Tesla model Y je velikanska prodajna uspešnica, kažejo podatki širom sveta. Inovativni znamki je z njim uspelo nagovoriti najširši krog kupcev, tako obstoječih Teslinih vernikov, še bolj pa novih strank, ki želijo zagristi v "kul" elektromobilnost.
O kako uspešnem pohodu ameriškega suva govorimo, pokažejo številke za prvo letošnje polletje, ko je model Y že postal najbolj prodajan premijski suv v Evropi in celo najbolj prodajan model sploh na kar nekaj posameznih trgih. Ko bo Teslina berlinska gigatovarna začela na polno bruhati (tudi barvne) izdelke na cesto, bo po pričakovanjih analitikov model Y zlahka postal najbolj prodajan premijski model kateregakoli razreda v Evropi. Skratka, primat "svete nemške trojice" Audi-BMW-Mercedes se v novi stvarnosti hitro tali, njena in lovišča ostalih uveljavljenih znamk uspešno osvaja nov igralec.
Zakaj?!
Odgovore sem iskal v testnem model Y performance, torej tistega s samega vrha ponudbe. Za dobrih sedemdeset tisočakov je sposoben ponuditi prav posebno izkušnjo vožnje in lastništva. Seveda pa ni brez napak.
Tesla model Y performance
Pogon: vodno hlajena elektromotorja, štirikolesni
Največja moč: 393 kW (534 KM)
Največji navor: 660 Nm
Zmogljivosti: 250 km/h, 3,7 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 4.751 x 1.921 x 1.624, medosna razdalja 2.890
Prtljažnik (v litrih): 854 - 2.158
Baterija: 82 kWh, 75 kWh neto
Poraba: 17,5 kWh/100 km (kombinirana)
Električni doseg (WLTP): 514 km
Moč polnjenja: 11 kW AC/250 kW DC
Čas polnjenja baterije: 8h 15 min (AC 11, 3x16A), 27 min (DC 250 kW, 10 do 80 %)
Cena v evrih: 70.990
Videz in izdelava
Model Y je v živo večji kot na slikah. V dolžino meri malo prek 4,7 metra, v višino nekaj nad 1,6 metra. Previsi so kratki, saj medosna razdalja meri skoraj 2,9 metra. Pogled v živo razkrije številne detajle, ki jih fotografski materiali ne zmorejo poudariti. Predvsem je impozantna spredaj in zadaj našpičena aerodinamična silhueta, s katero suv dosega koeficient upora komaj 0,23. To je na ravni zelo spolzkih limuzin in mimogrede isti rezultat kot pri manjšem in nižjem model 3. Gre za enega pomembnih dokazov izredno sofisticirano načrtovanega avtomobila in prvega znanilca odlične porabe.
Prtljažna vrata so prava, s steklom, zato za razliko od trojke tukaj ni zadrege, ko je treba v avto nalagati večje predmete, tudi dostopnost do prtljažnika je neprimerno boljša. Detajl vrat brez okvirjev je še posebej pri štirivratnikih zelo redek.
O premišljenem obvladovanju stroškov veliko pove dejstvo, da si model Y in model 3 delita kar 76 odstotkov sestavnih delov. Glede naprednega načina izdelave ostaja očem precej prikritega, a podatek, da model Y kljub meram in bateriji tehta le malo prek dve toni, je dovolj jasen. Za primerjavo, manjša VW ID.4 ali škoda enyaq iV sta oba težja, tako kot tudi audi Q4 e-tron, hyundai ioniq ali ford mustang mach-E, ki vsi sodijo v širši krog električnih konkurentov.
Tesla bo po napovedih (ki jih je treba jemati s časovno rezervo) v nekaj mesecih prešel na vgradnjo nove generacije baterijskih celic. Te bodo ceno proizvodnje in skupno maso še spustili, hkrati bodo učinkovitejše.
Glede kakovosti izdelave smo v preteklosti na medmrežju lahko večkrat brali o določenih težavah in neprijetnostih pri posameznih teslah, še posebej tistih iz berlinske tovarne. Nekaj tega lahko pripišemo poporodnim težavam in krčem pri zagonu proizvodnje. Pri testnem avtu vidnih pripomb na kakovost izdelave ni bilo in vse je dajalo občutek dolgotrajnosti. Testni avto je bil črn, kar je - če je bil avto narejen v Nemčiji in ne na Kitajskem - trenutno edina alternativa beli barvi.
Najmočnejša performance izvedenka se od long range različice loči po nekaj pomembnih detajlih. Najbolj padejo v oči 21-palčna "turbine" kolesa, pri čemer so zadnja po dirkaško širša od prednjih (275 proti 255). Izza platišč žarijo večje rdeče čeljusti športnih Brembo zavor.
Na prtljažnih vratih brez brisalca je dodan karbonski spojler, napis dual motor pa je rdeče podčrtan. Podvozje je bolj športno nastavljeno. Pri dobrih 16 centimetrih odmika od tal težko govorimo o suvu, s katerimi bi si upali kolovratiti izven asfalta, zato pa toliko bolj vabi, naj se z njim poženemo po cesti.
Zmogljivosti
Že različica long range ima 378 kilovatov (514 KM) s pospeškom do 100 km/h v 5,0 sekunde in težko si je predstavljati, da to komu ne bi bilo dovolj. A v premijskem svetu veljajo druga pravila. Če je treba poudariti ekskluzivnost, poskrbeti za dober piar in hkrati še vreči senco celo na najbolj zveneče nemške športne kratice, potem je tu performance s 393 kilovati (534 KM).
Ta zmore ob prilagojenem delovanju cuzanja energije in vrtenja elektromotorjev omenjeni dve toni poriniti z mesta do 100 km/h že po želodec obremenjujočih 3,7 sekunde. To je hitreje od vsega bencinskega in električnega v neposredni konkurenci! Tudi če je dvakrat dražja. Za kaj hitrejšega bo treba sesti v lamborghinija urus ali ferrarija purosangue!
Predvsem pa je pomembno, da elektromotorja skrbita za izjemno prožnost in hitre skoke ne glede na trenutno hitrost. Če je silovitih sunkov le preveč, potem je rešitev v "Joe Doe" funkciji, katere vklop povzroči, da elektronika bolj nežno razporeja moč. Funkciji bo na dolgi rok hvaležna tudi baterija. Končna hitrost je pri performance verziji seveda višja od tiste pri long range, kar pa bi smelo zares zanimati le uporabnike autobahna in morebitne stranke med uporabniki modrih luči.
Deklarirana poraba je od long range višja za 0,2 kWh na 100 kilometrov. Prav poraba je ena najmočnejših točk avtomobila s takšnimi zmogljivostmi. Ko me je minilo preizkušanje divjosti in sem ga začel uporabljati tako, kot bi po avtocesti, mestu in primestju vozil svoj domači avto, je poraba padla na vsega 17 kWh/100 km! Prilagam dokaz.
Poleg tega je napovedovanje dosega v Tesli zelo zanesljivo in niti za trenutek me ni bilo strah, da bi doživel nenadejan padec zaloge energije, ki v možganih sproža tesnobo, na zaslonu pa iskanje razpoložljive polnilnice. Z enim polnjenjem je mogoče brez težav peljati več kot 450 kilometrov daleč, tudi če imate nastavljen sistem klimatizacije na mestu in vklopljen nadzorni sistem sentry. Ta prek štirih kamer stalno spremlja dogajanje okoli parkiranega avta.
Še enkrat več sem tudi videl, kako hiter in dovršen je polnilni sistem supercharger polnilnic, kjer je napoved polne baterije natančna kot švicarska ura. Nazivna polnilna moč je vse do 250 kW, kar bi na poti na morje pomenilo 80-odstotno napolnjenost v času kavice in štrudlja. Drugače pa je v času visoke zasedenosti Teslinih polnilnic, kot se nam je zgodilo na ljubljanski zahodni obvoznici med viškom turistične sezone. Takrat moč lahko ne doseže niti 50 kW, sistem pa vsem priključenim teslam samodejno nastavi mejo na 80 odstotkov napolnjenosti.
Omenil sem že velika kolesa in športno podvozje pri avtu. Dejstvo je, da je zaradi obojega "performance" na cesti resda zmogljivejši, a tudi bolj trd od "long range". Grbine in neravnine se bolj čutijo v hrbteničnih zglobih, to je dejstvo.
Če me je model Y performance kje pustil nekoliko nepotešenega, je vožnja skozi ovinke. Kljub večstopenjskemu nastavljanju trdote volana šoferju avto ne nudi dovolj čiste slike, kaj se dogaja pod prednjimi kolesi, medtem ko pri poskusih športnega pretiravanja začenja nelagodno hitro kazati znake podkrmiljenja. Pri legi na cesti ima zveneča nemška konkurenca torej še nekaj prednosti. Tudi model 3 performance se med zavoji pelje občutno bolj dinamično.
Uporabnost
Model Y je glede prostornosti velika nadgradnja modela 3, zato je primernejši tako za družine kot tiste, ki jim sedenje nizko pri tleh ni po godu. Vstopanje na višje in udobne sedeže je enostavnejše, ugaja komandni položaj za volanom z nizko armaturo.
Notranjega prostora za potnike je tudi zaradi povsem ravnega dna dovolj. Trije zadaj ne bi smeli imeti težav, še posebej ko govorimo o otrocih. Pri višjeraslih pa obstaja verjetnost, da bodo občasno podrgnili temena ob stranski nosilec strehe. Prek celotnega avta se pne steklena streha. Poleti je lahko prav pošteno vroča in sevalnega učinka ne more docela izničiti.
Omenil sem že enostavno dostopen prtljažnik. Pri performance različici ima zdaj tudi (trdo) pokrivalo, tako da je seznam dosedanjih kritik še za točko krajši. Tovarna glede prostornosti operira s podatkom 854 litrov, kamor pa je vključena tudi velikanska "kletna" luknja. S podiranjem naslonjal prostor zadaj narase na več kot dva kubika! Naslonjala se delijo po tretjinah.
Prednost pred številnimi konkurenti je tudi prednji "frunk" s 115 dodatnimi litri prostornine. Pomembna lastnost avta je možnost vleke pravih prikolic z maksimalno naletno maso do 1.600 kilogramov in obremenitvijo kljuke do 158 kilogramov. Kljuko je vredno naročiti že v tovarni, saj bo tako vključena v celotno delovanje asistenčnih sistemov.
Doživetje
Model Y tako kot ostale tesle seveda izstopa po precej drugačnem doživetju avtomobila. Ko govorimo o vožnji, ne gre mimo upravljanja prek minimalnega števila fizičnih gumbov in nastavljanja vsega pomembnega in manj pomembnega prek velikanskega sredinskega zaslona. Bolj kot v kakšnem drugem avtu sem uporabljal glasovne ukaze, saj je veliko hitreje in udobneje dejati "open the glovebox" kot pa v podmenijih iskati funkcijo za odpiranje sopotnikovega predala.
Pristop tabličnega računalnika ob hkratnem minimalistično zastavljenem okolju je zelo nalezljiv in po parih sto kilometrih se zdi karkoli drugega balastno in odveč. Le občasno sem še pogrešal kakšen hiter vrtljiv gumb za nastavljanje klime.
Teslini asistenčni sistemi so zelo zmogljivi, ne pa vsemogočni. Osebno sicer nisem opazil razlike, da pri aktualnih teslah za spremljanje prometa uporabljajo le še kamere, ne več kombinacije z radarjem. Sistem se je obnesel tudi ponoči. Da glede zmogljivosti polsamodejne vožnje Teslin sistem vseeno sodi v sam vrh trenutne tehnologije, so pred kratkim potrdili pri Euro NCAP, kjer so bili naravnost navdušeni.
Vseeno gre še vedno le za polsamodejno vožnjo, voznik se prav lahko znajde v situaciji, ko bo avto svet okoli sebe dojemal drugače kot on. Govorimo torej o razbremenjujoči in udobni funkciji pomoči, ko avto inteligentno spremlja hitrostne omejitve, položaj drugih udeležencev in prihajajoče zavoje. Nikakor pa ne gre avtu prepuščati prezapletenih manevrov. A kako lepo bi bilo, da bi tudi vsi ostali avtomobili tako kot tesla prepoznavali zeleno luč na semaforju prek vgrajene kamere in voznika nežno opozorili, naj spelje in ne zadržuje prometa za seboj.
Na nedavno objavljenih testih Euro NCAP je tesla model Y dosegel vrhunski rezultat tako za pasivno kot aktivno varnost. Pri organizaciji pravijo, da je to trenutno najbolj varen med vsemi doslej testiranimi avtomobili.
Tesla je poseben avto tudi, ko je parkiran, funkcije pa se z rednimi posodobitvami programske opreme še kopičijo. Med njimi so takšne, ki so koristne in bi jih lahko uporabljal vsak dan, veliko jih je možno spremljati in upravljati tudi na daljavo prek aplikacije. Na primer snemanje dogajanja okoli avta, vzdrževanje temperature parkiranega na znosnejši ravni, klimatizacija tik pred odhodom …
Druge funkcije sodijo v kategorijo zabave, na primer spremljanje naročniških videovsebin ali igranje iger med čakanjem na parkirišču. V tretjo kategorijo pa sodijo tiste, ki so namenjene impresioniranju prijateljev in znancev. Lahko z izrabo vrhunskega zvočnega sistema, da pod sedečim potnikom ustvarimo zvoke, ob katerih se običajno zardi, ali pa uprizorimo pravcati poulični zvočni in svetlobni šov, pri katerem poleg zvočnikov sodelujejo luči, stekla in ogledala. Celo megafon ima, če bi kdo želel z njim napovedovati gasilsko veselico po vasi.
Cena za vse ponujeno
Model Y performance z izredno bogato serijsko opremo stane po trenutnem slovenskem ceniku 70.990 evrov. Veliko? Morda, dokler ne pogledate aktualnih cen električnih avtov vsaj približno sorodnih konkurentov in primerjate njihove zmogljivosti. Long range motor je za štiri tisočake cenejši, a poleg manj zmogljivega pogona z daljšim dosegom ima tudi nekaj manj, resda da ne tako usodnih dodatkov.
Vroča novost v ponudbi za 56 tisočakov pa je vstopni model Y. Ta ima samo en elektromotor in zadnji pogon, a razen nekoliko krajšega dosega in za dve oziroma tri in pol sekunde počasnejšega pospeška ponuja veliko večino tistega iz dražjih dveh bratov. Ta cena je hkrati le tri tisočake nad vstopnim model 3, ki je sicer zabavnejši med ovinki, a je precej manj prostorsko uporaben.
Ne glede na različico model Y pa je praktično obvezen vložek vsaj v nadgrajenega avtopilota oziroma asistenčne sisteme, ki omogočajo polavtonomno vožnjo stopnje 2. Upoštevati je treba tudi, da je Tesla začel trend dodatnega zaslužka z računalniško kodo za vklop ali naročnino na določene funkcije. Gre za nov "naročniški" vrelec denarja za avtoindustrijo skozi celotno dobo lastništva oziroma najema, podobno kot je to že stalnica v industriji mobilnih naprav. Je pa Tesla tudi vodilni na področju hitrih posodobitev programske opreme "po zraku", ki poleg popravkov prinašajo vedno nove in nove funkcije v njihove avte.
Garancije na baterijo in ostale sklope avtomobila so ustrezne, rok dobave za model Y performance pa je zaradi velikega povpraševanja in znanih ozkih grl trenutno do sedem mesecev. Napovedujejo tudi sedemsedežno različico, a je za zdaj ni mogoče naročiti.
Je model Y vreden prvega mesta med sebi podobnimi? Gotovo! Je brez napak? Seveda ne. A vseeno ga morajo imeti vsi ostali za zgled v vseh bistvenih prvinah, kaj naj ponuja moderni suv oziroma križanec. Vključno s ceno. Podatek za zaključek - po njihovih lastnih navedbah so povprečni proizvodnji stroški vsakega izdelanega model Y 36 tisoč evrov. Učinkovito tudi za tovarno.
novinar zurnala...najboljsi avto na splosno.....svetovni voditelji vecjega skropucala kot so Teslina vozila je tezko najti...hm le kdo ima sedaj prav? …
To ni avto ampak EV - električno vozilo. Prosim, ne zavajajte.
Ne vemo...je treba ženske vprašat, če je lep. Videti je bolj oblike, ki ustrezajo ženska. In glede na to da …