Vlada je pripravila predlog sprememb zakona o voznikih. Glavna novost so spremembe pri pogojih za pridobitev vozniškega dovoljenja kategorije A1 za osebe, ki že posedujejo veljavno vozniško dovoljenje kategorije B in niso vozniki začetniki. S tem bodo številni vozniki lahko z avtov enostavneje presedlali na motorna kolesa z nižjo prostornino oziroma močjo. Takšna motorna kolesa so primerna za mestno, medmestno vožnjo in tudi avtocestno vožnjo, saj lahko presegajo 100 km/h.
Kategorija A1 je kategorija vozniškega dovoljenja s katero lahko vozite motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW.
Pogoji, da bo lahko oseba z izpitom B kategorije (avto) pridobila še izpit A1 ("vstopno" motorno kolo), so:
- da ni voznik začetnik,
- da je uspešno opravila teoretični del vozniškega izpita za kategorijo A1,
- da je v šoli vožnje opravila praktični del usposabljanja kandidatov za voznike kategorije A1 v trajanju najmanj sedem učnih ur,
- da je uspešno opravila praktični del vozniškega izpita vozil kategorije A1.
Novost torej omogoča, da se kandidat tudi brez teoretičnega dela usposabljanja že lahko prijavi neposredno na teoretični izpit. Prav tako bo za praktični del usposabljanja dovolj že najmanj sedem učnih ur.
Po dosedanjih pravilih mora kandidat kljub že opravljeni B kategoriji vse začeti znova in opraviti celotni teoretični in praktični del usposabljanja, vključno z najmanj 22 urami vožnje na motornem kolesu. Le v primeru prehoda na višjo kategorijo (z A1 na A2 ...) je bil postopek že zdaj enostavnejši.
Zgledi iz naše okolice
Ponudba motornih koles iz kategorije A1 je v zadnjih letih strmo naraščala in bo verjetno še bolj s prehodom na električni pogon. Posebej v toplejšem delu leta so cenejša in okoljsko sprejemljivejša alternativa osebnim avtom, vplivajo tudi na zmanjšanje gneče.
Naše sosednje države takšno ali drugačno bližnjico do kategorije A1 že poznajo. Najbolj liberalni so v Italiji, kjer je A1 kategorijo vozil mogoče voziti že samo z B izpitom in dopolnjenim 21 letom starosti.
Na Hrvaškem je s predpogojem B izpita in starosti avtomatsko priznan teoretični del izpita, praktičnega je treba še narediti. V Avstriji velja obveza posebnega usposabljanja v skupni dolžini 14 ur, pridobljeno dovoljenje "koda 111" pa velja le v mejah Avstrije.
V Nemčiji so pred dvema letoma uvedli podobno ureditev, kot jo zdaj uvajamo v Sloveniji. Od takrat naprej je v Nemčiji prodaja motornih koles in skuterjev do 125 kubičnih centimetrov izredno poskočila.
AMZS: "Neživljenjska" ureditev
Pri največji nevladni organizaciji s področja prometa AMZS so z napovedano novostjo načeloma zadovoljni. Prav AMZS je marca uradno podal pobudo, po kateri bi lahko vozniki z B kategorijo avtomatsko vozili tudi skuterje s prostornino do 125 kubičnih centimetrov. Zdajšnja ureditev je po prepričanju AMZS "neživljenjska" in odvrača ljudi od nakupa in uporabe skuterja.
Olajšan prehod iz B na A se je "v nekaterih evropskih državah namreč že izkazal za smiselnega, predvsem z vidika, da so ta prevozna sredstva zaradi učinkovitosti, okretnosti in cenovne dostopnosti, delno ali v celoti nadomestila osebne avtomobile pri zagotavljanju osebne mobilnosti," utemeljujejo pri AMZS.
Pri AMZS so pred meseci opravili anketo, ki je pokazala veliko naklonjenost sodelujočih spremembam in olajšanju opravljanja izpita A kategorije.
Tri četrtine anketiranih je za razlog, da nimajo dovoljenja za vožnjo ene od A kategorij, navedla previsoko ceno opravljanja izpita.
Razlike med anketiranci pa so bile glede vprašanja, ali bi morala biti pri prehodu moč motorja omejena ali ne. Predlog zakona jo omejuje (kategorija A1).
Vseeno so pri organizaciji prepričani, da bi lahko vlada storila še odločnejši korak, saj predlog zakona ohranja pogoj opravljenega izpita iz teorije za začetek opravljanja praktičnega dela usposabljanja. Po mnenju AMZS bi moral biti to zgolj pogoj za prijavo na izpitno vožnjo iz praktičnega dela.
"Menimo še, da bi moral teoretični del izpita vključevati le specifično tematiko vožnje motornega kolesa, ne pa ponovno tudi vsebin iz osnovnega dela tečaja cestno prometnih predpisov, ki so ga vozniki B kategorije že opravili."
Poskus, da bi mladi spet vzljubili mopede
Predlog zakona pa uvaja še nekaj pomembnih sprememb. Tako so po letih kritik, da je aktualni zakon praktično uničil željo mladostnikov po opravljanju izpita za moped, na ministrstvu le nekoliko olajšali pot do kategorije AM. Meja za izpit ostaja pri 15 letih, kar je le eno leto pod kategorijo A1.
Bo pa po novem teoretični del usposabljanja za razliko od A1 postal neobvezen in se bo lahko kandidat na teoretični izpit za AM usposabljal samostojno. Obvezno število praktičnih ur vožnje za AM kategorijo pa se celo povečuje in sicer iz štirih na najmanj pet pedagoških ur.
Še vedno v zakonu ostaja obveza 16 ur pedagoških ur za kategorijo BE (osebni avto s prikolico, težjo od 750 kilogramov in s skupno maso priklopnika do 3.500 kilogramov).
Avtošole po novem lahko tudi na daljavo
Pomembna novost novega Zakona o voznikih bo tudi pravna podlaga za povezavo evidenc o vozniških dovoljenjih z drugimi evidencami. Očitno pa bo po novem dovoljeno tudi teoretično usposabljanje kandidatov v šolah vožnje in učiteljev vožnje na daljavo, saj zakon predpisuje minimalne standarde za tehnično opremo v pooblaščenih organizacijah.
V lanskih epidemičnih razmerah so bile prav šole vožnje in kandidati ena največjih žrtev razmer, ker za razliko od klasičnega šolanja več mesecev niso smeli izvajati teoretičnega usposabljanja na daljavo, čeprav je Agencija za varnost prometa lansko pomlad še pod njenim prejšnjim vodstvom na aktualno vlado podala takšno pobudo za prilagoditev pravil.
Šolanje voznikov na daljavo se lahko izkaže koristno še tudi v številnih drugih okoliščinah (oddaljenost od kraja šole vožnje itd.).
40 let imam vozniški izpit. Sedaj pa zopet pole... čista bedarija. Pa še vožnja 6ur. Ok pogojno bi to še …
Kar neki zakon,brez vezni,naj bo do 125cm,pogoj b kategorija,kaj pa trokolesniki, pri teh pa ni omejitve, pa nagibni trokolesniki ,tudi …
S pren0snim računalnikom zaslužim veliko denarja (168 do 250 USD / uro). Prvi mesec sem prejel ček za 24568 ameriških …