Odkrivanje kleparskih popravil in raznih očem skritih poškodb je z inovativno tehnologijo aktivne termografije postalo preprosteje in cenovno ugodnejše.
Napravo, ki omogoča pogled pod zunanjo plast kože avtomobilov je izdelal Volker Carl iz Nemčije in jo že vrsto let s pridom uporabljajo v proizvodnji avtomobilov, med drugim tudi v tovarni Lamborghini. Uporabno vrednost aktivne termografije, ki zaznava reakcijo površine na toplotne spremembe, pa so opazili tudi v svetu starodobnih vozil. Tam vrednosti redkih avtomobilov segajo v vrtoglave višine, vse pa je odvisno od originalnosti stanja in kakovosti morebitnih popravil. Naprava s tržnim imenom CarScan pokaže različne debeline nanosa barv, ličarskega kita in laka, do varov pločevine in zamenjanih komponent. Menda ni tako dobrega mojstra, da bi to napravo uspešno zavedel.
Starodobnik:
Originalnost sestavnih delov je ključni dejavnik pri določanju vrednosti starodobnikov. Popolnoma neinvaziven pregled CarScan je za tovrstne občutljive avtomobile izjemno dobrodošel, kar so potrdili tudi pri reviji Auto Bild Klassik, kjer so napravi podelili priznanje za najboljšo inovacijo leta 2017.
Kako deluje?
Priprava je povsem mobilna, saj nameščanje na predviden prostor traja dvajset minut, deluje pa tako, da beleži reakcijo materiala na različne oblike segrevanja. Prvo je kratkotrajno segrevanje površine vozila z razdalje približno pol metra, ki se izvaja z bliskavico (stroboskopom). Pri tem termokamera zazna razlike v materialih in debelinah nanosov do globine polovice milimetra (500 mikronov). Druga oblika segrevanja je nekoliko počasnejša z močnimi halogenskimi lučmi za meritve od 500 do 3.000 mikronov. Skupaj torej zazna strukturo do globine treh milimetrov, kar je dovolj za odkrivanje popravil, manipulacij ali drugih nepravilnosti.
Že dolgo preprečuje letalske katastrofe
V letalstvu je kakovost materialov izjemnega pomena, saj se ob silah, ki delujejo na letalo med letom, lahko še najmanjša nepopolnost lahko izkaže za usodno. Princip aktivne termografije je bil zato najprej apliciran prav za natančno pregledovanje letalskih komponent, še posebej lopatic reaktivnih motorjev. Pri proizvodnji komponent za vesoljske polete so uporabili prav tako uporabili znanje, ki so ga razvili pri podjetju Carl Messtechnik. Tam je tovrstni pregled ključen za zagotavljanje kakovosti izdelave posebnih keramičnih plošč, ki vesoljsko plovilo ščitijo pred vročino med vstopom v Zemeljsko atmosfero.
Odkrivanje prevar za 149 evrov
Franjo Radikovič, ki v Sloveniji skrbi za znamko CarScan, pravi, da je njihova rešitev smiselna tudi za tiste, ki kupujejo rabljen avtomobil. "Ob ceni pregleda med 149 in 249 evrov je le ta smiseln za kupce nekoliko dražjih rabljenih vozil. Pri avtomobilu za dvajset tisočakov ali več, se investicija v ta pregled prav gotovo lahko izplača, saj razkrije prav vse morebitne poškodbe in popravila iz preteklosti." Še bolj pa ti pregledi zanimajo zavarovalnice, kjer se vsakodnevno srečujejo z zavarovalniškimi prevarami. Zavarovalnica namreč težko preveri ali je bila odobrena menjava nekega dela izvedena ali pa je bil ta le popravljen. Izplačilo za popravilo in zamenjavo je kajpak precej različno. Ob tem je treba povedati, da velikokrat ne gre le za kozmetične posledice, pač pa je lahko ogrožena tudi varnost. Kot primer je Volker Carl navedel streho BMW-ja M5, ki je izdelana iz karbonskih vlaken. Nadomestni del je seveda zelo drag, a je velikokrat nujen, saj vozilu zagotavlja nujno trdnost. Četudi poškodbe niso vidne na prvi pogled, so lahko prisotne mikro razpoke iz katerih se lahko razvijejo resnejše težave.
Od koles do jaht
Glede na ceno posameznega pregleda je jasno, da aktivna termografija ni primerna za čisto vsak namen, a je primernih uporab zares veliko. Dragi karbonski okvirji se ob padcih lahko poškodujejo, pa čeprav jo na prvi pogled odnesejo brez praske. Pogled v globino te nevidne poškodbe lepo razkrije in izpostavi strukturno oslabljena mesta na okvirju ali vilicah. Povsem drugačen vzrok poškodb se pojavlja v svetu navtike, pa čeprav je tudi ta velikokrat neviden. Govorimo o osmozi in delaminaciji, katere posledice so lahko za lastnika ali pa potencialnega kupca plovila izjemno drage.
Profesionalni merilec laka stane cca. 100 evrov. Dolaj zanesljiv pa se dobi že za 20e... za letala in jahte pa …