Uganete, kateri avto praznuje abrahama?

Foto: Fiat
Foto: Fiat
Letos obeležujemo zanimivo avtomobilsko obletnico. Abrahama je namreč dočakal avtomobil, ki ga pri nas večina pozna preprosto ko bolhco.
Oglej si celoten članek

Njegovo uradno ime pa je bilo fiat 126. Fiat je namreč leta 1972 predstavil mestnega malčka, s katerim nadomestil sicer do konca zelo priljubljeni a že precej ostareli fiat 500, ki je na ceste prvič zapeljal kar petnajst let pred tem.

Foto: Fiat fiat 126 bolhca

Zamenjava je bila bolj oblikovne in izpopolnjevalne narave kot pa pravi tehnološki skok. Fiat 126 se je z zunanjimi oblikami sicer zgledoval po večjem fiatu 127, tehnično pa je bil zelo podoben svojemu predhodniku, pri katerem je zadaj vgrajeni motor gnal zadnji kolesni par.

Avto Želite popravljati bolh'co? Odslej lahko iz naslanjača.

Dvovaljni motor je sprva razpolagal s 594, od leta 1977 pa s 652 kubičnimi centimetri delovne prostornine. Moč se je zato s 17 kilovatov sicer le za en kilovat povečala na 18 kilovatov, navor pa je z 39 narasel na 43 Nm. Motor ni ravno razmetaval z močjo in bolhca ni nikoli bila živahen avtomobil, a je povsem zadostoval potrebam voznikov v prenatrpanih italijanskih mestih. 

Foto: Fiat fiat 126 bolhca

Dolgo življenje

Fiat 126 se je kljub temu, da ni niti v začetku bil zares sodoben avtomobil, pohvalil s precej dolgim življenjem. V Italiji so ga sicer nehali izdelovati že v osemdesetih letih, torej je tam vztrajal približno toliko časa kot predhodnik fiat 500, zato pa so ga na Poljskem še dolgo izdelovali pod imenom poljski fiat 126p.

Smešno Bolho predelal v traktor

Leta 1984 ja tako doživel lepotno prenovo, ko so mu namenili zajetnejše plastične odbijače in novo armaturno ploščo, tri leta pozneje pa je kot fiat 126 bis, dobil vodno hlajeni motor v zadku, nad katerim so uredili celo manjši prtljažnik. 704-kubični motor z največjo močjo 19 kilovatov so razvili Poljaki sami.

Foto: Fiat fiat 126 bolhca

Proizvodnja fiata 126p se ni končala niti po uvedbi sodobnega cinquecenta leta 1991. Leta 1994 je namreč doživel še eno lepotno prenovo in postal fiat 126 EL, decembra 1996 pa je kot fiat 126 ELX dobil celo katalizator izpušnih plinov.

Avto Bolhco predelal v snežni plug

Tedaj so ga Poljaki tudi uradno preimenovali v »malucha« (malček), kakor so ga na Poljskem vedno poznali. Ko se je proizvodnja leta 2000, torej osemindvajset let po začetku proizvodnje, končno iztekla, so zadnjih 1.000 avtomobilov poimenovali »happy end«.

Foto: Fiat fiat 126 bolhca

Kopica vzdevkov

Fiat 126 je imel zares veliko vzdevkov. Pri nas smo ga poznali kot bolho, pičipokija, pejeka, kalimera ali nulatri, v drugih državah bivše Jugoslavije pa je bil peglica, Madžari so mu rekli kispolák (majhen poljak), törpe-polák (škratasti poljak) ali egérkamion (mišji tovornjak), v Nemčiji pa so mu rekli bambino. V Albaniji je bil kikirez, na Kubi polaquito, v Čilu bototo, na Poljskem pa so ga poleg malucha imenovali še kaszlak (pokašljevalec).

Med drugim so ga prodajali tudi v Avstraliji, kjer se je imenoval FSM niki, v začetku osemdesetih let pa je bil eden prvih avtomobilov, ki so jih uvozili na Kitajsko. Pod imenom zastava 126 so ga sicer nekaj časa licenčno izdelovali tudi v Kragujevcu, kot naslednika pucha 500 pa so 2.069 primerkov izdelali tudi v graškem Puchu.

Foto: Fiat fiat 126 bolhca

Na poljskem s sicer na njegovi osnovi izdelali tudi nekaj eksperimentalnih prototipov. Leta 1974 je tako nastala tovorna različica, ki so jo zaradi plastične nadgradnje imenovali bombel (mehurček), izdelali pa so tudi terensko različico z gosenicami. Poljaki so ga poskusili  predelati celo v avtomobil s prednjim pogonom in bolj uporabnim prtljažnikom, vanj pa so pokusili vgraditi celo dizelski motor. Vsekakor se je do danes izkazal kot hvaležna platforma za predelave na električni pogon.

Smeh Namesto zetorja vpregli bolhco

Pestra zgodovina torej za majhen avtomobil, ki je štiri potnike špartansko stiskal na dolžini malce več od treh metrov, širini 1,378 metra in medosni razdalji 1,84 metra, za zvočno kuliso pa je namesto avtoradia skrbel glasen in grob dvovaljnik.

Foto: Fiat fiat 126 bolhca

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.