Prihod Uberja v Slovenijo močno razburja taksiste, razvnema pa tudi strasti na politični ravni. Predvsem v Levici predlagatelju novega zakona ministru za infrastrukturo Jerneju Vrtovcu očitajo, da bodo po prihodu Ubra v Slovenijo taksisti, ki že tako delajo v zahtevnih pogojih, delali za dva evra na uro, da gre pri zagovarjanju za digitalizacijo za manipulacijo in, da bo zakon prinesel socialno bedo.
Zakaj Uber še ni prišel v Slovenijo?
Prihod Uberja v Slovenijo je ideja, ki je sicer stara že vrsto let. Izvesti jo je želel že infrastrukturni minister Peter Gašperšič, a so različni interesi in nesoglasja iz političnega zakulisja takrat zavrli projekt, ki bi moral startati v Ljubljani. Vmes je Uber po svetu precej izgubil ugled, v Londonu, ki velja za eno izmed petih najpomembnejših Uberjevih območij na svetu, so mu tako nedavno dokončno odpovedali podaljšanje dovoljenja za delovanje. Nadzor je namreč pokazal velike pomanjkljivosti pri varovanju potnikov in veliko primerov dela na črno zaradi neustrezne Uberjeve aplikacije, je poročal BBC.
Proti Uberju so v različnih evropskih državah, kot sta Španija in Nemčija, na množičnih protestih protestirali predvsem klasični taksisti, ki so način, da je lahko prevoznik oseb praktično kdorkoli in s kakršnim koli osebnim avtom, obtoževali nelojalne konkurence. V Barceloni pa je Uber po silovitih protestih ustavil delovanje, potem ko so oblasti skušale doseči salomonsko rešitev z zahtevo, da mora imeti Uberjev voznik med dvema strankama 15 minut premora. Priložnost so izkoristili konkurentje.
Bo Uber ogrozil taksi podjetja v Sloveniji?
Dejan Jefim, lastnik podjetja Net informatika, ki se že drugo desetletje ukvarja z razvojem rešitev za digitalizacijo transportne industrije, nekaj let pa je sodeloval tudi z Ubrovim konkurentom, največjim ruskim IT podjetjem Yandex, kjer je delal kot direktor za Severovzhodno Evropo (SEE Europe) pravi, da je Uber podjetje, ki se ukvarja z digitalnimi aplikacijami in si trg prevozov, na katerega pride, podredi z velikimi vlaganji.
V intervjuju za zurnal24.si je dejal, da je prihodnost taksi prevozov odvisna od naše politike. Če bo podlegla pritiskom Uberjevih lobistov, ki pridno napadajo vsako novo vlado, potem bo to prineslo ogromno kaosa na tržišče. Povečalo se bo število avtomobilov v mestih, več bo nespoštovanja prometnih predpisov, več bo kriminala, povezanega s taksijem, v roku leta dni se bo povečala cena storitve. Ne nazadnje bodo negativni vplivi tudi na okolje.
Vozniki po svetu pristali na robu preživetja
Pravi, da so vozniki, ki delajo preko Ubrove aplikacije po svetu pristali dobesedno na robu preživetja in, da lahko po začetnih "zastonjkarskih cenah" že čez leto dni pričakujemo veliko večje cene storitev.
Jefim je za 24 ur zvečer prav zato opozoril, da taksisti zakonodajnemu predlogu, ki ga predlaga ministrstvo pod vodstvom Vrtovca, nasprotujejo. "Zakaj spreminjati zakon za ponudnika, ki ni na trgu, za nekaj kar že imamo." Obravnava sprememba zakona v DZ je bila sicer prestavljena na 4. maj
Vrtovec želi digitalizirati prevoze
Vrtovec je na očitke za 24 ur zvečer odgovoril, da je Slovenija še ena redkih držav, ki nima digitalizirane mobilnosti in , da bo zakon odprl vrata prav digitalizaciji, ki prinaša za uporabnike taksi storitev veliko večjo preglednost, od tega, da vnaprej vedo v kakšen avto se bodo usedli, kdo jih bo vozil in koliko bo cena prevoza od točke A do točke B, hkrati bodo lahko storitev plačali preko aplikacije na telefonu in ocenili storitev.
"Govorimo o digitalni Sloveniji, ali bomo ostali analogni, ali bomo šli naprej na področju prevozov," poudarja Vrtovec, ki izpostavlja tudi raziskavo Valicona, v kateri je večina Slovencev odgovorila, da bi digitalizirana storitev pozitivno vplivala na kakovost storitve na področju taksi prevozov. Večana Slovencev glede na raziskavo nima velikega zaupanja v taksi prevoze, saj je nekaj več kot polovica vprašanih odgovorila, da je že preplačala taksi storitev.
V Sloveniji že imamo digitalne aplikacije za prevoz potnikov
Miha Kordiš iz stranke Levica mu je v soočenju v oddaji očital, da gre za zakon, napisan po meri korporaccije, saj bi lahko Uber v Sloveniji delal že po zakonu, ki ga poznamo danes, ko že imamo na trgu digitalne aplikacije za mobilne storitve, ki jih uporabljajo taksi službe. Poudaril je, da bo Uber z velikim finančnim vložkom, ki bo pokrival tudi minimalne cene prevoza za potrošnike prevzel trg, taksisti pa bodo po besedah Kordiša potem delali za dva evra na uro. "Ne gre za digitalizacijo, ampak za sesuvanje delovnih mest med taksisti", je očital Vrtovcu, ki mu je odgovoril, da so v predlog zakona zapisali, da vsi, ki bodo delali storitve preko aplikacije, vozili taksi, bodo morali biti zaposleni, ali s. p, ali redna zaposlitev. "To bo veljalo za vse nove aplikacije, denar od davkov pa bo ostal v Sloveniji in se ne bo prelil v tujino," zagotavlja minister.
Dejan Jefim je v intervjuju za zurnal24.si pojasnil, kaj lahko glede njegovih izkušenj v tujini pričakujemo od Ubra v Sloveniji:
"Cena bo narasla, kvaliteta storitve bo padla. Podjetja, kot so Uber, pridejo na tržišče s poslovnim načrtom za 1 leto in z načrtom, da v tem letu prevzamejo vsaj 50 % taksi tržišča. Investicije, ki sem jih videl sam, so bile okoli 1 do 2 ameriška dolarja na prebivalca mesta. Se pravi, v Ljubljano so po moji oceni pripravljeni investirati največ okoli 500 000 evrov. Od tega bodo 20 % uporabili za zakup medijskega prostora, 80 % pa bodo v roku pol leta porabili za popuste (damping) ter za bonuse voznikom. Mi kot stranka bomo v začetku dobili ogromne popuste, tudi brezplačne vožnje, taksist bo poleg vsega denarja dobil še bonus. Če se vrnemo na 6 evrov iz Ljubljane, vas bo ob prihodu Ubra ta vožnja s kuponom stala na primer 3 evre, taksist bo dobil 3 evre od vas, Uber bo pokril 3 evre popusta in dodatno dal taksistu še 2 evra, se pravi skupaj bo taksist dobil 8 evrov. Zelo mamljivo za potnika in za taksista. Vendar bo to trajalo nekje pol leta oziroma dokler Uber ne doseže t.i. break even. Tržišče bo do takrat moralo biti uničeno, Uber bo moral imeti vsaj 50 % vseh taksi prevozov v Ljubljani. Kuponov in popustov bo počasi konec. Cena bo prišla nazaj na 6 evrov za potnika, taksist bo dobil 6 evrov + 1 evro bonusa. Po enem letu bo prišel do izraza Ubrov dinamičen način dvigovanja cene, t.i. sourge, Uber pa bo začel pobirati visoko provizijo od vsake vožnje. Cena bo narasla na 8 evrov za potnika, taksist bo dobil 5 evrov, razliko bo pobral Uber. Preostala taksi podjetja bodo majhna, zaradi česar bodo morali svojo ceno dvigniti celo nad Ubrovo, saj majhnost podjetja v taksiju zaradi ekonomije vozila neposredno pomeni večjo ceno storitve."
Jefim povezuje Vrtovca s Poljsko
Jefim, je prepričan, da želi Uber deregulirati ceno, saj vozniki niso zaposleni pri ponudniku aplikacije in sami nosijo vse stroške, in, da je Vrtovec zakon napisal po nareku. Jefim je za 24 ur zvečer dejal, da je zakon nastal zaradi osebnih povezavah med Vrtovcem in Borisom Andrijaničem, ki je Slovenec na Poljskem v Ubru, kjer se je ta zakon napisal. Zato od NPU, policije in tožilstva, zahteva, da se preišče, ali so bili postopki speljani pravilno, kdo je oseba, ki je zakon napisala, kje in zakaj se je napisal?
Goluubič si je dal botoksirati sramne ustnice, kolegi v klopeh mu pritrjujejo, de je sedaj pravi lepotec, kar pritrjuje tudi …
tale škis niti ne ve kaj je analogoi in kaj digitalno. digitalni prevoz bo ko bo Scoti iz zvezdnih stez …
Pepček je v sinočnjem dnevniku skoraj 20x ponovil en in isti stavek,kako bo on "digitaliziral" Slovenijo in neutrudno je tipkal …