Slovenski Ford T se še vedno dodeljuje. Za to skrbi mizar Marko Kveder iz Rafolč pri Lukovici. Izdeluje ga iz lesa, saj to obrt obvlada. Za izdelavo je večinoma uporabil vodoodporne vezane plošče, deloma pa tudi masivni les.
Na cesti ga boste videli v pripeki in snegu
Zakaj ravno Ford T? Kveder meni, da verjetno ni človeka, ki še ni slišal za sloviti avtomobil, ki je avtomobil, kot sredstvo prevoza za petičneže, prelevil v vsakdanje prevozno srestvo. Zato se ne čudi, da poleg starodobnikov po cesti vozi tudi precej replik, ki v določenih podrobnostih ustrezajo originalu.
Iz masivnega lesa je izdelan sprednji del kabine takoj za motornim pokrovom, armaturna plošča je narejena iz orehovega lesa. Avtomobil predstavlja dve vozili v enem - odprti touring iz leta 1919 in fordor z zaprto streho iz leta 1923. Na karoseriji bo poseben nosilec, na katerega bo lahko nataknil fordorjevo kabino ali platneno streho. Avtomobil namreč namerava uporabljati v vseh vremenskih razmerah in vseh letnih časih.
Dodal svoje zamisli
Sam je v svoj leseni unikatni avtomobil poleg velikega števila ur dela, priznava, da so mu pomagali tudi številni drugi mojstri, vnesel tudi veliko mero domiselnosti. V naslonjalo prednje klopi je vgradil bar za kozarce, pod zadnjo klop pa hladilnik za pijačo, oba z električnima mehanizmoma, ki ju upravlja s stikali skritimi v valju na voznikovi strani armaturne plošče. Pod njo je z domiselnim mehanizmom skrit tudi sodoben avtoradio, zvočniki pa so pod zadnjo klopjo.
Za pogon skrbi 1,4-litrski motor, ki si ga je, tako kot volanski mehanizem, izposodil pri Fordovem legendarnem modelu capri.
Ford T – avtomobil, ki je spremenil svet
Ford T je bil prvi avtomobil sestavljen na proizvodnjem traku, s čimer je Amerika prevzela primat v napredku industrije in dobila "mobilno" družbo. Model T, ljubitelji so ga poimenovali Tin Lizzie, je kmalu po prvi predstavitvi oktobra leta 1908 postal najbolj prodajan avtomobil na svetu.
Začetek proizvodnje sega v leto 1908. Proizvajali so ga v Detroitu, v prvi Fordovi britanski tovarni v Trafford Parku v Manchesteru in še številnih drugih tovarnah po vsem svetu. Ford T je na avtomobilski sceni prevladoval skoraj 20 let. Samo v Detroitu so izdelali več kot 15 milijonov primerkov modela T. Zadnji, 15.007.033., je bil narejen 27. maja leta 1927.
To je bil poceni avtomobil, ki si ga je lahko privoščil vsak moški z dobro plačo in tako s svojo družino užival ure blagoslova na poti po božjih prostranstvih.
Ceno 850 dolarjev še znižali
Štirikolesnik krasijo izvirna, preprosta in robustna oblika, 2,9-litrski motor s štirimi valji z najvišjo močjo 15 kilovatov (20 KM) in dvostopenjski planetarni menjalnik. Medosni razmik šasije je bil sto inčev (2,54 metra). Kot drugi avtomobili tistega časa je bil opremljen z bobnastimi zavorami.
Prve primerke so sestavili v Piquette Parku v Detroitu, pri Fordu pa so zaradi prostorske stiske že leta 1911 odprli tovarno v Highland Parku. V prvi seriji modela T so bili touring avtomobili z odprto streho, ponudbi pa so dodali različne karoserijske različice, kot so roadster, kupe in town cars, ki so jim sledile še komercialne različice. V začetku je bila cena za model T 850 ameriških dolarjev, a je padla, ko je Henry Ford dokazal, da bodo zaradi preprostosti proizvodnje padli tudi stroški.
Manj kot uro in pol
Prvi proizvodni trak, na katerem so sestavljali avtomobile, je bil postavljen leta 1913 v Highland Parku. Pred tem so model T sestavljali 12 in pol delovnih ur, po uvedbi tekočega traku pa se je čas zmanjšal na manj kot uro in pol. Nekaj let je bil kupcem avtomobil na voljo le v črni barvi, saj se je sušila veliko hitreje od drugih znanih barv. V tem času so pri Fordu zvišali plače delavcev, kar je pomenilo, da so si tudi delavci lahko hitreje privoščili lastni model T.
Do leta 1917 je prodajna cena modela runabout padla na 345, touring car pa je stal le 360 dolarjev. Seznam opreme se je počasi širil. Elektrika je namesto oljnih svetil prišla na vrsto leta 1915, snemljiva platišča so sledila leta 1919. Prodaja in proizvodnja sta vztrajno rasli. Leta 1914 so proizvedli skoraj 250 tisoč vozil, leta 1925 je sledilo več kot milijon vozil, rekordno pa je bilo leto 1925, ko je s proizvodnega traku zapeljalo skoraj dva milijona vseh različic modela T. Cene so rekord po dostopnosti dosegle ravno leta 1925, ko je bilo treba kupcu za model T-runabout odšteti le 260 dolarjev.
Proizvodnja tudi tostran luže
Ford je svoj prvi avtomobil tostran luže proizvedel v Veliki Britaniji. Prvi model T je bil pravzaprav konstruiran v tovarni v Trafford Parku v Manchestru, 23. oktobra leta 1911. Bil je najbolj prodajan avtomobil v 20. letih prejšnjega stoletja. V Trafford Parku so vse do konca proizvodnje leta 1927 izdelali več kot tristo tisoč avtomobilov.
Britanski model T si je zgradil zavidljiv sloves tako v miru kot v vojni. Med prvo svetovno vojno so model T uporabljali kot šasijo za izvidniške avtomobile, nosilce pušk, še posebej pa za sanitetne potrebe. Do novih pravil, ki so se nanašala na moč motorja in ki so zelo prizadela model T, je ime Fordov štirikolesnik v Združenem Kraljestvu kar 40-odstotni delež med avtomobili.
Številni primerki modela T so preživeli vse do danes. Tako v Veliki Britaniji kot drugje po Evropi in svetu je veliko specializiranih klubov, ki nadaljujejo tradicijo slavnega Fordovega modela. Tako kot tudi v Sloveniji, kjer imamo v Raflovčah pri Lukovici edini leseni primerek avtomobila, ki je spremnil svet.
"ure blagoslova na poti po božjih prostranstvih" WTF?? Upam, da prevajalec tega prispevka ve, da smo v EU in ne …