Novi zakon o voznikih prinaša kar nekaj novosti na področju šol voženj. Agencija za varnost prometa (AVP) in ministrstvo za infrastrukturo z novim zakonom dobivata pristojnost na področju določanja višine cene izpita za vozniško dovoljenje in cene ur vožnje.
"Na račun opravljenih izpitov je prišlo manj denarja v proračun, kot pa iz njega za delovanje izpitnih centrov, kljub temu da se je strošek izpitnih centrov zadnjih let močno racionaliziral," pojasnjujejo na AVP. Novi zakon predvideva, da se bo to plačilo urejalo s tarifo. "To preprosto pomeni, da se bo napravil izračun, koliko bi morala biti cena izpita posamezne kategorije, da se pokrije strošek za opravljanje le-teh." Na agenciji pravijo, da imajo izračun že pripravljen, ko bo predstavljen strokovnim službam in odločevalcem ter bo cena usklajena, bodo seznanili tudi javnost.
Ne eni ne drugi še nimajo številke
Zakon predvideva, da bo določena tudi najnižja cena ur vožnje. Dogovor o najnižji ceni naj bi bil sprejet med ministrstvom za infrastrukturo in Združenjem šol vožnje Slovenije. Za zdaj ne eni ne drugi še niso podali predloga. Martin Miklavc, predsednik Združenja šol vožnje Slovenije, pojasnjuje, da si lahko vsaka šola na osnovi ekonomskih normativov za ugotavljanje individualnih stroškov poslovanja izračuna lastno ceno glede na realne stroške poslovanja.
"Žal težko govorimo o najnižji sprejemljivi ceni ure. O tem ne želimo špekulirati glede na to, da tudi pravilniki, ki določajo delovanje šol vožnje in izvajanje programa usposabljanja, še niso sprejeti," pravi Miklavc. Cena mora pokriti dejanske stroške poslovanja in omogočati strokovni razvoj šole ter kvalitetno izvedbo programa. "Nerealno nizke cene, ki jih danes zaznavamo na trgu, vodijo v sivo ekonomijo, slabo zaščito pravic potrošnikov, slabo usposobljenost kandidatov za voznike in kršitve pravic delavcev," opozarja Miklavc.
Odvoziti je treba okoli 35 ur
"Povprečno število ur vožnje pri kategoriji A se giblje okoli zakonskega minimuma. Devetdeset odstotkov kandidatov za voznike ima 21 ur, ostali kakšno uro več," pojasnjuje Borut Žagar iz šole vožnje Šmarca in eden od predstavnikov Združenja šol vožnje Slovenije. "Pri kategoriji B so razponi večji. Od minimalno (zakonsko) določenih 21 pa vse do 40, 50 in tudi precej več v posamičnih primerih. Povprečje se giblje okrog 34 ur, gledano za vse starostne kategorije in oba spola."
Povprečje je po Žagarjevi oceni zadnji dve leti uro ali dve nižje. "Mi si to razlagamo kot posledico bolj poglobljene teoretične priprave na (težji) teoretični del izpita. Tako kandidati in kandidatke za vozniški izpit sedejo za volan veliko bolj teoretično podkovani in se jim ne razlaga več teoretičnih osnov, kar pa pomeni prihranek pri času usposabljanja," pojasnjuje Žagar. Nasprotno pri AMZS ocenjujejo, da se število ur pred opravljanjem vozniškega izpita povečuje, a dodajajo, da je to "odvisno tudi od same zahtevnosti infrastrukture in gostote prometa na določenih območjih".
Manuel Pungartnik, produktni vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje dodaja, da so bili kandidati na izpitnem centru Ljubljana leta 2016 v teoretičnem delu uspešni v 55,78 odstotka, v praktičnem delu pa je bil delež opravljenih izpitov še za kakšen odstotek višji.
Odšteti je treba okoli tisočaka
"Čez palec rečeno, je strošek vozniškega dovoljenja kategorije B skozi desetletja enak – višina povprečne plače. Če vzamemo omenjeno povprečje 34 ur in privzamemo, da kandidat zakupi ugodnejše paketno plačilo storitev v šoli vožnje – ugodnost nudi večina šol vožnje - za 34 ur vožnje porabi približno 800 evrov. Prišteti je treba še tečaj CPP, ki je v povprečju 50 evrov, tečaj prve pomoči, ki je v povprečju 80 evrov, zdravniški pregled, ki je v povprečju 40 evrov in stroške upravnih taks, za katere je treba odšteti približno 50 evrov," stroške ocenjuje Žagar. Izpiti za kategorijo A v povprečju znašajo 75 do 80 odstotkov cene izpita kategorije B.
Konkreten znesek je odvisen od števila ur v paketu, pravi Pungartnik. Pri AMZS se več kot 70 odstotkov kandidatov odloči za nakup paketa, v katerem je vključeno vse – od CPP, tečaja prve pomoči do evidenčnega kartona in ur vožnje. "Ob predpostavki, da voznik opravi teoretični in praktični del izpita v prvem preizkusu po 35 urah vožnje, bo, skupaj z zdravniškim potrdilom in tečajem prve pomoči, za vozniški izpit odštel med 800 in 900 evri,"« ocenjuje Pungartnik.
Po opravljenem izpitu bo spet treba seči v denarnico
Veljavna zakonodaja določa, da se vozniku začetniku vozniško dovoljenje izda z veljavnostjo do dopolnjenega 21. leta starosti oziroma za dve leti po prvi pridobitvi vozniškega dovoljenja. Podaljša se mu, ko opravi program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov in predloži potrdilo o opravljenem usposabljanju. Z udeležbo na programu dodatnega usposabljanja lahko voznik začetnik začne, ko od pridobitve dovoljenja mine najmanj šest mesecev.
"V AMZS svetujemo, da mladi vozniki pred tečajem čim več vozijo in si pridobijo čim več izkušenj. Na ta način bodo lahko na tečaju marsikatero od situacij, s katero so se na cesti morebiti že srečali, v nadzorovanem in varnem okolju poligona preizkusili in trenirali, kako se nanjo pravilno odzvati oziroma kako ustrezno ukrepati. S tem bodo bolje pripravljeni in tudi bolj samozavestni za soočanje s tovrstnimi izzivi v realnih situacijah vsakdanjega prometa," voznikom začetnikom svetuje Pungartnik.
Nova zakonodaja predvideva tudi usposabljanje za kategorijo A. V AMZS Centru varne vožnje na Vranskem že vrsto let organizirajo tečaje, prilagojene motoristom. "Usposabljanje za kategorijo A je nekaj povsem drugega kot za kategorijo B, saj je vožnja motornega kolesa ali avtomobila povsem različna. Motorno kolo, za razliko od avtomobila, samo po sebi ni stabilno, kar pomeni večje tveganje v prometu," poudarja Pungartnik. Na teh usposabljanjih je največji poudarek na pravilnih reakcijah motoristov in odpravi morebitnih napak pri vožnji, ki imajo pri motorjih lahko že pri nižjih hitrostih bistveno bolj tragične posledice kot pri vožnji avtomobila.
Cena dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov za B kategorijo je določena v Pravilniku o pogojih za izvajanje programov dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov in dodatnega uspo-sabljanja za varno vožnjo. Cena usposabljanja znaša 125 evrov. Toliko naj bi znašala tudi cena usposabljanja za voznike A kategorije, razen če ne bo drugače določeno, saj je omenjeni pravilnik kljub novemu Zakonu o voznikih še vedno veljaven, pojasnjuje Pungartnik.
dezurni@zurnal24.si
naše kekce ali bolje multikulti kekce, boli K za karkoli, le da se dobr zasluži, če v slo slišiš da …
država bo določila najnižoj ceno, ker zaradi prenizkih cen privat avtošole slabo usposabljajo kandidate? kako pa potem izpit naredijo?!
Mlad voznik - šola vožnje (Vransko ipd.): 120eur, <br />45-50 ur je potrebno narediti že kar nujno (če ne v …