Glasbeni festival, ki se je na petrovaradinski trdnjavi v Novem Sadu odvijal že dvanajstič zapored, je v štirih dneh obiskalo okoli 200 tisoč ljudi. Zagotovo je številka nekoliko manjša kot pretekla leta, ko je na več kot dvajsetih odrih poplesavalo kar 300 tisoč ljudi, vendar pa občutek ostaja isti. "Festival ima nekaj več kot ostali. Ne vem točno, kaj to je, vendar pa te na trdnjavi kar razganja energije," nam zaupa 29-letni Norvežan, ki ni kazal nikakršnih sledi zaužitja prepovedanih drog. "Zdaj razumem, zakaj se ljudje vračajo. Čevapi, rakija, božanske ženske ter trdnjava. Sem že odvisen," doda Anglež, del nacije, ki je tudi letos dobesedno preplavila mesto. Razvratna tuja posredna investicija, ki domačinom ne diši preveč, a jo znajo pošteno izkoristiti. Angleži naj bi po ocenah organizatorja predstavljali petino vseh obiskovalcev festivala. Po številčnosti si sledijo Srbi ter sosednje nacije, Slovencev naj bi bilo nekaj tisoč.
Poceni država Exit
V dneh festivala, ki je ob prelomu tisočletja zrasel na koreninah študentskega protesta proti tedanjemu sistemu, skrbi za varnost obiskovalcev okoli 700 varnostnikov ter kar tri tisoč policistov, tako da ni nič prepuščeno naključju. Organizacija ne šepa več, tudi cene so se ustalile. Posameznik si lahko s stotimi evri, stroški karte, prevoza in nastanitve so tukaj izvzeti, v štirih dneh privošči izredne mesne pojedine, na litre piva, rakije ter preostalih srbskih dobrot. Kar je za nas povsem sprejemljivo, je za tujce iz razvitejših držav smešno poceni.
Popolnost Jamiroquaija
In kaj lahko povemo o nastopajočih? Seznam nastopajočih letos ni bil niti približno tako bahav kot ob deseti obletnici festivala, vendar pa gre za premišljeno potezo organizatorjev. Lahko rečemo, da pripeljejo le toliko zvezd, kolikor je potrebno da pokrijejo stroške in zasluzijo za naslednje leto. Kritična masa ni bila presežena, še največ ljudi se je trlo na sobotnem koncertu Jamiroquaija. Vesoljski kavboj je navdušil z razposajenostjo, popolnim glasom in zavidljivimi glasbeniki. Popolnost! Za presežek lahko označimo še nastop "dubsteparjev" Magnetic Man, dela bristolske triphop trojice Portishead, elektronske staroste Underworld, plesnega Deadma5, navdušili pa so tudi angleški alternativci Pulp. Omenimo, da so si 45 minut na festivalu prislužili slovenski Leeloojamais, v nedeljo proti jutru pa so dolgi dve uri festivalska tla tresli trboveljski Laibach. Ljubitelji elektronske glasbe so se tudi tokrat gnetli v kotanji Dance Arene. V objemu rjavega prahu je množica plesala do poznih dopoldanskih ur. Preostali so sonce večinoma dočakali na glavnem odru, kjer so vladali lomljeni ritmi drum'n'bassa.
Poudarimo, da so se ljudje proti domu kljub dejstvu, da je bilo telo popolnoma izmučeno, vračali z nasmehom na obrazu. "Pridete naslednje leto?" vprašam skupino Slovencev. "To sploh ni vprašanje," zatrdijo v en glas.
Exit rešuje srbski melos
Exit festival. Skromnejša zasedba glasbenikov, a še vedno deležen le presežkov. Za piko na i poskrbi srbski melos.