Vse od leta 1946 nagrade Prešrnovega sklada pretresejo slovenski kulturni prostor. Ne le, da je
vedno kdo, ki se ne strinja z izborom nagrajencev, vse glasnejše so tudi kritike na račun področne
ozkosti strokovnih komisij.
Na spletni strani ministrstva za kulturo je sicer mogoče prebrati vse o zgodovini
podeljevanja Prešernovih nagrad, predvsem o vedno novih pravilih. Že leta 1956 je zakon natančneje
opredelil znanstvena področja, največja sprememba pa je bila sprejeta leta 1961. Nagrade so od
tedaj namenjene samo še umetniškim delom, ne več znanstvenim, razdeljene pa so na Prešernove
nagrade in nagrade Prešernovega sklada.
Število nagrad se je spreminjalo vse do sprejetja zakona konec leta 1981. Tedaj je bilo
število nagrad omejeno na največ tri Prešernove nagrade in največ deset nagrad Prešernovega sklada.
Zakonska sprememba iz leta 1991 je število nagrad še bolj zmanjšala, in sicer na največ dve
Prešernovi nagradi oziroma največ šest nagrad Prešernovega sklada, piše na spletni strani.
Od leta 1991 gre seznam dobitnikov velikih Prešernovih nagrad za življenjsko delo takole:
leta 1991: skladatelj J
akob Jež, slikar
Zoran Mušič in pisatelj
Marjan Rožanec
leta 1992: skladatelj
Uroš Krek in pisatelj
Boris Pahor
leta 1993: pisatelj
Drago Jančar in igralka
Milena Zupančič
leta 1994: slikar
Andrej Jemec in skladatelj
Lojze Lebič
leta 1995: režiser
Matjaž Klopčič in pisatelj
Alojz Rebula
leta 1996: pesnik
Veno Taufer in baletnik
Vojko Vidmar
leta 1997: slikar Emerik Bernard in pesnik
Niko Grafenauer
leta 1998: režiserka in scenografka
Meta Hočevar in pisatelj
Saša Vuga
leta 1999: skladatelj
Alojz Srebotnjak in pesnik
Tomaž Šalamun
leta 2000: pesnica
Svetlana Makarovič in slikar
Marko Rupnik
leta 2001: slikar
Gustav Gnamuš
leta 2002: skladatelj
Vinko Globokar in pesnik
Milan Jesih
leta 2003: arhitekt
Vojteh Ravnikar in igralec
Zlatko Šugman
leta 2004: pisatelj
Florijan Lipuš
leta 2005: slikar
Bogdan Borčič in flavtistka
Irena Grafenauer
leta 2006: pesnik in pisatelj
Milan Dekleva in režiser
Karpo Godina
leta 2007: skladatelj in pianist
Janez Matičič in igralec
Radko Polič - Rac
leta 2008: prevajalec
Janez Gradišnik in oblikovalec
Miljenko Licul
Predvsem zadnji veliki Prešernovi nagradi pričata, da se je zgodil premik komisij v
razmišljanju o tem, kaj sodi med vrhunsko umetnost. Gradišnik je bil tako prvi prevajalec, ki si je
prislužil najvišje državno priznanje, Licul pa prvi oblikovalec.
Kar zadeva "male" Prešernove nagrade oziroma nagrade Prešernovega sklada, so nekateri mnenja,
da so mnogi umetniki spregledani oziroma njihovo delo ne more iti skoz sito strokovnih komisij. Te
komisije so štiri: za scensko in likovno umetnost, za književnost in za glasbo. Dobitniki "malih"
Prešernovih v zadnjih letih, kot so filmski režiser Jan Cvitkovič, režiserska in videastka
Ema Kugler ali multimedijski umetnik
Marko Peljhan, dokazujejo, da je potrebno razširiti področja strokovnih komisij,
ta za scensko umetnost namreč ne more "pokriti" kar vsega.
Čeprav podelitev nagrad na predvečer kulturnega praznika v javnosti vedno vzbudi veliko
zanimanja, je v globljem spominu ostala proslava iz leta 2000, ko je pesnica
Svetlana Makarovič prvič v zgodovini podeljevanja zavrnila veliko Prešernovo
nagrado. Makarovičeva se je proslave sicer udeležila in nato nagrado v govoru zavrnila. Takrat je
novinarjem dejala, da njeno odločitev gotovo razumejo "svetlanologi", kasneje pa jo je nazorneje
pojasnila za Sobotno prilogo v kolumni z naslovom Gora.
V priliki o gori je ponazorila dve poti, ki peljeta na vrh gore, ena je težavna, polna
preprek, druga gladka in udobna. Makarovičeva je kolumno sicer sklenila s stavkom:
"Prav žal, pater Rupnik, ampak to ni ista gora," česar pa Sobotna priloga ni objavila,
zato je kolumnistka z Delom prekinila sodelovanje. O kolumni, proslavi in Makarovičevi se je še
dolgo govorilo, kar - in na to opozarjajo tudi številni komentatorji - sicer ni prav pogosto za
kulturne dogodke.
Nagrajujejo le določena področja
Prešernove nagrade, najvišja državna priznanja za dosežke na področju umetnosti, vse od svojega začetka sprožajo živahno, pogosto zelo kritično izmenjavo mnenj.