Vozite avtodom? Ne počnite tega!

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma
Potovanja z avtodomom postajajo vse bolj priljubljena oblika preživljanja počitnic. Pomembno je, da so tudi varna. V AMZS Centru varne vožnje na Vranskem smo lahko izvedeli, kako lahko uporabniki avtodomov poskrbijo za prometno in tudi lastno varnost.
Oglej si celoten članek

Pri AMZS pravijo, da so po podatkih Svetovne turistične organizacije avtodomarji leta 2023 obsegali več kot desetin svetovnega turističnega trga, rast pa se pričakuje tudi v prihodnjih letih. Mednarodna zveza proizvajalcev avtodomov je zabeležila, da so lani po vsem svetu prodali več kot pol milijona avtodomov, kar je 15 odstotkov več kot leto prej. V Sloveniji pa je bilo lani prodanih 342 avtodomov, med katerimi je bilo 40 odstotkov bivalnih kombijev.

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Ker torej število ljudi, ki potujejo z avtodomi, tudi pri nas narašča, je pomembno, da njihova potovanja ostanejo prijetno doživetje in se ne spremenijo v moro. Predsednik AMZS Leopold Pungerčer je na tiskovni konferenci povedal, da smo lani sicer zabeležili eno najbolj varnih let, ko gre za število prometnih nesreč s smrtnimi izidi, vendar to ne pomeni, da smo že na cilju vizije 0. Prometno varnost oblikujemo vsi udeleženci prometa, zato je pomembno, da v prometu ravnamo odgovorno, kar velja tudi za voznike avtodomov.

Avtodom je veliko vozilo

AMZS inštruktor varne vožnje Tomaž Farčnik je izpostavil, da počitnice z avtodomom ne pomenijo le tistega dela, ko so parkirani v avtokampih, ampak je pomemben tudi del potovanja, ko se z njim odpeljemo od doma ali se vračamo. To je lahko težava predvsem za tiste, ki se prvič soočijo z vožnjo velikega in težkega vozila.

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Med uporabo avtodoma moramo biti pazljivi že doma, da zgornjega dela avtodoma ne naslonimo na kakšno teraso ali streho in tudi, da si za manevre vzamemo dovolj prostora in volana ne obrnemo prehitro. Težave z avtodomom torej lahko nastopijo, še preden smo zapeljali na cesto.

Ko pa zapeljemo na cesto, moramo biti pozorni predvsem na veliko maso vozila. Če povprečni osebi avtomobil tehta okrog tono in pol, polni avtodom zlahka doseže omejitve za vozniški izpit B kategorije, torej 3,5 tone. Avtodom je poleg tega tudi višji, daljši in širši od avtomobila, ki ga ljudje vozijo običajno. 

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Med vožnjo avtodoma moramo zato biti še bolj pozorni na promet kot sicer. Paziti moramo tudi na ustrezno varnostno razdaljo, da lahko avtodom ustavimo v sili. Več časa si moramo vzeti tudi za različne manevre.

Pozorni moramo biti tudi na večje dimenzije avtodoma ter nevarnosti, ki izhajajo iz njih. Takšna nevarnost je denimo bočni veter, ki je za avtodom z veliko ravno bočno površino lahko zelo nevaren. Na koncu so pomembne tudi gume, ki avtodom edine zadržujejo na cesti, nanje pa tudi vpliva velika masa vozila.

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Avtodoma ne preobremenite!

Glede na to, da je avtodom veliko večje vozilo od tistega, ki ga običajno večina voznikov vozi, je pomembna tudi uporaba ustreznih zemljevidov Do težav namreč pogosto pride tudi zato, ker ljudje uporabljajo splošne navigacijske naprave, kakršne so Google maps, vendar te ne opozarjajo na prenizke podvoze ali mostove, v katere se lahko avtomobil zaleti z zgornjim delom. Prav tako ne upoštevajo velikosti vozila. Zato je pomembno, pravi Farčnik, da za načrtovanje poti uporabimo navigacijske karte, ki so prilagojene višjim in večjim vozilom.

Podobne izkušnje imajo tudi policisti. Matjaž Leskovar s Policije je povedal, da tudi oni opažajo , da je uporaba avtodomov pori nas v porastu. Vse več je lastnikov avtodomov, ki so običajno tudi seznanjeni s posebnostmi njihove vožnje, veliko počitnikarjev pa si avtodome izposodi. Predvsem ti se sicer redko srečajo z vožnjo tako velikih vozil, kar lahko zaradi neizkušenosti vodi do nezgod. O nesrečah, v katere so vpleteni avtodomarji, sicer ne beležijo statistik, ugotavljajo pa prekrške, ki so specifični za uporabnike počitniških vozil. 

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Ena od pogostih napak je, da avtodomarji svoja vozila preobremenijo. Takšno vozilo dobi drugačne vozne lastnosti, zavorna razdalja se podaljša, poleg tega pa pride do povečane obrabe določenih delov, ki niso izdelani za takšne obremenitve. Tovor je treba v vozilu primerno zavarovati. Pravilno mora biti zložen in pritrjen, da ne pride do poškodb na vozilu ali opremi. Prevelika masa lahko vpliva tudi na stabilnost vozila med manevriranje in izogibanjem oviram.

Pomemben je tudi počitek

Vsi potniki v vozilu morajo sedeti na sedežih, ki so namenjeni sedenju med vožnjo, in morajo biti pripeti z varnostnim pasom. Med vožnjo nem sme nihče denimo spati na postelji. Voznik mora upoštevati tudi prometno signalizacijo in večje gabarite vozila.

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma

Predvsem pa, pravi Leskovar, voznik ne sme biti utrujen, saj je utrujenost pogost vzrok za nesreče. To pomeni, da se moramo v krizi tudi med potovanjem ustaviti in spočiti. Veliko lahko naredimo, če se na pot vnaprej pripravimo in predvidimo tudi postanke za počitek.

Kar pa se tiče varnosti lastnine med postanki, bodimo pozorni, da ne pride do vlomov in ropov. Policisti ugotavljajo, da je Slovenija v tem pogledu še vedno razmeroma varna država. Na leto zabeležijo le nekaj primerov kraj, kar je glede na to, koliko avtodomov se pelje skozi našo državo, zanemarljivo.  V tujini pa so bolj izpostavljene države Italija, Francija in Španija, kjer policije zabeležijo kar precej vlomov, predvsem z uspavalnimi plini. 

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma

Leskovar zato lastnikom avtodomov svetuje, naj v vozila vgradijo alarmne sisteme. Poleg tega naj v avtodomu ne puščajo vrednih predmetov, naj s seboj ne jemljejo veliko gotovine in da naj imajo dokumente vedno pri sebi.

Prvi vrhunec sezone

Urednik portala Avtokampi.si Klemen Hren pravi, da kleni avtodomarji sicer pravijo, da za njih ni nizke sezone, vendar kljub temu lahko reče, da so prvomajske prvi veliki vrhunec sezone, ko noben avtodom ne ostane na domačem dvorišču. Tik pred prvomajskimi prazniki boste tudi težko našli prost avtodom za najem. Dodaja, da so najbolj priljubljene destinacije za prvomajske počitnice Italija z Gardalandom, Mirabilandijo, ter pokrajinami tja do Rima, Nemčija, Nizozemska in Dalmacija, kjer si marsikdo privošči tudi prvo kopanje v morju. 

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma

Neizkušene avtodomarje opozarja, naj si za prvomajske počitnice ne izbirajo predolgih razdalj. Namesto vožnje v oddaljene kraje naj raje izberejo več doživetij za vso družino. Upoštevati je treba, da se med prvomajskimi počitnicami na cestah prvič pojavijo tudi večje gneče, saj je prvi maj povsod po Evropi praznik. To pomeni, da se lahko vožnja do cilja precej podaljša.

Ko pa gre za varnost pred tatovi, Hren pravi, da nepridipravi vedo, da se z avtodomi k njim pripeljejo tujci, ki ne poznajo lokacije in lokalnega jezika in s seboj ne morejo nositi vseh vrednih predmetov. V zadnjih letih ima veliko avtodomarjev s seboj tudi električna kolesa, ki so zelo priljubljena tudi pri tatovih, zato jih, če je le mogoče, zaklenite v vozilo.

Svetuje, naj se avtodomarji ustavljajo na uradnih postajališčih za avtodome in avtokampih, saj bodo tam njihova vozila bolj pod nadzorom upravnikov in sosednjih avtodomarjev in bo nevarnost, da vas okradejo, manjša.

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Triki tatov

Obstaja tudi nekaj tipičnih trikov, ki jih nepridipravi uporabljajo za oškodovanje avtodomarjev. Prvi trik je poškodovano vzvratno ogledalo. Tatovi namreč najprej na njem povzročijo majhno poškodbo, potem pa sledijo vozilu in od lastnika zahtevajo odškodnino za poškodbo na njihovem avtomobilu. Hren pravi, da je v takem primeru treba vedno poklicati policijo. 

Predvsem v Srbiji in Španiji pa tatovi pogosto predrejo pnevmatiko ali na vozilu namerno povzročijo okvaro. Potem se pretvarjajo, da poskušajo lastniku pomagati in račun je na koncu vedno visok. V primeru okvare, pravi Hren, zato ne smemo zaupati lokalnim "mojstrom", ampak moramo poklicati službo za pomoč na cesti, kot jo AMZS denimo zagotavlja preko partnerskih klubov.

Hren opozarja tudi na Italijo, kjer mora biti vsak tovor, ki ga vozimo na zadnjem delu vozila, ne glede na dolžino, označen z belo tablo z rdečim robom. V Italiji prihaja tudi do težav s plačilom cestnine. Hren pravi, da je cestnino vedno treba plačati, ne glede na to, če je na cestninski postaji okvara ali pa je zapornica dvignjena. V vsakem primeru moramo torej poskrbeti, da cestnino plačamo, saj bo do izterjave lahko prišlo tudi po desetih letih in tedaj bo to gotovo zelo drago.

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma

Težave z vključevanjem v promet

Vodja Sektorja za vozniške izpite pri Agenciji za varnost prometa Robert Gril pravi, da lahko lastnike avtodomov razdelimo na občasne in stalne, ki jih tudi bolj redno uporabljajo. Ti imajo pogosto tudi vozniški izpit kategorije C ali celo D, občasni uporabniki pa avtodome običajno vozijo z vozniškim dovoljenjem kategorije B. Občasni uporabniki se pogosto tudi ne zavedajo večjih dimenzija avtodomov, ki so lahko široki tudi do 2,2 ali celo 2,3 metra, kar je zelo blizu največji dovoljeni širini motornega vozila 2,55 metra.

Občasni vozniki imajo težave predvsem pri zavijanju, saj se ne zavedajo, da je zadnji del zaradi velikega previsa zelo izpostavljen. Če je prostora manj in prehitro zavijejo desno, lahko z zadnjim delom že sežejo na sosednji pas, med zavijanjem levo pa lahko z zadkom oplazijo pešca ali kolesarja na pločniku ali pa prometni znak ali obcestni stebriček.

Zaradi dolžine vozila imajo lahko manj izkušeni vozniki tudi težave z vključevanjem v promet, težave pa lahko imajo tudi s srečevanjem na ožjih cestiščih. Lastniki vozniških dovoljenj kategorije B pa imajo težave tudi z višino vozila, saj lahko nanjo pozabijo ali pa ne znajo brati ustrezne prometne signalizacije in se v najslabšem primeru zagozdijo pod kakšen prenizek podvoz.

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma

Gril zato priporoča, da se tisti, ki še ni vozil avtodoma ali drugega visokega in velikega vozila, sreča z izkušenim voznikom, ki ga bo opozoril na posebnosti vožnje velikega vozila. Predvsem pa velja, da avtodoma ne najemamo tik pred začetkom potovanja, ampak si vzamemo čas, da se nanj navadimo. Priporočljiva pa je tudi udeležba na treningu varne vožnje, kjer vas bodo seznanili s pastmi, ki jih prinaša vožnja avtodoma.

Družinski član

Igor Pirtovšek, direktor komerciale pri koroškem proizvajalcu avtodomov Robeta, pravi, da bo zaradi velike rasti prodaje avtodomov v Evropi in Sloveniji treba veliko narediti tudi na infrastrukturi za njihove uporabnike. Opažajo namreč, da morajo avtodomarji dopuste načrtovati že leto vnaprej, če si hočejo zagotoviti prostor v želenem avtokampu, saj tem zmanjkuje kapacitet.   

Opaža tudi, da so kupci avtodomov vse bolj ozaveščeni, ko gre za varnost v prometu. Še pred petnajstimi leti je bil avtodom vozilo, s katerim smo se odpeljali na daljše bivanje v avtokampu. Danes lastniki na avtodome gledajo drugače in jih identificirajo skoraj kot družinske člane. Ko gre za uporabnike avtodomov, se namreč srečujejo z zelo edinstvenimi zgodbami.

Foto: MatijaJanežič Vožnja avtodoma

Njihove stranke so tudi vse bolj okoljsko osveščene, čemur so prisluhnili z revolucionarnim pohištvom, ki ga namesto iz topolovega lesa izdelujejo iz reciklirane plastike. S tem zmanjšajo tako maso vozila kot tudi njegov ogljični odtis.

Manjša masa je pomembna tudi zaradi zmanjševanja največje mase avtomobila. Danes so namreč avtodomi blizu največje dovoljene mase 3,5 tone za vožnjo z izpitom kategorije B, zato jo lahko uporabnik hitro preseže. Pri Robeti ugotavljajo, da je danes kar 60 odstotkov avtodomov na cestah pretežkih za vožnjo z vozniškim dovoljenjem kategorije B.

Njihovim strankam zato omogočajo opravljanje vozniškega izpita kategorije C in jih s pravilnim pristopom večinoma tudi prepričajo, da ga gredo zares opravljat. Vsak kupec njihovega avtodoma pa prejme tudi dve uri individualnega tečaja varne vožnje z osebnim inštruktorjem v AMZS Centru varne vožnje.

dezurni@styria-media.si

Foto: AMZS/Damjan Končar Vožnja avtodoma

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 08:06 27. April 2024.

    Nasveti za butle

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.