Tudi v letošnji poletni sezoni se obeta veliko obiskovalcev v edinem narodnem parku v Sloveniji – Triglavskem narodnem parku, ki je že v preteklih letih beležil rekorden obisk. Če pod drobnogled vzamemo Biosferno območje Julijskih Alp, ki poleg Triglavskega narodnega parka obsega širši del Julijskih Alp, pridemo v zadnjih desetih letih do več kot 100-odstotnega porasta obiska. Leto 2019 velja za rekordno, saj je bilo na območju, ki ga sestavljajo upravne enote Radovljica, Jesenice in Tolmin, ustvarjenih več kot štiri milijone nočitev, pri čemer enodnevni gostje sploh niso všteti.
Posledično se s tem povečajo možnosti za nesreče. Kot so nedavno poročali na Gorski reševalni zvezi Slovenije (GRZS), so v zadnjih letih priča trendu porasta števila intervencij, lani so celo zabeležili rekordno število intervencij (667). Tu bode v oči tudi podatek, da so bili v nesrečah večinsko udeleženi tuji državljan (371. Lani se je tako prvič zgodilo, da je bilo več gorskih nesreč, v katerih so bili udeleženi pohodniki tujih držav.
Zaradi prevelikega vpliva na okolje so v Triglavskem narodnem parku že pred začetkom poletne sezone napovedi številne spremembe, kjer je v ospredju predvsem umirjanje pritiska. Načinov, kako se lotevajo usmerjanja obiska, je več. Ena izmed prioritetnih nalog zavoda pa je umirjanje prometa.
"Stremimo k temu, da čim več vozil ostane izven območja parka na večjih parkiriščih. Obiskovalce se v park usmerja bodisi peš, z javnim prevozom ali s kolesom. Določene občine so na svojih cestah uvedle konkretne ukrepe za usmerjanje obiska, na primer z zaprtjem določenih cest oziroma z omejevanjem kapacitet na parkiriščih v bližini večjih (urbanih) središč. Spet druge občine ogromna sredstva namenjajo javnim prevozom," je v intervjuju za naš medij že pred časom dejala vodja informacijsko izobraževalne službe v Javnem zavodu Triglavski narodni park (TNP) Majda Odar.
Še bolj pa je številne goste kobariške občina razjezila novica o poletnem režimu na dostopnih mestih ob Nadiži na Robiču, v Podbeli, ob Napoleonovem mostu in v Logjeh. Ta je začel veljati s 15. junijem in bo trajal do 31. avgusta. V tem času bodo vsak dan med 9. in 19. uro pobirali nadomestilo za parkiranje v višini 1,5 evra na uro oziroma deset evrov za ves dan. Na družbenih omrežjih je precej razburjenja povzročilo predvsem pravilo, da je na kopalnih mestih v tem terminu prepovedano kopanje domačih živali ter njihovo zadrževanje na obrežju reke.
Prav tako smo o visokih cenah parkiranja poročali na območju Bohinja, ki z letošnjim junijem uvajajo nove cene, ki bodo morda vplivale na odločitev za obisk z avtomobilom. Uporaba gozdne ceste Stara Fužina–Voje–Vogar–Blato po novem namreč stane 20 evrov na dan, poenotili pa so tudi cene na parkiriščih P+R Danica, Kobla in Senožeta, kjer od 1. junija do 30. septembra parkiranje stane pet evrov na dan. Visoka sezona se je 1. junijem prav tako že začela na parkiriščih ob Bohinjskem jezeru, kjer ura parkiranja stane tri evre, in bo trajala do konca septembra. Na največ 12 ur so omejili tudi parkiranje za avtodome na parkirišču Senožeta.
Z željo, da bi bilo presenečenj pred obiskom Triglavskega narodnega parka čim manj, so na Javnem zavodu TNP v sodelovanju s partnerji projekta VrH Julijcev zato pripravil tri kratke videe o najbolj vročih tematikah v poletnem času. "Z odgovornim obiskom lahko vsak prispeva k ohranjanju izjemno bogate in raznolike narave. Koristne informacije za obiskovalce so na voljo na vsakem koraku, zato se pred obiskom dobro informirajmo za naš varen korak in za odgovornost do prostora, ki ga obiskujemo," so zapisali v sporočilu za javnost.
"Pred obiskom Triglavskega narodnega parka se pozanimajmo o pravilih obnašanja"
Naravovarstveni nadzornik Triglavskega narodnega parka Florijan Tišler opozarja, da se pred obiskom katerega koli zavarovanega območja narave pozanimamo o pravilih obnašanja, da bomo s svojim obiskom obvarovali naravo in poskrbeli za lastno varnost. V primeru kršenja lahko prejmete tudi globo. Največji problem ostaja parkiranje v naravnem okolju. Od 500 izrečenih glob jih je bilo lani takih 400. Temu sledi kampiranje v naravnem okolju, zlasti poleti.
"V Triglavski narodni park se podajmo z javnim potniškim prevozom"
Markacist Jurij Videc (Planinsko društvo Laško) v imenu Planinske zveze Slovenije spodbuja ljudi, da za lastno udobje in skrb za okolje odhajajo v gorski svet Triglavskega narodnega parka z javnim potniškim prevozom z uporabo železniškega in avtobusnega javnega prometa. V letošnji poletni sezoni bo s skupnimi močmi vseh deležnikov organiziranih več kot 30 linij javnega prevoza, kar predstavlja zametek javnega potniškega prometa Julijske Alpe. Podatki kažejo, da se številkami uporabnikov javnih prevozov, ki jih v poletni sezoni zagotavljajo lokalne skupnosti, višajo. Lani so z njimi dosegli najmanj 150.000 potnikov.
Obiskovalci s spoštovanjem prometnih ureditev omogočamo več miru, ki ga živali še posebej potrebujejo v fazah paritve, vzgoje mladičev in prehranjevanja.
"V Triglavskem narodnem parku so jezera, reke in potoki, kjer kopanje ni dovoljeno"
Domačin in turistični vodnik Grega Šilc iz Bohinja si prizadeva, da vsi obiskovalci Triglavskega narodnega parka prispevajo k ohranjanju alpskih voda, tako kot sam uči svoje otroke, da s svojimi dejanji prispevajo k ohranjanju dragocene narave.
V Sloveniji imamo štirinjast visokogorskih jezer, ki vsa ležijo v prvem varstvenem območju Triglavskega narodnega parka (TNP), kjer veljajo posebna pravila. Četudi so posebej v poletnih mesecih mamljiva za ohladitev, je v njih kopanje strogo prepovedano. Jezera so visoko v gorah več kot pol leta pokrita z ledom. Večina je majhnih, zato so to zelo občutljivi in ranljivi življenjski prostori. V njih živijo različne vrste alg, mikroskopski rakci in ličinke žuželk.
dezurni@styria-media.si
Eno samo strašenje,eno samo kasiranje.Enkrat se bomo zbudili in videli da ne moremo več nikamor.Vsak pogolten župan lahko v tej …
najprej naj dajo navodila v izraelščini. potem pa nabavit 100 redarjev in marš - kasirat. in to samo v visoki …
Ta me zelo spominja na pozive blejskega župana za časa koriščenja coronskih bonov, potem pa kmalu jok in stok, da …