Klimatska naprava je postala nepogrešljiva, saj med vožnjo v vročem delu leta zagotavlja bistveno več udobja, zaradi ugodne temperature v potniški kabini pa posredno skrbi za boljšo prometno varnost. A tako kot ostali sestavni deli, ki se premikajo, tudi klimatska naprava občasno potrebuje pregled.
Pomlad je za pregled klimatske naprave najboljši čas, saj po mesecih neuporabe preverimo njeno stanje in jo po potrebi popravimo, še preden jo bomo krvavo potrebovali. Hkrati je po vlažnem delu leta zdaj pravi čas za menjavo filtra kabinskega zraka.
Kljub določenemu napredku v zadnjih letih način delovanja klimatske naprave ostaja isti in temelji na izmenjevanju agregatnega stanja medija, ki mu v žargonu rečemo plin. Ključni deli klimatske naprave so še uparjalnik, ekspanzijski ventil, kondenzator in kompresor. Slednjega žene avtomobilski motor, pri hibridnih pogonih pa se napaja iz baterije.
"Uporabnik nikakor ne more vedeti, da je iz naprave začel uhajati plin."
Ko je avto nov, klimatska naprava deluje brez težav. Z leti oziroma z veliko prevoženimi kilometri pa se lahko pojavijo prve težave. "Najpogosteje pride do puščanja plina iz sistema. Pogosto se to zgodi na spojih ali pa iz različnih vzrokov začne puščati cev," nam je pojasnil Mitja Bulc, direktor poprodaje pri družbi Toyota Slovenija. "Še en vzrok, ki se pogosto pojavlja v primeru nedelovanja klimatske naprave, pa je odpoved kompresorja."
Za razliko od večine ostalih okvar pri avtu, ki jih pozoren uporabnik lahko hitro zazna, pa je pri klimatski napravi drugače. "Uporabnik nikakor ne more vedeti, da je na primer iz naprave začel uhajati plin. Šele po dolgem času bo to opazil posredno, ker bo klimatska naprava delovala manj učinkovito. Pa še to bo le njegov osebni občutek." Zato je po mnenju Bulca zelo priporočljivo opraviti pregled klimatske naprave na vsake dve do tri leta.
Kako poteka servis klime
Na servisu klimo priklopijo na posebno napravo, ki izčrpa plin, ga izmeri in nato znova načrpa. Če je plina v sistemu manj od tovarniških zahtev, ga naprava doda.
Ob tem se ugotavlja tudi tesnost celotnega sistema. V primeru puščanja, za katerega ni znan vzrok, serviser v sistem spusti posebno barvilo. Stranka nato s tem avtom prevozi nekaj sto kilometrov, v tem času pa bo barvilo izdalo, na katerem mestu prihaja do uhajanja, in bodo lahko napako dokončno odpravili.
Bulc še dodaja, da imajo za ugotavljanje učinkovitosti klimatske naprave na voljo posebne termometre, ki lahko izmerijo dejansko učinkovitost hlajenja. Osebni občutek ni dovolj, za ukrepanje je treba ugotoviti dejansko stanje delovanja.
S polnjenjem s plinom zagotovimo hlajenje kompresorja, ki se tudi hladi s tem plinom. Kompresor se lahko pregreje, stroški v primeru okvare kompresorja pa so lahko tudi višji od 1.000 evrov.
Strokovnjak opozarja lastnike vozil predvsem na pomen ustreznega plina. Kot je znano, je prišlo na zahtevo EU pred leti do sprememb in so morali proizvajalci klimatskih naprav začeti uporabljati povsem novo hladilno sredstvo. "Plina nista združljiva med seboj, če bi v sistem spustili nepravega, klimatska naprava ne bo delovala. Se pa na poprodajnem in trgu in na servisih pojavlja vse sorte, zato morajo biti stranke zares pozorne. Prav zato priporočam, da servis klimatske naprave opravljajo pri pooblaščenih serviserjih, kjer natančno vedo, v katero vozilo sodi kateri plin."
Ni odveč vedeti niti, da lahko s plinom za klimatske naprave rokujejo samo usposobljeni serviserji, ki imajo opravljen ustrezen z zakonom predpisan izpit.
Ne pozabite na čist zrak v kabini
Filter kabinskega zraka ima velik vpliv na delovanje klimatske naprave in dobro počutje potnikov. "Filter je namenjen čiščenju zraka, ki vstopa v potniško kabino. V zraku je ogromno nečistoč. Če filtra ne menjamo redno, se pretirano umaže oziroma zasiči s trdimi delci, v klimatskem sistemu pa se v takšnih pogojih začnejo razvijati glivice in bakterije. Slabši kot je pretok, prej pride do tega, pa še klimatska naprava se dodatno muči in s tem viša porabo goriva. Posledično pa zaradi razvoja glivic med delovanjem klime to pomeni smrdljiv zrak iz zračnih rež."
Umazan filter kabinskega zraka povečuje porabo goriva in poslabša udobje vožnje.
Bulc zato priporoča, da se lastniki držijo intervala za zamenjavo filtra, ki je običajno enkrat na leto oziroma na rednem servisu, na vsak način pa prej kot na 15 tisoč kilometrov. Če vozilo veliko vozi v krajih z veliko prahu, na primer po makadamu, potem je treba filter menjati še pogosteje.
Tako kot drugi serviserji tudi Bulc priporoča vsaj takšnega z aktivnim ogljem, ki je precej učinkovitejši pri filtraciji od klasičnega.
Za ljudi s težavami z alergijo na cvetni prah pa bo dodatno zaščito zagotavljal posebni antialergeni nanos.
Trik, s katerim preprečujemo možnost slabega vonja
S starostjo avta slej kot prej pride do določenega razvoja bakterij in glivic znotraj sistema. Je pa mogoče ta pojav občutno zmanjšati. Najprej tako, da klimatsko napravo redno uporabljamo, kar ima več pozitivnih lastnosti. Poleg tega, da redna uporaba zmanjša razvoj gojišč, hkrati s tem zagotavljamo ustrezno mazanje vitalnih delov in podaljšamo življenjsko dobo klimatske naprave. Še ena pozitivna posledica uporabe klimatske naprave v hladnejših mesecih je sušenje notranjosti, stekla se bodo redkeje rosila.
Nastajanje gojišč pa bomo še dodatno zmanjšali, če bomo še posebej poleti klimatsko napravo ugasnili kakšen kilometer, preden prispemo na cilj. Zakaj?
"Največja gojišča se največkrat pojavijo blizu uparjalnika, ker se tam najbolj izmenjuje temperatura od vročega do hladnega. Tam prihaja do kondenzacije zraka, odvečna voda pa odteka iz sistema skozi namenske vode," razloži Bulc. "Ko pridemo z avtom, v katerem na polno deluje klima, na cilj in ga ugasnemo, ostane v sistemu precejšnja količina vode. Ta ni mogla odteči, hkrati je sistem še vroč, to pa so idealne razmere za nagel razvoj mikroorganizmov."
Pojav lahko z nekaj samodiscipline močno omejimo, če klimatsko napravo ugasnemo kakšno minuto ali dve preden ugasnemo tudi avto. V tem času bo zaradi načina delovanja klime iz rež še vedno pihal ohlajen zrak, hkrati pa bo avto na plano izpustil nabrano vodo iz klimatske naprave.
Če vseeno pride do pojavljanja zatohlega zraka pri delovanju klimatske naprave, je treba očistiti napeljavo. Uporabljajo se posebna čistilna sredstva, ki jih s posebno gibljivo cevjo vbrizgajo globoko v reže in počakajo, da čistila opravijo svoje.
Ali spada polnjenje klimatske naprave v jamstvo?
"Na pooblaščenih servisih Toyote in Lexusa vgrajujemo samo originalne nadomestne dele, saj le tako lahko nudimo garancijo nanje in na opravljeno delo," pravi Bulc in spomni, da ponujajo program Relax, znotraj katerega lahko lastniki toyot uveljavljajo garancijo in jamstvo skupno kar do 10. leta starosti vozila.
Pogoj je, da v tem času opravljajo redne servise, znotraj katerih spada pregled komponent, pri hibridnih vozilih tudi baterij. Vsakič se jamstvo podaljša za dodatno leto in iz tega naslova krije morebitne okvare.
Nasprotno pa noben avtomobilist ne daje garancije na izrabljenost, kamor na primer sodijo zavorne komponente, tekočine, brisalci in podobno. "Popravilo klimatske naprave skupaj s polnjenjem plina torej sodi v shemo jamstva takrat, ko pride do nenadne odpovedi njenega delovanja zaradi okvare njenih ključnih komponent," občasno dilemo pri lastnikih vozil razloži Bulc.
Ne, za ta trik res še nihče od nas bralcev ni slišal. Svaka čast novinarju da to sliši iz tega …
no ja ker ste tako pametni a veste da nobena klima ne dela, kadar se sred poltje pelejete v kratkih …
mama mia kako bluzenje, novinar napiši od kje tebi ideja da se plin izrabi. Plin lahko spušča, v večini primerov …