V Državnem zboru je potekala okrogla miza na temo alkoholnih ključavnic, ki so jo skupaj pripravili pri Agenciji za varnost v cestnem prometu in pri Evropskem svetu za varnost v prometu ETSC. Cilj razprave med številnimi domačimi in tujimi strokovnjaki je uvedba alkoholnih ključavnic in drugih ukrepov za povečanje prometne varnosti v Sloveniji, kar je očitno le še vprašanje čase.
Spodbujeni z dobrimi praksami iz nekaterih drugih evropsko najvarnejših evropskih, predvsem skandinavskih držav, cilji nacionalnega programa o prometni varnosti, ki sledi viziji 0 mrtvih na naših cestah, in nenazadnje tudi z ugodnimi odzivi slovenske javnosti glede na raziskavo javnega mnenja je Slovenija po napovedih tik pred uvedbo alkoholnih ključavnic.
V EU je trenutno osem držav, ki so že uvedle alkoholne ključavnice, med drugim vse prometno najbolj varne: Švedska, Velika Britanija, Nizozemska in Finska.
Za zdaj naj bi bili ustrezni slovenski zakoni s področja prometa prilagojeni tako, da bi morali alkoholne ključavnice uporabljati le tisti vozniki, ki so se pregrešili in na cesto zapeljali pod vplivom alkohola ter bili seveda zasačeni. Pri nas torej še ne bo prakse denimo iz Švedske ali FInske, da bi morali alkoholne ključavnice obvezno uporabljati tudi kategorije voznikov, ki denimo vozijo avtobuse, otroke ali pa službena javna vozila.
Bulčeva pihala in uspešno vžgala 500 "konjev"
Kako natančno in pod kakšnimi pogoji si bo nekdo “prislužil” alkoholno ključavnico, bo znano ob javni predstavitvi načrtovanih sprememb, gre pa sklepati, da bodo morali v naprave pihati tisti v rehabilitacijskih programih, v katerih so pristali zaradi vožnje pod vplivom alkohola. Infrastrukturni minister Peter Gašperšič in direktor AVP Igor Velov sta napovedala, da bo alkoholne ključavnice po potrditvi sprememb zakonodaje v Sloveniji uveljavljene že letos.
Razprave v DZ se je udeležila tudi evropska komisarka za transport Violeta Bulc, ki je še pred tem na Trgu republike preizkusila delovanje alkoholne ključavnice v tovornjaku znamke Volvo. Sicer se je Bulčeva kar nekaj časa trudila napolniti napravo z dovoljšno količino sape, a na koncu je na napravi zasvetila zelena lučka in komisarka je z vidnim navdušenjem zagnala motor vlačilca.
Kasneje je Bulčeva v dvorani DZ zagotovila trdno zavezanost sebe in komisije k politikam, ki bodo pomagale izboljšati prometno varnost po celotni povezavi. “Nedavna huda nesreča zaradi megle nas opozarja, da mora biti varnost v prometu naša prioriteta, pri tem pa sta pomembna akterja trajnostno vzdrževanje infrastrukture in spodbujanje k spremembi našega obnašanja,” je problem alkohola povezala tudi z ukrepi na drugih področjih, ki bi morali poskrbeti za varnejša vozila, voznike in infrastrukturo.
Bulčeva je alkoholne ključavnice izpostavile kot eno tistih tehnologij, v razvoj katere se splača vlagati, izpostavila je tudi svojo podporo številnim drugim novim tehnologija, kot je samodejno zaviranje AEB. Zelo pomembni pa se ji zdita tudi področji izobraževanja voznikov v smer, da je vožnja pod vplivom družbeno nesprejemljiva, prav tako pa je komisarka izpostavila pomen zadostnega nadzora, torej dela policije.
"Popijte in se podprite za na pot"
Predstavnik ETSC Ilyas Daoud je med drugim spomnil na spremenjen odnos v družbi glede alkohola in vožnjo, saj so pred stoletjem v reklamah celo odkrito vabili k alkoholni “podpori” za na pot.
Pri ETSC si na srednji rok prizadevajo, da bi bile alkoholne ključavnice poleg rehabilitacijskih programov obvezno uvedene za voznike tovornjakov in avtobusev, na dolgi rok pa v neki vozniku prijazni tehnologiji za vsa vozila, dobre prakse in tudi nekatere težave pri uvajanju ključavnic pa so predstavili tudi predstavniki finskih in švedskih vladnih organizacij s področja prometne varnosti.
Kako deluje
Alkoholna ključavnica je v marsičem podobna napravi, s katero policisti izmerijo koncentracijo alkohola v voznikovi sapi. Če je v zraku prevelika koncentracija alkohola, ključavnica prepreči zagon motorja. Naprava je običajno telematsko povezana, tako da imajo pristojni organi nadzor nad tem, ali jo voznik uporablja in kako.
Današnja tehnologija še ni dovolj sposobna za zaznavanje mamil v voznikovem telesu, a raziskave gredo tudi v to smer.
andrej.leban@zurnal24.si
Kaj pa če ti pihne kolega, ki ni pil??? Uvesti zakon z 0 promila v izdihanem zraku! Obvezno!!!!
Vprašanje če zna?
Pred več kot 30 leti so imela službena vozila vgrajeno napravo ki ni dovolila vžiga avta v katerega je vstopil …