Vsak lahko v prometu naredi napako. Včasih celo tako hudo, da je posledica odvzem vozniškega dovoljenja. Po drugi strani zmožnost vožnje močno vpliva na samostojnost posameznika in zmožnost preživljanja. Zato države, vključno s slovensko, ponujajo odpustek, da lahko pod določenimi pogoji takšen kršitelj dobi nazaj dovoljenje.
V Nemčiji morajo vozniki v ta namen opraviti tako imenovani MPU (medizinisch-psychologische Untersuchung) ali v ljudskem jeziku test za bedake (Idiotentest).
Gre za konkreten preizkus sposobnosti vračanja na cesto, ki se ga kandidati zelo bojijo. Po statistikah namreč 40 odstotkov od okoli 80 tisoč udeležencev na leto na izpitu pade in ga morajo ponavljati. Preizkus niti ni poceni.
Zakaj je test za idiote mnogim tako težak?
Iskanje vprašanj, ki se postavljajo na testu za bedake, so med najpogostejšimi zahtevami na nemških spletnih iskalnikih. Kot pojasnila Adaca povzema hrvaški HAK, gre za psihološki test z vprašanji, od katerih s samo vožnjo marsikatero niti ni povezano.
Veliko pa je takšnih, ki od kandidata zahtevajo odgovor o njegovih reakcijah v prometu. Na primer samoocena vozniških sposobnostih, kakšne so bile njegove reakcije na prvo prometno kazen, kako se njegovo današnje odločanje razlikuje od tistega v preteklosti ...
Pred ključnim delom testiranja vsak udeleženec prejme vprašalnik. Ta se osredotoča na življenjsko situacijo in zdravje kandidata, piše Auto Bild. Od tega, kakšna zdravila jemlje, do navad glede alkohola in drog ter vedenju v prometu. Če so razlog za test bedakov alkohol ali droge, morajo opraviti še odvzem krvi in po potrebi predložiti dokaz o abstinenci. Po izpolnjevanju vprašalnika sledi test reakcij. Nato šele prideta na vrsto razgovor in zdravniški pregled.
Eno uro dolg pogovor s psihologom je tisti, ki ga udeleženci MPU običajno najbolj težko pričakujejo. Tam jih čakajo vprašanja, ki z odvzemom vozniške niso neposredno povezana, vendar iz njih spraševalec prepozna, kako resno se je kandidat pripravil na MPU. Če so na njegova dejanja vplivale življenjske okoliščine, mora pokazati, da je danes situacija drugačna.
Cilj testa je, da bi se kandidat zazrl vase in bil odkrit do svojih napak ter sprejel odgovornost za posledice. Pripravljene in naučene odgovore zaradi zasnove in strukturiranosti vprašalnika ocenjevalci hitro prepoznajo. Takšni kandidati testa ne bodo opravili.
Brez resne priprave slabe možnosti za uspeh
Da bi test za bedake opravili, številni kandidati kupijo posebne priročnike in se udeležujejo pripravljalnih tečajev, katerih vsebina se razlikuje glede na razlog izgube dovoljenja. Nekateri dogodki so brezplačni, za bolj konkretne prijave pri akreditiranih tečajnih centrih pa morajo kandidati kar globoko seči v žep.
Statistike kažejo, da takšni, ki se na MPU odpravijo brez priprav, le redko opravijo test in ga morajo ponavljati. Cena MPU se obračunava posebej, prav tako različno glede na vzrok odvzema vozniške. Najdražji je za tiste, ki so vozili pod vplivom drog.
Na vsak način pa opravljanje testa za bedake prekrškarja olajša za vsaj 2.500 evrov.
V Sloveniji precej manj ovinkov do vračila izpita
V Sloveniji številke dokazujejo, da večina kršiteljev vozniško dobi nazaj brez težav. Podatki slovenskih sodišč kažejo, da kar tri četrtine voznikov, ki so prejeli 18 kazenskih točk, izkoristijo institut pogojnega odvzema vozniškega dovoljenja in jim sodišče že na tej podlagi razmeroma hitro vrne izpit.
Sodišče lahko postavi pogoj, da se morajo kršitelji glede na vzrok odvzema v pripravljalni dobi udeležiti edukacijskih ali psihosocialnih delavnic v trajanju 6 oziroma 17 ur.
Te delavnice glede na vsebino pravilnika vsebujejo nekatere elemente samorefleksije, pogovor s psihologom in načrt za izboljšanje posameznikovega vedenja, a je strogost neprimerljiva tistemu, kar izvajajo v Nemčiji.
Naša vlada bi zagotovo pogrnila po celi črti !
ajga prow za_res fain & k se bo to uvedl se pr`ns [ u kratkm predvidevam ] + z velik'mi …
Ta test bi bilo treba opraviti v parlamentih