Med pohodniki izjemno priljubljena dolina Vrata, ki velja za pomembno izhodiščno točko za številne vzpone na Triglav, je tudi v letošnjem poletju zaznamoval prometni kaos. "Domačini bi rekli, da je izkušnja letošnjega poletja slaba in da je v dolini preveč pločevine. Prebivalci Triglavske ulice že od 3. ali 4. ure zjutraj ne morejo spati, ker potekajo hitrostne dirke, kdo bo prvi v Vratih," je opozoril nekdanji predsednik Turističnega društva Dovje-Mojstrana Matjaž Podlipnik.
Pojasnil je, da so to problematiko skušali lajšati z ureditvijo novega parkirišča v Mojstrani in z brezplačnim prevozom v Vrata: "Vse to strel v prazno, če v Vratih ne uvedejo parkirnine, ki bo dražja kot v Mojstrani." Podobnega mnenja je kranjskogorska županja Henrika Zupan. Ocenila je, da brezplačni avtobusni prevozi, ki sta jih zagotovila občina in javni zavod Triglavski narodni park, niso bili zadosti izkoriščeni, čeprav je avtobus v glavni sezoni vozil na vsako uro od 5. ure zjutraj. Večina obiskovalcev se namreč pod severno Triglavsko steno še vedno raje pripelje z lastnim avtomobilom, kar je v poletni sezoni povzročalo nemalo nevščenosti tamkajšnjim prebivalcem.
Z željo, da bi ljudi odvrnili od tega in jih spodbudili k rabi javnega prevoza, bo tudi po njenem mnenju moral biti vstop v dolino oziroma parkiranje v njej dražje od parkiranja v Mojstrani z brezplačnim prevozom v Vrata. Situacija bi se lahko izboljšala z ureditvijo parkirišč v samih Vratih, kjer je ob koncu parkirišča pogosto dvignjena zapornica in ljudje parkirajo vsepovsod.
Županja je ob tem pojasnila, da občina z medobčinskim redarstvom ni pristojna za urejanje parkiranja v Vratih, saj je del zemljišč v lasti agrarne skupnosti, preostali del zemljišč pa je kategoriziran kot državna cesta. Občina se je zato z ministrstvom za infrastrukturo dogovarjala, da bi del zemljišč prekategorizirali in bi lahko tudi občina vplivala na režim parkiranja v Vratih. Dotlej bi po mnenju županje lahko na travnikih parkirana vozila v Vratih sankcionirali naravovarstveni nadzorniki TNP-ja. Ob tem je županja še dodala: "Samo z vzpostavitvijo zapornice in obračališča se problem ne bo rešil. Z vsemi deležniki moramo določiti prometni režim, na kakšen način in pod kakšnimi pogoji bo možno z osebnimi vozili vstopati v Vrata."
S prihodnjim letom nov prometni režim?
Situacija se utegne kmalu spremeniti, saj so na kranjskogorski občini 15. septembra 2023 sporočili, da so se v Vratih že začela dela za vzpostavitev dolgo pričakovane zapornice. Ta bo omejila število avtomobilov, ki lahko vstopijo v dolino Vrata, ne bo pa omejevala dostopnosti za pešce in kolesarje. "S tem ukrepom bomo spodbujali parkiranje v Mojstrani," so zapisali na svojem facebook profilu. Dodali so, da še vedno poteka pridobitev dovoljenj za postavitev obračališča, ki naj bi bilo zgrajeno najkasneje do začetka naslednje turistične sezone. Šele ko bo sprejet nov prometni režim, bo zapornica lahko tudi v uporabi. Trenutno tam deluje le prikazovalnik zasedenosti parkirišč v Vratih.
Zavod TNP: postopki tečejo zelo počasi
V javnem zavodu TNP možnost parkiranja samo na peščenem parkirišču na koncu doline podpirajo, in sicer do obstoječe zapornice, ki pelje proti Aljaževemu domu, čeprav tudi parkiranje na tem parkirišču še vedno ni pravno formalno urejeno. "Parkiranje na prodišču Triglavske Bistrice in omogočanje vožnje z motornimi vozili prek omenjene zapornice ter parkiranje pred Aljaževim in Šlajmerjevim domom je v nasprotju z zakonodajo ter v nasprotju z vsemi dosedanjimi dogovori in stališči zavoda," so poudarili. Dodali so, da zadeve niso sistemsko urejene in planinsko društvo obiskovalce usmerja na nedovoljene površine, zato bi bilo kaznovanje obiskovalcev nesorazmeren ukrep.
Ureditev mirujočega prometa ob koncu državne ceste v dolini Vrata terja uskladitev med več deležniki, in sicer Direkcijo RS za infrastrukturo kot upravljavcem državne ceste, agrarno skupnostjo kot lastnikom dela zemljišč, planinskim društvom kot večletnim neuradnim skrbnikom parkirišča na koncu doline, pa tudi javnim zavodom TNP ter kranjskogorsko občino.
V javnem zavodu pojasnjujejo, da usmerjajo ves trud k uveljavitvi celovitega prometnega režima za vso dolino, z uvedbo zapornice na začetku doline, uveljavitvijo javnega prevoza, določitvijo maksimalnega števila parkirnih mest v dolini in določitvijo delov dneva brez možnosti vstopa v dolino z individualnimi motornimi vozili. "Ob tem zaradi različnih pristojnosti upravljavcev v tem območju in lastniških razmer postopki tečejo počasi, že dogovorjene rešitve, sporazumi in izpolnjevanje pogojev prek upravnih dovoljenj pa se zamikajo v naslednje leto," sklenejo v javnem zavodu TNP.
dezurni@styria-media.si
A gradnja teh betonskih zadev sredi narave je pa lepa? V glavnem se vam gre za pobiranje denarja, kot makaronarjem, …
Edino pravilno, da se naredi red. Eni bi se najraje z avtom zapeljali še na Triglav.
Klasično. Vse kar zna ponuditi slovenski turizem. Plačevanje parkirnine.