Ko nov avtomobil odpeljete iz prodajnega salona, takoj izgubi določen odstotek maloprodajne cene. Medtem, ko se vrednost vozila z leti še naprej zmanjšuje, nekaterim blagovnim znamkam vrednost pada bolj kot drugim. Katere so to?
Avtomobilski strokovnjaki pri podjetju CarVertical so opravili raziskavo in med leti 2019 in 2022 v Evropi, ZDA in Avstraliji analizirali več kot 72 milijonov podatkovnih enot. Cilj je bil ugotoviti, katere avtomobilske znamke izgubijo največjo vrednost.
Porsche (–64,4 %), Jeep (–84,4 %) in MINI (–85,5 %) so tri avtomobilske blagovne znamke, ki v življenjski dobi izgubijo najmanj vrednost, saj se najvišji znesek njihove vrednosti ohrani, ko se najnižja tržna vrednost avtomobila odbije od njegove začetne cene. Tako recimo Porsche z leti izgubi le 64,4 % svoje vrednosti, Lexus pa 89,9 % svoje vrednosti, ugotavljajo pri CarVertical.
»Čeprav Porsche proizvaja športne avtomobile, so njegovi modeli dovolj praktični za vsakodnevno vožnjo. Model 911 je verjetno eden najbolj ikoničnih avtomobilov v avtomobilski zgodovini in ima široko bazo oboževalcev. Zato ni presenetljivo, da povpraševanje po njem presega ponudbo. Porschejevi avtomobili so zanesljivi, vzdržljivi in imajo prepoznaven videz, ki privablja kupce,« pojasnjuje Matas Buzelis iz podjetja carVertical.
Med vozila z visoko preostalo vrednostjo se uvršča tudi več drugih tradicionalnih blagovnih znamk, kot sta Hyundai in Toyota. Ta vozila so cenovno ugodnejša in imajo običajno nižje stroške vzdrževanja, zaradi česar so bolj priljubljena med kupci rabljenih avtomobilov.
Medtem, ko nekatere blagovne znamke premijskega razreda, na primer Jaguar, Land Rover in Lexus, po navadi izgubijo najmanj vrednosti, to vedno ni pravilo. Številne avtomobilske znamke v premijskem razredu izgubijo večjo vrednost v primerjavi s cenejšimi blagovnimi znamkami iz istega razreda.
Pri CarVertical izpostavljajo, da se Chrysler, Audi in Seat uvrščajo med avtomobilske blagovne znamke z največjim padcem vrednosti iz leta v leto. Največja amortizacija novega Chryslerja se na primer sčasoma zmanjša na – 96,8 % (v povprečju v 25 letih), zaradi česar je to blagovna znamka, ki izgubi večino svoje tržne vrednosti.
Snovalci raziskave so za primerjavo navedli, da avtomobili blagovne znamke Toyota dosežejo najnižjo vrednost pri starosti 19 let, medtem ko BMW doseže to raven pri 21 letih. Kljub temu vozila znamke Toyota izgubijo okoli 88,7 % svoje vrednosti, medtem ko se blagovni znamki BMW vrednost zniža za – 93,8 %.
Kateri dejavniki privedejo do teh razlik? »BMW in druge blagovne znamke luksuznih avtomobilov se običajno odlikujejo po tehnoloških izboljšavah, ki jih kupci rabljenih avtomobilov cenijo manj. Če si lahko privoščite novo vozilo znamke BMW, Mercedes-Benz ali Land Rover, verjetno želite imeti razkošje in novosti, ki jih lahko dobite za to ceno. Oseba, ki išče rabljen avtomobil, daje prednost ceni in stroškom vzdrževanja, nepotrebne funkcije pa so na dnu potreb. Zato je rabljena Toyota za številne stranke privlačnejša od vozila znamke BMW,« pravi Buzelis.
Po podatkih raziskave, opravljene pri podjetju CarVertical, je povprečna starost vozil z najnižjo vrednostjo 20 do 23 let. Vendar pa različne avtomobilske blagovne znamke dosežejo najnižjo vrednost v različnih fazah.
Vozilom blagovne znamke Porsche in MINI po starost 15 let začne vrednost ponovno rasti. Dobro ohranjeni modeli so lahko dragocena naložba. Isuzu, Suzuki, Kia in Dacia so na nasprotni strani lestvice, saj dno dosežejo pri starosti 30 let.
Vrednost modela avtomobila, ki se šteje za redkega, lahko sčasoma znatno naraste. V 90. letih je BMW izdelal zgolj 891 enot modela M5 E34 Touring. Od tega jih je 20 imelo posebno ime – elekta – in so bili proizvedeni za italijanski trg. Ti modeli karavanov, ki jih poganja 3,8-litrski motor z zmogljivostjo 335 konjskih moči, so bili opremljeni s posebno notranjo opremo in barvo. Iskanje rabljenega vozila elekta je danes kot iskanje igle v senu. Ljubitelji avtomobilov bi morali biti zanj pripravljeni odšteti najmanj 100.000 ameriških dolarjev.
Medtem, ko bo običajen avtomobil čez 20 do 30 let najverjetneje končal na odpadu, lahko Porsche ali Jaguar s preverjeno servisno knjižico in brezhibno zgodovino, s časom postane še bolj dragocen.