Usposabljanje kandidatov za voznike tudi v Sloveniji stoji že od začetka epidemije. Tisti, ki so pred epidemijo že začeli šolanje, so ga morali prekiniti, stojijo dejavnosti dodatnega izobraževanja mladih voznikov ali rehabilitacijskih delavnic, avtomatsko so podaljšani tudi certifikati ADR za prevoz nevarnih snovi.
Zanimalo nas je, ali lahko tudi v Sloveniji od države pričakujemo podobno pobudo, kot so jo začeli izvajati na Nizozemskem, kjer nameravajo zagnati proces teoretičnega, morda pa tudi praktičnega izobraževanja že v kratkem. Na Agenciji za varnost prometa (AVP), ki je pristojna za izobraževanje voznikov in strokovni nadzor nad delom avtošol, so nam zagotovili, da se trenutnega položaja zelo zavedajo in da iščejo načine, kako bi tako kandidatom kot šolam vožnje omogočili čim prejšnje nadaljevanje izobraževanj.
Zaradi tega so že 23. marca, torej pred več kot enim mesecem, na pristojno ministrstvo za infrastrukturo naslovili pobudo. V njej so pri AVP, ki ga trenutno kot v. d. vodi Vesna Marinko, predlagali način, kako bi izobraževalne organizacije lahko delovale tudi "v kriznih časih, ki bodo v prihodnjih časih še večkrat prišli."
V pobudi se AVP zavzema za "čimprejšnjo uveljavitev e-teoretičnega dela usposabljanja kandidatov za voznike ali sprejem druge primerne podlage za izvajanje e-usposabljanja." Da bi bilo to mogoče izvesti, pa mora ministrstvo, ki ga po novem vodi minister Jernej Vrtovec, izpeljati prilagoditev zakona o voznikih in nekaterih podzakonskih predpisov.
Na AVP dodatno pripravljajo osnutek priporočil za ravnanje proti okužbi s covid-19, ki bodo veljali za izvajalce vozniških izpitov, šole vožnje in izvajalce izvajalce rehabilitacijskih programov po sprostitvi ukrepov.
Kaj bi prineslo e-izobraževanje?
Šole vožnje bi v skladu s pobudo smele kandidatom ponujati teoretične tečaje na daljavo, v tem pa pri AVP vidijo veliko prednosti tako za kandidate kot učitelje. Med drugim izpostavljajo boljšo dostopnost in obnavljanje ter utrjevanje znanja ob pomoči dodatnih interaktivnih gradiv ter medsebojne spletne komunikacije, ne glede na lokacijo.
Prednost v neodvisnosti od prostora sta prihranek časa in zmanjšanje stroškov, ki jih imajo kandidati s prihodom v sedanjo klasično učilnico, pravijo pri agenciji. E-usposabljanje je priročno za kandidate, ki so iz demografsko oddaljenih krajev, z zasedenim urnikom in z gibalnimi omejitvami, so v dopisu ministrstvu utemeljevali pri AVP, pri tem pa tudi izpostavili možnost bolj diskretne komunikacije med učiteljem in kandidatom, če ta potrebuje dodatne obrazložitve.
Pri AVP vidijo kot prispevek v izobraževanju na daljavo tudi možnost vključevanja iger ali simulacij v izobraževalni proces, in sicer prek mlajšim generacijam domačih mobilnikov. Na agenciji pa kot eno od utemeljitev, da mora ministrstvo resno razmisliti o e-izobraževanju, navajajo prav trenutne razmere, ki bodo v primeru podobnih dogodkov v prihodnosti spet onemogočile delovanje šol voženj.
Na Nizozemskem testirajo posebno folijo
Na Nizozemskem, kjer šole vožnje tako kot pri nas po prvotnih načrtih ne bi smele delovati še vsaj do srede maja, so napovedali skorajšnjo prilagoditev delovanja, ki bi udeležencem zagotavljal potrebno varnost pred morebitno okužbo. Čeprav niti teoretičnih niti praktičnih izpitov v državi ne bodo izvajali vsaj do 22. maja, pa bodo na podlagi poenotenih smernic že v nekaj dneh znova zagnali proces izobraževanja, so napovedali akterji na čelu z njihovim centrom za avtošole CBR. Natančne smernice, kako bo potekalo teoritčno usposabljanje, še pripravljajo.
AMZS je za korak naprej
Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje, je za zurnal24.si odgovoril, da pri nas trenutno možnosti za opravljanje šol vožnje še ni, saj mora kandidat za voznika opraviti zdravniški pregled (ti se trenutno ne morejo izvajati, saj niso nujni), izpit iz prve pomoči (ti se trenutno prav tako ne izvajajo), tečaj CPP, ki obsega 24 ur, pa mora biti opravljen v učilnici in se ga po veljavni zakonodaji ne da izvajati na daljavo. Četudi bi aktivnosti v šolah vožnje znova začele potekati, bi te, dokler ne bodo v celoti delovale vse druge institucije oziroma dokler ne bodo mogle izpolnjevati nalog v povezavi s pridobivanjem vozniškega dovoljenja, delovale okrnjeno.
"Situacija, v kateri smo, je zato priložnost, da energijo usmerimo v to, kako lahko določene postopke pridobivanja vozniškega dovoljenja pospešimo oziroma naredimo uporabnikom in učiteljem bolj prijazne, na primer digitalizacija postopkov, kjer je to možno," pravi Pungartnik.
Glede vprašanja o opravljanju praktičnega dela za motoriste pa pri AMZS ocenjujejo, da bi tisti, ki imajo opravljene pogoje za praktični del, ob ustreznih ukrepih, ki bi preprečevali širjenje novega koronavirusa, lahko začeli oziroma nadaljevali z vožnjami, če bi se seveda znova odprli tudi izpitni centri. Pungertnik pa ob tem poudarja, da si zelo veliko motoristov opremo sposodi v šoli vožnje, kar v tem obdobju predstavlja določeno zdravstveno tveganje. In kljub temu, da se motorist vozi pred učiteljem vožnje in nista v neposrednem stiku, je izzivov s poučevanjem v smislu priprave, brezžične povezave in opreme še kar nekaj.
Poleg tega na Nizozemskem z zdravstvenega vidika testirajo posebno mehko folijo, ki bi jo imel vgrajeno med voznikov in sovoznikov sedež vsak šolski avto. Na ta način bi omogočili tudi varno izvajanje praktičnega dela izobraževanja, ki trenutno zaradi bližine potnikov velja za visokorizičnega. Folija bi skupaj z upoštevanjem drugih zaščitnih ukrepov ščitila pred kapljičnimi okužbami, hkrati pa bi dovoljevala, da lahko v primeru nuje inštruktor še vedno poprime za volan in prepreči nevarno situacijo.
Kaj če bi kar ukinili celotno šolstvo? Otroci tudi v šoli ne bodo mogli dlje kot meter narazen sedeti in …