Bolj pameten, bolj čist, bolj vpadljiv, bolje vozen. tako bi lahko strnili dobrodošle spremembe, med katerimi sta tudi zelo čista dizelska motorja.
Res je, leta 2018 ni bil najbolj prodajan model s propelerjem na nosu niti serija 3 niti serija 1, temveč križanec X1. Za skok na vrh je izkoristil menjavo generacij pri obeh sorodnikih. Druga generacija malega športnega križanca je na cesti od leta 2015, vsi premijski konkurenti pa so vmes postavili na cesto povsem nova orožja - Q3 nove generacije, GLB, XC40, UX … In ker je pred vrati še strožja okoljska zakonodaja, je bila prenova bavarca več kot logična, hkrati pa se že odločno pripravlja na množičnejšo elektrifikacijo.
Po cestah v okolici Münchna sem se na kratko podružil s prenovljenim X1. Na slovenskih cestah, kamor prihaja v kratkem, ga boste najlažje prepoznali po novem nosu.
Pet vprašanj za Petra Klinka, projektnega vodjo za BMW X1
Sedanja generacija X1 je na trgu od leta 2015. Kaj novega prinaša prenova?
Novosti so vidne in tiste malo manj. Navzven ga spoznamo po novih odbijačih in svetilih, prvič je dobil matrične žaromete, po katerih kupci v drugih modelih zelo povprašujejo. Med manj vidnimi je prav gotovo nova generacija dizelskega motorja, ki jo uvajamo. Spremembe bomo počasi prenesli še na druge vrste motorjev.
V tem dolžinskem razredu imate povsem novo serijo 1. Kako se razlikujejo kupci enega in drugega avta?
Zagotovo bomo imeli veliko povpraševanja po obeh. Serija 1 je bolj športno naravnana, medtem ko je X1 večopravilen. Njegovi kupci so tako med mladimi kot starejšimi ljubitelji aktivnega življenja in športa. Nudi enostavnejše vstopanje in višje sedenje, kar je tudi pomembno. X1 je zelo popularen, leta 2018 je bil to najbolj prodajan model BMW na svetu.
Na svetu?!
Da. Celo bolj kot serija 3, ki je bila sredi menjave generacije. Z X1 imamo poleg Evrope lepe uspehe tudi na Kitajskem in v ZDA.
Kaj se je spremenilo na področju infozabavnega sistema?
Večji zaslon na dotik je precejšnja novost, po novem tudi zelo dobro obvlada glasovno ukazovanje z bolj naravnim jezikom.
Ljudje v Evropi in tudi v Sloveniji postajajo vse starejši, zato je zelo pomembno, da je vsa ta tehnologija enostavna za uporabo. Kako se spopadate s tem izzivom?
Da, res je, še posebej pri X1 je temu posvečene veliko pozornosti. Poglejte že zaslon, ki je še vedno klasične izvedbe, medtem ko imate številne dodatne informacije vidne na prikazovalniku na steklu. Skušamo pa biti pozorni, da kupcem ponudimo tisto, kar potrebujemo, tudi takšnim, ki so bolj cenovno občutljivi. Zato omogočamo veliko opcij.
Kaj lahko poveste o priključnem hibridu 25e, ki ga uvajate spomladi? Komu je namenjen?
Gre za model, ki je najbolj smiseln za dnevno uporabo v mestih, medtem ko lahko z njim čez vikend odpotujete kam daleč. Z njim želimo kupcem dati dodatno izbiro poleg dizla in zgolj bencinskega motorja.
Spremembe podrobneje
Po zgledu vseh zadnjih "ledvičkarjev" je X1 dobil dve večji, markantnejši motorni odprtini. Glavna svetila so postavljena bolj na rob, smerokaz se je v obliki ravne črte preselil nadnje. Tudi spodnji del odbijača je prenovljen, namesto okroglih meglenk so nova LED svetila zlita z odbijačem. Nova je grafika zadnje svetlobe, zdaj sveti v mlečno rdeči LED svetlobi.
X1 pa je dobil več kot le nove odbijače, luči, tri barve in nekaj platišč. Kar nekaj je zanimivih tehničnih bonbončkov, recimo nočno projeciranje oznake na tla pod vrati. Notranjost nudi še več raznolikosti glede materialov in barv, zrasla je širina osrednjega zaslona na dotik, ki v navezi z navigacijskim sistemom v premeru zdaj meri do 10,25 palca. Zanimivo pa so ostali klasičnega videza voznikovi merilniki. Prodor digitalizacije, ki vsem ni nujno pogodu, torej tega "bimerja" še ni povsem preplavil, a to ne pomeni, da po zaslugi velikega projekcijskega zaslona za vetrobransko steklo v kakršnikoli meri zaostaja v prijaznem podajanju raznovrstnih informacij.
X1 ima posodobljen multimedijski sistem, kot smo ga vajeni pri BMW že v nekaj zadnjih modelih.
Velika moč in majhna poraba
Ob pogledu na malo ročico avtomatskega menjalnika bo opazovalec z dobrim spominom zaslutil, da je X1 očitno tehnično zelo spremenjen tudi pod motornim pokrovom. Novi 8-stopenjski menjalnik proizvajalca Aisin je namreč le ena izmed pomembnih novosti. Tudi X1 ima sedaj električno premikanje prestav in ne več mehanskega. Menjalnik je pomemben, a še zdaleč ne edini del zgodbe o boljši učinkovitosti in nižji porabi. Bistvena novost pri X1 je namreč začetek uvajanja novega rodu dizelskega motorja. Štirivaljnik z oznako 25d in trivaljnik 16d že dosegata bodoči euro 6d okoljski standard.
Po besedah Floriana Österreicherja, produktnega strokovnjaka za pogon pri BMW, so zelo nizke emisije in znižano porabo uspeli doseči s kolažem različnih izboljšav in dodelav. X1 ima tako poleg filtra trdnih delcev rezervoar za AdBlue, veliko časa so namenili hitrejšemu ogrevanju motorja in zniževanju trenja. Čeprav ima kar 170 kW (231 KM), pa X1 xDrive25d na 100 kilometrov porabi le okoli pet litrov dizla, v zrak pa izpusti do 136 gramov CO2 v skladu z WLTP ciklom.
Ta motor sem preizkusil v vseh treh režimih AC-podeželje-mesto in se takoj navadil njegove moči, ki se odraža v pospešku z mesta (do 100 km/h v vsega 6,6 sekunde) ali pri srednjih hitrostih. Glede porabe so bile tovarniške napovedi dokaj realne.
Druga novost v ponudbi je na prednji kolesi gnani sDrive16d (85 kW/116 KM), ki kljub prestavi manj v primeru avtomatskega menjalnika ne presega porabe 4,5 litra. Povsem na ravni modernih kombilimuzin torej, ne pa težjih in večjih križancev.
Trivaljnega dizla še ni bilo na voljo za vožnjo, zato pa mi je nasmešek narisal športni 25i, tretji novinec med motorji, ki v vozno celoto zelo dobro povezuje zmogljiv bencinski pogon kljub za te namene manj konvencionalni karoseriji. Tako kot dizelski agregat ima dva litra prostornine in 170 kW (231 KM) moči. Bencinarja z dvema turbinama odlikuje zelo dobra razporeditev navora pri nizkih motornih vrtljajih, medtem ko v višjih pridejo do izraza športnejše predispozicije pogona, ki izkorišča razmeroma nizko težišče in skoraj idealno razporeditev mase med prednji in zadnji del avta.
V ponudbi ostajajo tudi doslej znani motorji (s18i, s/x20i, s/x18d, x20d), ki pa jih bodo sčasoma prav tako posodobili na prihajajoči čistejši standard.
Zelo zanimiv pa bo X1 v različici priključnega hibrida, ki bo na prodaj od prihodnje pomladi, a sem ga lahko opazoval le od zunaj, parkiranega. V xDrive25e so namreč vgradili veliko tehnologije športnika i8. Trivaljni bencinski motor bo skupaj z elektromotorjem imel moč 162 kW (220 KM) ob normni porabi dva litra bencina na 100 kilometrov. Marsikdo pa bo na črpalko zavil zelo redko, saj bo s tehnologijo četrte generacije priključnega hibrida ta X1 do 50 kilometrov prevozil le na elektriko.
Štirje paketi za različne okuse in denarnice
X1 je na voljo v štirih tipičnih paketih, poleg klasičnega še xLine, Sport Line in M sport. xLine daje po videzu in vsebini prednost luksuzu, medtem ko preostala poudarjata tisto, kar govori njuno ime - bolj športno naravnanost. Če Sport line govori predvsem z videzom, se pri M sport to pozna tudi pri športnem vzmetenju, zmogljivejših zavorah, vsaj 18-palčnih platiščih in s številnimi dodelavami v notranjosti.
Pri asistenčnih sistemih ostaja X1 v glavnem pri tistem, kar je ponujal že doslej. To recimo pomeni tudi, da še nima pravega radarja, temveč prilagodljivi tempomat deluje ob pomoči kamere.
Znane so že cene za slovenski trg. Najcenejši X1 je sDrive16d, ki starta s 33.150 evri, le malo dražje je postavljen prav tako trivaljni sDrive18i (103 kW/140 KM). 110-kilovatni (150 KM) X1 z oznako 18d stane 35.150 oziroma 37.700 evrov s štirikolesnim pogonom, 20d s serijskimi 4x4 in avtomatiko pa 40.400 evrov. Novi xDrive25d stane od 44.700 evrov.
andrej.leban@zurnal24.si
Andrej Leban nehi bit kreten pa ne govor BMW-ju ledvičkar.