Zakaj ste film poimenovali Technotise: Edit in jaz in ne Technotise Edi in jaz?
Ker mi je bilo bolj zanimivo, da zgodbo govori nekdo, ki ni človek, v tem primeru entiteta, kar poudarja vtis kiber punka. Verjetno to, kaj sem hotel povedati, ljudje dojamejo šele ob koncu filma.
Torej lahko rečemo, da je glavni junak filma umetna inteligenca in ne človek?
Tako je.
Ali verjamete, da bi umetna inteligenca v prihodnosti lahko imela zavest ali dušo?
Tehnologija se zelo hitro razvija in samo vprašanje časa je, kdaj se bo začela ukvarjati tudi z duhovnim. Ta tema me tudi sicer zelo zanima. Nekaj podobnega so naredili v filmu Ghost in the Shell.
Pomemben del vašega filma je tudi humor. Mislite, da je bil tudi zato tako dobro sprejet pri publiki?
Zagotovo. Tega se nisem izmislil jaz, ampak sem se naučil od starejših kolegov, ki so rekli: če uspeš nasmejati publiko, ti bodo oprostili tudi luknje v scenariju, napake v režiji in slabo animacijo. Poleg tega ima film dobro glasbo, saj so tudi meni v lepem spominu ostali filmi z dobro glasbo, čeprav morda niti niso bili tako dobri.
V filmu je tudi nekaj seksualnih scen, ki pa jih ni veliko za animirani film po vzoru japonskih anim. Enako velja za kri.
Všeč mi je, kako razmišljate, bal sem se celo, da jih je preveč. Delal sem film, kakršen bi bil všeč meni. Rad imam, film, glasbo, seks in rokenrol in mislim, da publika ceni mojo iskrenost in da nisem delal po ameriški formuli, ampak sem se hotel od tega distancirati. Moja ambicija je bila, da naredim srbski film z ZF-tematiko, ne ameriški. Krvi pa ne maram. Če že je nasilje, želim, da gledalec uporabi domišljijo.
Videla sem dele stripov Le Fléau des Dieux, ki ste jih ilustrirali za francosko založbo. Ti so zelo krvavi?
Lahko bi bilo še huje. Moja scenaristka Valérie Mangin je zelo krvoločna in sem na veliko mestih uporabil trike, da ne bi bili še bolj krvavi.
Ste lik Edit ustvarili po kakšni ženski?
Ne, ko sem pisal scenarij, sem razmišljal, kaj bi bilo všeč meni. Hotel sem narediti lepo žensko, ki pa zna skrbeti zase. Nekatere feministke so kritizirale njen lik, češ da je neumna, a nisem hotel narediti tega. Nikoli ne moreš ugajati vsem.
Publiki očitno ugaja ...
Da, dobil sem že dve nagradi publike, eno na festivalu Cinema City v Srbiji in eno v Montrealu v Kanadi.
Potem to ni film, ki ga lahko »razumejo« samo gledalci z območja nekdanje Juge?
Zgleda, da funkcionira tudi drugje. Morda ljudje razumejo svežino, da sem naredil ZF-film, ki se ne jemlje tako resno kot na primer Matrica. Verjetno si opazila, da z znanstveno fantastiko vedno pride resnost. Kot da so pogoltnili metlo. Ne vem, zakaj ne morejo biti sproščeni, mar ne?
Kakšen je Beograd, v katerem živi Edit?
Tak kot danes. To je film o današnjem Beogradu, le da je na duhovit način preoblikovan v futuristični Beograd. Verjetno so vsi opazili policijski avto, ki je v resnici zastava 101, in tudi vse ostalo je v tem duhu. Za to sem se odločil, ker je že zgodba tako neobičajna, da je v film treba vstaviti nekaj, kar je običajno. Običajni so liki, s katerimi se človek lahko poistoveti, in običajno je mesto z znanimi lokacijami.
Zakaj pa leto 2074?
Zato, ker je to sto let od mojega rojstva. V filmu je veliko stvari, za katere ni posebnega razloga.
Kako naj razumemo lik Slobodana Miloševića?
Do te scene je prišlo popolnoma naključno. Prijatelj me je vprašal, ali ne bom imel nobene politike, saj so v Srbiji vsi spolitizirani, zato sem si rekel, da bi je moralo biti vsaj malo. Ker sem izjemno apolitičen, sem o politiki hotel narediti nekaj povsem drugačnega, poleg tega pa sem jugonostalgik in mislim, da Jugoslavija ni razpadla zato, ker se ljudje ne bi marali, ampak zato, ker svetovnemu ekonomskemu sistemu ni odgovarjal močen Balkan, ampak sedem, osem malih nestabilnih držav. To je moje prepričanje.
To, da Miloševića v filmu nadzorujejo vesoljci, se zdi kot izgovor.
Med snemanjem filma je Milošević ravno umrl. Saj veste, kako se govori - o pokojniku vse dobro, zato sem mislil sceno dati ven iz filma, potem pa sem si rekel, če je bila že narejena, naj ostane.
Ob ogledu filma se zdi, da ste hoteli izjemno veliko povedati. Morda celo preveč.
To sem že slišal. V resnici sem hotel povedati še veliko več, ker sem imel ogromno idej, saj je prihodnost neusahljivi vir informacij.
Se za film zanima kakšen ameriški studio?
Producentska hiša iz Amerike hoče iz njega narediti igrani film in je ustvarila lažni trailer iz kadrov iz že obstoječih filmov, tako da res izgleda, kot da bi šlo za Edit in jaz, samo da se v glavni vlogi pojavlja Mila Jovovich. To so naredili zato, da bi ga lahko pokazali morebitnim financerjem in producentom ter da vidijo, če bi bilo ljudem všeč. Zdaj vsi stiskamo pesti, da bi uspelo.
Ali razumete vse, kar ste povedali v filmu?
Kako razumeti formulo, ki pojasnjuje vse energije na planetu (smeh). Ste vedeli, da se je Einstein s to formulo ukvarjal pred smrtjo, pa ne samo on. Preko te formule so prišli do teorije strun in do multidimenzionalne univerze, ki je zdaj aktualna teorija.
Verjamete v paralelne svetove?
Da. Kot bi rekel David Duchony v Dosjejih X: ne moreš verjeti, v kaj vse verjamem.
V kaj pa ne verjamete?
V to, o čemer govorijo na televiziji oziroma v novice nasploh.
Verjame skoraj v vse razen novice
Aleksa Gajić. Režiser zmagovalnega filma na Liffu po izboru publike.