Krive so prednosti električnih vozil, je pokazala raziskava, ki so jo objavili pri spletnem portalu The Conversation, ki je mreža neprofitnih medijskih hiš, ki na spletu objavljajo novice in raziskovalna poročila s spremljajočimi strokovnimi mnenji in analizami.
Raziskave kažejo, da vsaj 25 do 30 % ljudi trpi za potovalno slabostjo. Simptomi vključujejo bolečine v trebuhu, bruhanje, potenje ali glavoboli. Razlog je v tem, da potniki za razliko od voznikov nimajo možnosti predvidevanja poti vožnje. To vodi do pošiljanja različnih informacij v možgane iz notranjega ušesa in oči. Ta bolezen je večini primerov povezana z vožnjo v avtomobilu. S prehodom na električno mobilnost naj bi bilo še slabše, meniji pri strokovnem portalu The Conversation, kjer trdijo, da bo s prihodom električnih avtomobilov, avtonomnih avtomobilov in obsežne digitalizacije delež ljudi, ki jim bo med vožnjo v avtu slabo, narasel na 60 do 70 %.
Pomanjkanje vibracij in gledanje v zaslone
Kako je to mogoče, če imajo električni avtomobili gladko pospeševanje, tiho delovanje in ne oddajajo smrdljivih izpušnih plinov? Krive so njihove prednosti. Načeloma je elektromotor bolj linearen in tišji od motorja z notranjim zgorevanjem. Ta prednost ima pomanjkljivost, sak potnikom preprečuje predvidevanje gibanja vozila. Medtem, ko na primer pri klasičnih avtomobilih pospeševanje povezujemo z naraščajočimi vrtljaji motorja, nas električni avtomobili za te 'orientacijske točke' prikrajšajo. Izginile so tudi vibracije, ki jih nekateri dojemajo kot pomirjujoče. Slabost lahko povzroči tudi rekuperacija, torej regenerativno zaviranje. Te upočasnitve so običajno nizke, kar je tipičen vzrok za potovalno slabost.
Drugi razlog je dejstvo, da čeprav imajo električni avtomobili na splošno manjšo največjo hitrost kot avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem, zato pa so njihovi pospeški krepko hitrejši. Če voznik potencial hitrih pospeškov izkoristi, lahko to pri potnikih povzroči še večjo slabost.
Stanje bo še poslabša digitalizacija, natančneje vse več zaslonov in projekcijskih zaslonov v sodobnih avtomobilih. Ti zasloni z vizualnimi informacijami preobremenijo oči potnikov, ki zaradi tega še manj gledajo na okolico zunaj vozila. Zaradi tega izgubijo sposobnost sprejemanja 'pravilnih' vizualnih signalov od zunaj. To je še en sprožilec potovalne slabosti, podoben branju med vožnjo.
Kakšni so ukrepi avtomobilskih proizvajalcev?
Slabo naj bi na potovalno udobje vplivali tudi sistemi avtonomne vožnje. Avtopilot izpostavi voznika podobnim težavam, - ker mu ni treba voziti, postane le še potnik. Popolnoma avtonomni avtomobili predvidevajo, da bo mogoče sprednje sedeže v kabini obrniti nazaj. Takšna vožnja bo še dodatno pospešila potovalno slabost. Avtomobilska podjetja se glede na vse našteto vse bolj zanimajo za pojav slabosti med vožnjo. V električne avtomobile poskušajo dodati vizualne, slušne ali tipne signale (na primer umetni zvok motorja in umetne vibracije).
Me zanima, zakaj je potem malo slabosti na vlaku. Električna zadeva, pospeševanje je lahko solidno veliko, branja knjig ali buljenje …