S pomočjo spletnega portala za najbolj transparentno prodajo rabljenih vozil Doberavto.si smo pogledali, kaj se je zgodilo s ponudbo in cenami rabljenih električnih vozil v prvi polovici leta 2024. Kakšen vpliv na prodajo in cene imajo subvencije in preverili tudi, na kaj je treba biti pozoren pred nakupom rabljenega avtomobila.
"Zdaj je že jasno, da so v tujini za rast prodaje električnih vozil poskrbele tudi subvencije, ki so jih na posameznih trgih omogočale države. Ko so se te subvencije začele umikati se je tudi trend prodaje močno upočasnil. V zahodni Evropi od koder na naš trg pride večina rabljenih avtomobilov so v zadnje pol leta cene električnih avtomobilov močno padle. Preprosto se je prodaj upočasnila in pri trgovcih, ki prodajajo večje količine avtomobilov, ki jih odkupujejo od večjih leasing hiš, oziroma prihajajo ti avtomobili nazaj iz dolgoročnih najemov. Opazili smo, da so lahko v določenih akcijah električni avtomobili močno znižani. Popusti se gibljejo od 10 pa vse tja do okoli 20 odstotkov", trenutno stanje na trgu rabljenih električnih vozil ocenjujejo na spletni strani Doberavto.si.
Že za manj kot 10 tisoč evrov
Ponudba rabljenih električnih se je v zadnjega pol leta izboljšala tudi v Sloveniji. Portal DoberAvto.si ima zanimivo ponudbo električnih avtomobilov z znano zgodovino lastništva in servisiranja ter dokazljivimi kilometri na števcu. Pogled na ponudbo je pokazal, da za dobrih devet tisočakov že dobite zelo lepo ohranjen renault zoe, ki velja za enega najbolj razširjenih električnih avtomobilov pri nas. Zanimiva izbira je tudi za nekaj tisoč evrov višji proračun. V tem primeru se izbor razširi še na majhen mestni avto volkswagen e-up! In večji volkswagen e-golf, ki je po mnenju spletnega prodajalca dobra izbira za vse, ki iščejo prostoren, kompakten in vsakodnevno uporaben avto, če nimajo potrebe po vožnji na daljših razdaljah. Za nekaj več kot 10.000 evrov dobite že lepo ohranjen BMW i3, ki velja za bolj zanesljivega med električnimi avtomobili. Za nekoliko višji proračun se izbor razširi na nekaj let star MG ZS. »Za dobrih 20 tisočakov bomo našli tudi malo rabljen VW ID.3 in peugeot 2008, za še malo več pa zelo zanimiva avtomobila kot sta električna cupra born in hyundai kona. Tesla je z osnovnimi modeli na voljo od 25.000 evrov naprej, kjer pa se seveda še dodatno poveča izbor električnih avtomobilov,« pojasnjuje Peter Kavčič iz spletne strani Doberavto.si, ki opozarja tudi, da je razlika med vzdrževanjem avtomobila z motorjem na notranje zgorevanje in pogonom na elektriko.
Kljub vsemu pa imamo sklope, ki so enaki ali vsaj zelo podobni. "Pri DoberAvto.si, že od samega začetka poudarjamo, da je redno ustrezno vzdrževanje izredno pomembno za stanje avtomobila in dobro kondicijo tudi, ko imajo denimo 100.000 ali 200.000 prevoženih kilometrov. In prav nič drugače ni, ko govorimo o električnih avtomobilih," pravi vodja servisne dejavnosti pri AMZS Jurij Kočar.
Preverite stanje baterije
Električni imajo seveda manj mehanskih delov, ki bi se lahko pokvarili, ni motorja z vsemi vrtečimi se deli, ni sistemov vbrizga goriva, prisilnega polnjenja in vseh sekundarnih sistemov, ki vplivajo na čistost emisij. Pri električnih avtomobilih ni menjave olja, filtrov, ni servisiranja turbin, sklopke in menjalnika, kot smo to vajeni pri avtomobilih z bencinskim in dizelskim motorjem. Kavčič pravi, da je predvsem pri podvozju in zavorah pomembno, da so avtomobili redno servisirani in tehnično pregledani, s tem, da moramo upoštevati tudi dejstvo, da so električni avtomobili bistveno težji. Zato je na tehničnih pregledih zelo pomembno, da pregledniki natančno in po ustreznem protokolu pregledajo podvozje. Med redno vzdrževanje sodi tudi menjava pnevmatik in kontrola – oziroma servis zavor in zavornega sistema. "Med vožnjo z električnimi avtomobili zavore uporabljamo bistveno manj, a to še ne pomeni, da jih ni treba vzdrževati. Težava je predvsem v zarjavelih sklopih zavornih sistemov, ki zablokirajo zaradi neuporabe in neustreznega vzdrževanja," pravi Kočar.
Strah kupcev, predvsem rabljenih vozil, so baterije. To je seveda daleč najdražji sklop, a je po besedah sogovornika v resnici popravil malo glede na število električnih avtomobilov v obtoku. Cene baterij se sicer začnejo nekje od 7.000 evrov naprej, lahko pa znašajo tudi 15.000 evrov ali več, pravi strokovnjak za popravilo vozil.
"Pri popravilu elektro motorja, ki ima seveda tudi svojo življenjsko dobo je pogosta okvara vdor hladilne tekočine. Dobra stvar pa je, da se elektro motor lahko popravi. Sama menjava, če reparacija ne bi bila možna pa je lahko tudi zelo draga. Govorimo o zneskih od nekaj tisoč evrov naprej – odvisno od modela avtomobila," pravi Kočar.
Okvare, ki jih srečujemo pri električnih avtomobilih so povezane tudi s priključki za polnjenje. Po doslej znanih podatkih se denimo dogajajo okvare elektro motorjev pri 150.000 do 200.000 prevoženih kilometrih kar pa je v resnici že zelo veliko kilometrov za električne avtomobile. Podobno velja tudi za okvare baterije. "So pa določeni avtomobili bolj, drugi pa manj podvrženi okvaram kar pa se lahko vsak kupec predhodno pozanima sam preko različnih virov informacij," pravi Kavčič.
Danes lahko vsak potencialni kupec rabljenega električnega avtomobila preveri delovanje in stanje baterije.
"To je zelo pomembno," pravi Kočar, ki pravi, da so pri električnem avtomobilu bolj pomembni cikli polnjenja kot prevoženi kilometri. Z ustreznim testom dobimo neodvisni vpogled v dejansko stanje baterijskega sklopa. Glede na povečanje ponudbe in povpraševanja rabljenih električnih vozil v Sloveniji so se v AMZS odločili, da omogočijo strokovno in neodvisno meritev stanja baterije v električnem avtomobilu, kar bistveno vpliva na samo vrednost rabljenega avtomobila.
Storitev je je sicer namenjena vsem, ne glede na to, ali prodajate ali kupujete električni avto. Na test se je treba predhodno naročiti preko informacijskega centra zaradi razpoložljivosti merilne naprave. Redna cena testa znaša 150 evrov (za člane AMZS 120 evrov). Test poteka ob polni bateriji skozi celoten cikel praznjenja med vožnjo, dokler ne pade raven energije pod 10%. Testna naprava vam avtomatsko sporoči, kdaj je konec testa. Test traja do največ tri dni. Vmes se avto ne sme polniti. Ob vrnitvi testne naprave prejmete uradni certifikat o diagnostiki baterije.
Pred nakupom preglejte vozilo
Zanimalo nas je tudi, ali nakup rabljenega električnega za nekega posameznika težji kot klasičnega vozila. Ali tu pred nakupom še bolj potrebuje pomoč mehanika oziroma strokovnjaka?
Pri Doberavto svetujejo, da vedno pred nakupom rabljenega avtomobila pridobite vso možno verodostojno dokumentacijo glede servisne zgodovine in lastništva. "V osnovi je nakup podoben, razlika pa je, kaj sploh lahko vidimo pod motornim pokrovom. Vsekakor je zaželen ogled avtomobila z mehanikom – oziroma strokovnjakom. Vedno pa lahko avto (električni, hibridni ali tak, ki gre na bencin oziroma dizel) pripeljete v AMZS na pregled pred nakupom. V servisni delavnici vam bo neodvisni AMZS strokovnjak po predhodnem naročilu na pregled na brezplačni telefonski številki 1987 temeljito pregledal avto in ob koncu tudi izdal poročilo. Gre za storitev, ki jo AMZS ponuja že dalj časa in je na voljo vsem. Ne samo članom AMZS. Slednji lahko naročijo to storitev po nižji ceni s članskim popustom," pravi Kavčič.
Sogovornik pravi, da nič narobe, če je bil rabljen avtomobil del flote službenih vozil, tudi vozil, ki so bila v souporabi. Kavčič poudarja, da je ključno, kako je bil avto vzdrževan. »Ogromno avtomobilov pride v Slovenijo iz tujine, ki so bili prej v raznih flotah kot službeni avto ali za razne najeme pa se seveda lahko izkažejo kot zelo zanesljiva. Vsak avto – torej tudi električni zahteva svoje skrbno vzdrževanje. To je bistvo!«
Top 5 cenovnih ugodnih rabljenih električnih avtomobilov na Doberavto.si
Tole o manj okvar z manj deli je malo pravljično. Vgrajujejo se manj kvalitetni deli, manj kvalitetna izdelava in sestavljanje, …
Domet, do bližnje trgovine...
Cene postajajo normalne, komur ti avti odgovarjajo, se bodo poceni vozili.