Mislite, da boste glede na hitre menjave direktorjev Filmskega sklada zdržali do konca mandata?
Kar se mene tiče, ne vidim nobenega problema, vendar je v proceduri zakon o filmskem centru, ki predvideva, da naj bi se vnovič imenovalo direktorja. Jaz si vsekakor želim, da bi bil to še naprej jaz. Prijavil sem bom, potem bomo pa videli.
Zakon o filmskem centru je požel veliko kritik strokovne javnosti. Katera se vam zdi najbolj utemeljena?
Ne bi govoril o kritikah, ker je zakon praktično pred sprejemom. Verjetno bi bil lahko tudi boljši, mislim pa, da je zadnja verzija bistveno popravljena.
So na vladi po vašem mnenju prisluhnili producentom, režiserjem ...
Moramo vedeti, da gre za interesne skupine, ki poskušajo uveljaviti tudi svoje interese. Če bi jim v celoti prisluhnili, je vprašanje, kakšen zakon bi potem dobili. Mislim pa, da so jim prisluhnili.
Menite, da bi mandat direktorja FS moral biti odvisen tudi od uspešnosti filmov pri gledalcih?
Če bi Filmski sklad financiral samo ene zvrsti filmov in bi obstajalo neko objektivno merilo, bi to mogoče celo pilo vodo, ker pa FS ni tukaj zato, da bi snemal samo tiste filme, ki bodo pri publiki uspeli, se takih kriterijev malo ustrašim.
V bistvu pravite, da je težko posneti slovenski film, ki bi bil uspešen pri gledalcih.
Ne, nasprotno. Govorim samo, da ne moremo snemati samo filmov, ki bi imeli za edini cilj čim večje število gledalcev. Imeti moramo tudi filme, ki so mogoče zahtevnejši. Saj drama v gledališču tudi ni namenjena vsem, ampak tistim, ki jih to zanima. Če gre za odločitev za lahkotno komedijo, pa je število gledalcev lahko pomembna osnova za razmišljanje. Film ni eden, filmov je vendarle več.
Imamo v Sloveniji sploh kakšno strategijo, kaj želimo narediti s slovenskim filmom?
Mislim, da jo imamo. Ker porabljamo javni denar, moramo gledati, kako s tem denarjem delamo. Naše poslanstvo je, da ga precejšen del uporabimo tako, da bo to odmevalo v javnosti, da je tudi število gledalcev pomembna kategorija. Stremeti moramo tudi k žanrski raznovrstnosti. Komedij v Sloveniji nismo videli veliko, pa upam, da znamo Slovenci še vedno delati dobre komedije.
Kako ste zadovoljni s filmsko bero na Festivalu slovenskega filma?
Mislim, da je bera dobra, saj imamo za vse tri dni še težave s termini.
Hočete reči, da je preveč filmov?
No, za tri dni jih je že kar dovolj. Mislim, da je letošnja bera dovolj bogata, filmi so zelo zanimivi, različni in razen enega, Gremo mi po svoje, sem videl že vse. Oča, en čudovit film, je bil v Benetkah, Circus fantasticus je specifičen film, Piran - Pirano pa je po mojem mnenju dobro narejen prvenec z zanimivo tematiko.
Piran - Pirano bo prikazan na prostem.
Ja, želja občine in dolgoletna želja festivala je bila, da bi festival umestili v širši prostor, tako da bi z njim zaživela vsa regija. Mislim, da bo šlo za odmeven dogodek, film pa potrebuje odmevne dogodke.
Lahko pojasnite, kaj natančno se je zgodilo, da se je Društvo slovenskih filmskih ustvarjalcev umaknilo kot izvajalec FSF?
Kar se je zgodilo, je za nami. Želim si dobrega sodelovanja z DSFU. Meni je zelo hudo, da društvo in zakonodajalec, ki je pred mnogimi leti v zakonu o Filmskem skladu zapisal, da nagrado Metoda Badjura podeljuje Filmski sklad, nista dileme že razrešila. V pravilniku o podeljavanju najvišje nagrade na področju filma smo predvideli aktivno vlogo DSFU. Društvu sem ponudil, da bi, če podajo predloge, ki jih uskladijo z drugimi društvi in združenji, sledil predlogom, vendar jih to pot še nisem dobil.
Kako ste zadovoljni z lokacijo in obiskom festivala?
Lani je bila zapolnjena večina prireditev, zagotovo pa vse elitne večerne predstavitve, tako da mislim, da je lokacija v redu. Festival mora biti nekaj posebnega. Če bi bil sredi Ljubljane, Maribora ali Celja, bi težko dosegel to, kar lahko doseže v Portorožu. To je lahko festival z glamurjem.
Poskušali ga bomo.
Kako?
Tako da bomo poskušali postaviti kulise, da bomo imeli "festivalski" hotel. Če bomo pogrnili rdečo preprogo in zagotovili, da bodo tisti, ki se bodo po njej sprehodili, v tem videli tudi svoj interes, potem bomo uspeli.
Se vam zdi, da festival diha z mestom?
Do zdaj tega občutka niste imeli in tudi ne vem, kako bo letos. V vsakem primeru bo s festivalom dihal Piran.
En dan.
En dan, ampak do zdaj ni bilo niti tega enega dneva. Manjka nam, da bi bile po Portorožu zastave slovenskega filma, da bi tisti, ki bi se sprehajali po promenadi, vedeli, da se tu dogajajo filmi, in da bi obveščali tujce. Morda bi kazalo razmisliti, ali je to festival, ki se ukvarja samo s slovenskimi filmi ali ima potencial biti pomemben festival v regiji.
Bodo na festivalu tudi koncerti?
Ne, ker je festival sam po sebi tako poln.
Kaj pa menite o ideji, da bi bil FSF uvod v Liffe?
Tudi te ideje so? Ja, zakaj ne bi razmišljali. Ne vem, ali je ta ideja sprejemljiva, vendar, če so nove ideje, potem se stvari lahko izboljšujejo, tudi če kakšna propade. Pot nazaj je vedno preprosta, če ne daješ novih idej, pa ni napredka.
Se vam zdi to, da ne prihajate iz filmskih krogov, večji plus ali minus?
Zagotovo je minus. Tega se zavedam, ampak v življenju ne moreš biti vse. Ne moreš se malo spoznati na ekonomijo, na vodenje, pa še na film. Takšni so zelo redki. Imam pa film rad že od malega in sem se srečal s podobnimi problemi na televiziji. Vem pa, da malo vem o filmu v tem smislu, da nimam svojega mnenja tam, kjer je bolje, da človek svoje mnenje preveri. Nekaj, kar je všeč meni, je moja stvar, o tem, kar je všeč širši okolici, pa je malo težje soditi.
"Vem, da malo vem o filmu"
Igor Kadunc. O Festivalu slovenskega filma, glamurju, idejah in svojih minusih.