Velik zasuk glede vozniških dovoljenj

Foto: Andrej Leban
Foto: Andrej Leban
Bomo morali vsi vozniki na dodatni zdravstveni pregled? Ne le starejši, temveč kar vsi vozniki postajamo vroče politično vprašanje.
Oglej si celoten članek

Že večkrat smo poročali o predlogu sprememb direktive o vozniških dovoljenjih, s katero želi aktualna Evropska komisija pod vodstvom Ursule von der Leyen prvič po dolgem času posodobiti pravila in jih harmonizirali na ravni vseh članic Evropske unije. Osnovni namen direktive je povečati prometno varnost z upoštevanjem tehnološkega razvoja.

Predlog Evropske komisije so zadnje dni aktivno pretresali tako v Svetu EU, kjer sedijo prometni ministri članic, kot tudi v Evropskem parlamentu. Končno besedilo mora biti namreč sprejeto na podlagi pogajanj in s privolitvijo vseh treh strani.

Številni popravki so pokazali, da želijo politiki marsikaj v predlogu direktive zdaj močno omiliti oziroma spremeniti. Kritike letijo z vseh strani, saj naj bi se prometna varnost na določenih področjih lahko celo poslabšala. 

Dobrikanje starejšim volivcem ali kaj drugega?

Ministri, med katerimi je sedela tudi slovenska infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek, so pred enim tednom sprejeli pogajalska izhodišča, s katerimi bodo nastopili proti Komisiji. Članice so sicer podprle nekatere poglavitne spremembe iz marca predstavljenega besedila Evropske komisije, med drugim glede uvedbe mobilnega oziroma digitalnega vozniškega dovoljenja, glede evropskega okvira pravil za vožnjo s spremstvom z vozniškim dovoljenjem od 17. leta naprej in glede strožjih pravil za voznike začetnike v prvih dveh letih po pridobitvi dovoljenja.

Države članice pa želijo očitno onemogočiti napovedane spremembe glede starejših voznikov in voznic. Prvotni predlog komisije pravi, da bi morali po sprejemu direktive v vseh članicah uveljaviti zakonodaje, po katerih bi vozniško po dopolnjenem 70. letu starosti podaljševali za največ pet let. Obenem bi vse članice morale uvesti zdravniški pregled, na katerem bi preverili vid in upoštevali druge dejavnike, ki bi pri posamezniku morda lahko vplivali na nadaljnjo sposobnost vožnje. Zaradi staranja prebivalstva v Evropi namreč postaja ta skupina voznikov varnostno vse bolj problematična, kar potrjujejo številne statistike in raziskave. 

Ministri pa so v imenu držav članic zdaj zavzeli stališče, da je treba določila o veljavnosti dovoljenj močno omiliti. Države želijo, da lahko veljavnost dovoljenj skrajšujejo same na prostovoljni osnovi. To bo problematiko starejših voznikov z evropske ravni preneslo na dnevno državno politiko. Hkrati so se zavzeli za jasnejše določbe glede preverjanja fizične in psihične primernosti za vožnjo.

Po poročanju Focusa.de je nemški minister Volker Wissing, ki sicer pripada koalicijski liberalni stranki FDP, izrazil ostro nasprotovanje obveznim zdravniškim izpitom za starejše. Enako stališče v Nemčiji zagovarjajo v opozicijski stranki CDU, ki znotraj Evropskega parlamenta pripada najmočnejši politični skupini Evropske ljudske stranke, v katero sodi tudi predsednica Komisije Ursula van der Layen. 

Foto: Profimedia Starejši voznik, senior

EP nasprotno: redni pregledi obvezni za vse

Da bodo zdravniški pregledi v predvolilnem času postali vroča politična tema, se je izkazalo na četrtkovem glasovanju prometnega odbora v Evropskem parlamentu, ko so člani odbora predlog stališč evropskih parlamentarcev podprli z vsega enim glasom večine. Poročevalka in poslanka Karima Delli iz politične skupine Zelenih je po glasovanju na izrecno vprašanja glede pregledov za starejše voznike povedala, da si odbor prizadeva za zdravniške preglede ne le zanje, temveč kar za vse voznike.

Zdravniški pregled bi morali razen redkih izjem vsi opravljati ob vsakem podaljšanju zdravniškega pregleda, kar bi pri 'plastičnih' dovoljenjih pomenilo najmanj na 15 let. 

Takšno stališče članov odbora lahko sicer parlament na plenarnem zasedanju še omili.

Usklajeno direktivo o vozniških dovoljenjih naj bi  potrjevali še pred evropskimi volitvami, ki bodo potekale junija prihodnje leto. 

So pa na prometnem odboru iz kompromisnemu besedilu predlaganih sprememb vrgli ven veliko spornih idej, ki so v minulih mesecih po vseh Uniji sprožile veliko vprašanj in odkritega nasprotovanja. Tako v besedilu odbora ni več govora o ločeni kategoriji izpita B+ za suve oziroma avte z maso nad 1.800 kilogramov. 

Foto: Anže Petkovšek Avtocestna policija trojane, avtocesta, tovornjaki

Najstniki za volani težkih tovornjakov

Nevladni Evropski svet za prometno varnost ETSC pa je razburjen še zaradi ene novosti, ki jo v direktivi predlaga Komisija, zdaj pa so jo podprli tudi na odboru. Evropski parlament namreč soglaša z izdajo vozniških dovoljenj za tovornjake že z 18. letom starosti. Po mnenju nevladnikov bo EU s tem dala najstnikom v roke 40-tonska vozila, čeprav prometne statistike opozarjajo na nevarnost, ki jo na cestah predstavljajo neizkušeni mladi vozniki.

Evropski parlament na drugi strani utemeljuje soglasje za znižanje splošne minimalne starosti z 21 na 18 let zaradi problematike hudega pomanjkanja voznikov tovornjakov v EU. 

andrej.leban@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 39

  • 17:15 13. December 2023.

    Najprej uvedite psihoteste za vse začetnike in tiste, ki iz čiste objesnosti kršijo predpise. Zakaj kaznovati nekoga ki vozi 200 …

  • 21:21 12. December 2023.

    Mnogi 18najst letniki še osebnega vozila ne obvladajo. S skiroji je podobno. Sedaj pa jim bi naenkrat dovolili voziti kamione. …

  • 18:56 12. December 2023.

    Vse bruseljske birokrate poslati na psihiatrični pregled! Ti birokrati so sami sebi namen in delajo v korist lobijev!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.