi vstopnine, pa si lahko preberete v našem intervjuju z vodjo informacijsko izobraževalne službe v TNP – Majdo Odar. Sogovornica, ki je v zavodu zaposlena že 15 let, nam je razkrila, da nas čakajo številne spremembe.
To so najpogostejše kršitve
Po pričevanju sogovornikov iz JZ TNP večina obiskovalcev upošteva pravila obnašanja in omejitve, katerih cilj je ohranjanje narave in kulturne krajine. Običajno se posamezniki zavedajo, da vstopajo v posebno naravno okolje in kulturno krajino, kjer je cilj varovanja ohranjanje za naslednje rodove.
Vedno pa se najdejo tudi taki, ki se nad pravila požvižgajo. Nad tovrstnimi primeri bdijo varuhi parka, ki izrekajo kazni in opozorila. Med najpogostejše kršitve v poletnem času sodijo kopanje v visokogorskih jezerih in vodotokih, kampiranje v naravi na mestih, ki temu niso namenjena, ter parkiranje in vožnja v naravnem okolju. Od 500 izrečenih glob je bilo od teh slednjih 400.
Veliko ljudi tudi ni seznanjenih s tem, da je letenje z brezpilotnimi zrakoplovi znotraj parka brez soglasja prepovedano. Njihov hrup namreč izjemno vznemirja tam živeče živali. Prav tako je pomembno, da imajo sprehajalci pse na povodcih.
Triglavski narodni park po novem pobraten z Narodnim parkom Berchtesgaden
To pa niso edine novosti, ki smo jim letos priča v TNP. Pretekli konec tedna je v Bohinju potekal slavnostni podpis sporazuma o pobratenju Triglavskega narodnega parka in Narodnega parka Berchtesgaden iz Nemčije. Sodelovanje med parkoma, ki sicer že poteka, a doslej še ni bilo formalizirano, bo obsegalo področja upravljanja zavarovanih območij, raziskav, ohranjanja virov in izobraževanja. Sporazum o pobratenju je podpisan za obdobje petih let z možnostjo podaljšanja.
Triglavski narodni park se je v letošnjem letu že pobratil z narodnim parkom Valley of Flowers iz Indije, lani pa s francoskim Narodnim parkom Mercantour. Javni zavod Triglavski narodni park je tudi v preteklosti vzpostavil številna mednarodna
partnerstva (pogodbe ali listine) s parki v tujini: z Naravnim parkom Taunus (Nemčija), Narodnim parkom Snowdonia (Wales), tripartitni sporazum z narodnima parkoma Visoke Ture/Hohe Tauern (Avstrija) in Les Ecrins (Francija), dogovor o pobratenju z Narodnim parkom Crater Lake (ZDA) in dogovor o pobratenju z Naravnim rezervatom Kronotski (Kamčatka, Rusija).
dezurni@styria-media.si
Morali bi se zbrat v večjem številu in se odpraviti na Bled sedet na travo!
Precej bolj pošteno od zaračunavanja parkirni bi bilo zaračunavanje helikopterskih taksi prevozov raznih japankarjev, pa zgubljencev, pa "onemogležev" kot pa …
Ne potlej vekat podeželani, ko morte v Lj parkirnino plačat..