Tesla model 3 je po prenovi postal še bolj sofisticiran, udoben, sposoben in zabavljaški avto. Tudi za odtenek bolj naporen.
Pred dvema letoma sem testiral takratni model 3, ki je šele dobro prišel v Evropo in Slovenijo ter je pripravljal pot še večji megauspešnici, modelu Y. Zavoljo novosti, ki jih je model 3 takrat vpeljal ne le kot prvi zares množični električni avto, temveč tudi kot prvi zares 'software' avto, sem ga označil za enega večjih mejnikov v razvoju avtomobilizma.
Na kratko
Plusi: izboljšano udobje in zmogljivejša tehnologija, tudi parkiran lahko zelo zabava, dolgoprogaški električni avto, aplikacija za nadzor.
Minusi: odprava obvolanskih ročic, predvsem za smerokaze, še vedno nima petih prtljažnih vrat, kakšen fizičen gumb več bi prijal.
V ozadju je namreč tudi ogromno novosti pri načinu izdelave, kar omogoča dostopnejšo ceno, zato tudi sodi ob bok Fordovega model T, Citroënovega traction avanta, Volkswagnovega golfa … Še vedno stojim za besedami, da gre za 'nokia ubijalca.' V podkrepitev je dovolj pogled na prodajne številke in domala nepredstavljiv vzpon, ki je uspel mladi izzivalki v družbi avtomobilskih znamk, od katerih nekatera obstajajo že stoletje in več.
Enega ključnih pionirja globalne električne mobilnosti pri Tesli niso pustili spati na lovorikah, nenazadnje je v tem kratkem času že resno zapretila konkurenca z vzhoda. Model 3 je šel skozi zelo konkretno prenovo, poimenovano 'highland', ki je prinesla marsikaj novega tako v tehničnem kot doživetvenem smislu.
Na testu sem vozil dražjo od obeh trenutnih izvedenk trojke highland. Long range ima štirikolesni pogon in v bencinskem jeziku kar norih 'turbošestvaljnih' 366 kilovatov (498 KM). Na papirju obljublja okoli 600 kilometrski doseg z enim polnjenjem in zelo športen pospešek. Z odlično opremljenostjo, ki je skorajda v celoti standardna ne glede na pogonsko izpeljanko, želi upravičiti mesto med premijsko konkurenco.
Z njo sem prevozil skoraj tisoč kilometrov, med njimi je bila ena od poti tako dolga, da je bilo treba vmes iskati kabel. Končalo se je tako, da je avto mene priganjal, naj se že napolnim. Kaj še sem opazil po okoli tisoč prevoženih kilometrih?
Gotovo ostaja trojka eden najbolj prepričljivih avtov svoje velikosti, kar jih obstaja na cenikih. Še naprej lahkotno briše meje glede zmogljivosti in dobesedno brije norca iz šank-razprav, ali je boljši bencin ali elektrika. Že 'vstopna' različica RWD za trenutno slabih 42 tisoč evrov nudi več udobja in zmogljivosti od marsikaterega bistveno dražjega konkurenta. Pravzaprav je pravih konkurentov za zdaj še zelo malo, še najbolj realen se zdi BMW i4. Morda pa je celo ostrejši konkurent kar tesla model Y, ki stane vsega tisočaka več in odpira hudo dilemo - več prostora ali več dinamike z novejšo strojno opremo?
Napredna oblika in udobnejša notranjost
Model 3 highland je oblikovno privlačen avto, kako pametno je zasnovan in izdelan, pa dokazuje eden najnižjih količnikov zračnega upora med serijskimi vozili.
Druga stvar, ki pri highlandu pade v oči in hitro prevzame tudi ostale čute, je notranjost. Avto je precej dvignil standard zaznavne kakovosti. Hkrati je še dodatno prečistil elemente, vpeljal nove materiale in dodal ambientalno svetlobo na način, da je občutek na prednjih udobnih sedežih zelo salonski. Marsikdo bo zgolj na podlagi slik govoril o dolgočasnosti, a je dejansko kabina zelo premišljeno sestavljena skupaj, s skritimi in uporabnimi detajli, ter svetla po zaslugi velikanskega panoramskega okna.
V sredini armature kraljuje zaslon iste velikosti kot prej, ki žal ni premičen kot v primeru prestižnejših sorodnikov S in X. In res, potniška kabina se lahko pri parkiranem avtu hitro prelevi v dnevno sobo s TV napravo, ki služi v zabavo s prikazovanjem videovsebin oziroma za igranje iger, ali pa samo kot ambientalno ozadje prasketajočega kamina.
Velika novost tudi znotraj branže je zadnji ekran, ki za razliko od konkurence nima le funkcije uravnavanje klimatske naprave, temveč tudi za igranje iger in gledanje pretočnih vsebin, tudi med vožnjo. Še vedno govorimo o serijski opremi.
V testnem avtu je bila vgrajena doplačljiva kombinacija z belimi usnjenimi sedeži, čisto vsaka trojka pa ima po novem vključeno zračno hlajena prednja sedeža, že od prej so ogrevani vsi štirje glavni sedeži in volan. Tudi na daljavo, zgolj z nastavitvijo v aplikaciji.
'Glej mama, peljem brez ročic!'
Tretja stvar, ki jo je treba izpostaviti, je upravljanje. Žal, a nekako pričakovano je model 3 izgubil obe volanski ročici. Resda to dvigne čistost kabine, v ozadju je gotovo tudi računica s prihrankom na račun stroškov pri materialu. Smerokaza se zdaj vklaplja prek haptično odzivnih volanskih tipk druga nad drugo. Treba je veliko privajanja, a še to ni nujno dovolj.
Niti ne klasična križišča ali krožišča, na katere se je mogoče vnaprej pripraviti, najbolj kritične so v praksi ceste z zavoji, ko je treba ob obrnjenem volanu hitro nakazati smer s pravilno izbiro tipke. Vozniki drugih vozil, bodite uvidevni nad vozniki najsodobnejših tesel zaradi utripanja zdaj ene, zdaj druge strani.
Na volanu so sicer tudi tipke za brisalce in dolge luči, v veliki večini situacij pa vse v zvezi s tema funkcijama odlično opravijo možgani avta, zato glede tega nimam resnejših pripomb. Volan odlično sede v roke, po novem je na njem izpisano ime znamke, enako je na zadku avta.
Menjalnik? Model 3 je v celoti prešel na sistem 'usedi in odpelji', sedež, volan ter ogledala se ob tem samonastavijo po spominu. Avto lahko glede na izkušnje in podatke kamer po začetnem pritisku na zavorno stopalko sam predvidi smer odhoda, a je še bolj zanesljiv drs naprej ali nazaj po robu zaslona. Dejansko brez resnične potrebe je dodan še ločen in na dotik občutljivi izbirnik PRND na stropu avta poleg novih zelo svetlih LED reflektorjev notranje osvetlitve.
Kakorkoli - začetek in konec vožnje pri avtih z volanom ne more biti enostavnejši od tistega, kar danes že omogočajo pri Tesli.
Pajkove oči
Že z modelnim letom 2021 so pri Tesli začeli opuščati senzorje, radarje in lidarje ter v celoti prešli na kamere, highland pa je tako imenovani Tesla Vision še nadgradil. Avto ima skupaj osem visokoresolucijskih kamer (serijsko!), zanimivo vsaj za zdaj manjka tista na nosu. Zmogljivi računalnik hipno procesira slike in tudi na podlagi strojnega učenja razpoznava okolico ter ovire.
Na sredinskem zaslonu je razvidno, kako zanesljivo razločuje med različnimi tipi vozil, cestnimi oznakami, ključnimi prometnimi znaki, barve semaforja, pešci, kolesarji ... Grafično zelo dobro ponazori bližino do ovir, voznik lahko med vožnjo uporablja stranske kamere, pika na i pa je odlična izkušnja polavtonomne vožnje stopnje 2 (doplačilo 3.800 evrov), pri kateri radars... ups, prilagodljivi tempomat deluje izredno gladko in zanesljivo. Dobra plat je tudi, da programsko opremo stalno posodabljajo in naslavljajo morebitne pomanjkljivosti. Žal pa se mi ni uresničila želja, da bi se "moj" avto že v času testa samodejno posodobil s Teslino najnovejšo programsko opremo, s katero bodo prednji žarometi začeli delovati tudi v matričnem režimu. Brez "nemškega" doplačila, vključeno v osnovni ceni.
Vožnja highlanda je prav tako zelo predrugačena. Pospešek ostaja enak 4,4 sekunde do 100 km/h, kar seveda pri bencinskih avtih pod 50 tisočakov ne boste nikoli videli ali doživeli, še pod 100 tisoč evri le redko. A ko sem se naveličal nekaj začetnih sunkov v ledja in preklopil na chill način varovanja baterije in mojih notranjih organov, sem začel ceniti izdatno nadgradnjo podvozja. Tesla model 3 long range ni in noče biti cestna zver, nasprotno, postal je resnično odličen potovalnik. Podvozje zdaj enako dobro plava prek avtocestnih valov ali pa po izmučenih podeželskih cestah.
Naključje je hotelo, da sem se na avtocesti peljal vštric stari trojki in takoj je bilo opazno, kako tista bolj poskakuje. Podvozje in zelo nizko težišče do neke mere dovoljujeta tudi highlandovo pogumno spopadanje z ovinki, vendar pa pri velikih hitrostih v parabolah postane jasno, da klasična trojka ni cestni predator. To mesto bo namenjeno izvedenki performance.
Druga velika novost glede vožnje je zvočna zatesnitev kabine, ki se je močno izboljšala. Po zaslugi debelejšega stekla, izolacije ter izboljšanega pretoka zraka je notranja tišina zdaj na pravi premijski ravni, tudi zapiranje vrat je občutno izboljšano. Lahko pa je v notranjosti tudi zelo bučno, zato poskrbi izvrstno ozvočenje.
Z napolnjeno teslo sem se iz prestolnice odpeljal do Lendave in nazaj, torej več kot 200 kilometrov poti. V hladnem vremenu je bil ocenjen doseg s polno baterijo ocenjen na okoli 450 kilometrov. Avto je takoj na začetku vštel pričakovano višjo porabo na avtocesti, tako da je praktično takoj in pravilno napovedal preostanek energije na cilju, ostalo je še 47 odstotkov. Ves čas sem vozil na zgornjem robu omejitev, pa je računalnik porabe vseeno pokazal odličen rezultat 17,1 kWh na 100 kilometrov.
Ko sem za mizo še čakal, da dobim naročen prigrizek, mi je aplikacija že javila, da je avto pripravljen za nadaljevanje poti, ker je v bateriji že dovolj baterije do cilja. Premagovanje dolgih razdalj je zaradi Tesline izvrstne polnilne mreže skratka z long range različico nekaj tako enostavnega kot z avtom na termični pogon.
Teslin vmesnik je bil malenkost posodobljen, predvsem v highlandu deluje še hitreje kot je prej. Obsega ogromno možnosti, v osnovi pa se uporabnik hitro navadi njegove izdelave in prikazovanja po plasteh. Zelo dobra in hitra navigacija, ki temelji na Googlu, je za zdaj še zastonj.
Posebnost Tesle ostajajo konkurenci praktično še nedosežene zmogljivosti pri raznih pretočnih in zabavnih vsebinah. Kot omenjeno, se je to zdaj preselilo še v drugo vrsto.
Da pa imata dražje model S in X vendarle še bolj zmogljivo strojno opremo, kaže v trojki manko možnosti uporabe igralske platforme Steam. Prav tako tesle ostajajo nedostopne za Apple Car Play in Android Auto.
Naj omenim še telefonsko aplikacijo. Gre za eno najboljših integracij pametnega ključa v telefon ta hip, avto zelo hitro zazna bližino uporabnika in se pripravi na skorajšnji odhod. Aplikacija od koderkoli omogoča natančno spremljanje lokacijo, stanje avta in baterije, zares zelo hitro nastavitev notranje temperature ne glede na zunanje razmere, odmrzovanje, pogled v avto prek vgrajenih kamer …
Epilog
Tesla model 3 highland vnaša pomembne novosti in nadgradnje. Nekatere navdušijo, kakšna tudi nekoliko manj. Dejstvo je, da je avto odrasel in postal še zrelejši, večino konkurence pa tudi s ceno pustil v vzvratnem ogledalu.
Cena long range izpeljanke je 49.990 evrov, kar pa po drugi strani vzbuja pomislek, ali predvsem pri vsakodnevni rabi nekaj daljši doseg, štirikolesni pogon in boljše zmogljivosti sploh upravičijo osem dodatnih tisočakov v primerjavi z RWD. Ta ima sicer nekoliko cenejšo kemijo baterije, a po dosedanjih izkušnjah glede dolgoživosti skozi leta ne z enimi ne drugimi baterijami ni resnih pripomb.
Podatki o testnem vozilu (tesla model 3 dual motor all-wheel drive)
Pogon: električni, dva elektromotorja
Sistemska moč: 366 kW (498 KM)
Navor: 560 Nm
Mere v mm (D x Š x V, medosje): 4.720 x 1.850 x 1.441; 2.875
Prtljažnik v litrih: 594
Zmogljivosti: 201 km/h, pospešek 4,4 sek od 0 do 100 km/h
Poraba: 18 kWh/100 km
Cena: od 49.990 €
Torej moram jaz paziti, kam bo Teslo zavil. Krš od avta!
Največja no(r)vost je,da morajo vsi udeleženci v prometu posvečati ogromno pozornost voznikom Tesel,ker ni obvezno,da bo avto vozil v nakazani …
Brez tipk in ročičjele četrtizdelek!