"V šoli moje hčerke so zagnali vik in krik, ker se je s kolesom samostojno vozila k pouku, čeprav še ni v petem razredu, kjer - po pravilih - šele pridobijo kolesarski izpit, je pa že starejša od osmih let. Hčerka bi morala tako po njihovem raje pol ure pešačiti v šolo, saj ni organiziranega šolskega prevoza, medtem ko je pot, po kateri se vozi, prometno varna," je opozorila mati šolarke nižjih razredov.
Privajanje otrok na kolo in njihovo vključevanje v promet je v Sloveniji na videz urejeno do potankosti, a je usklajenost pravil očitno že zdavnaj povozil čas, medtem ko v kolesarsko najbolj naprednih državah Evrope glede vključevanja otrok izvajajo povsem drugačne prakse.
Zakon dovoljuje z osmimi, šole šele z desetim letom
Zakon o voznikih v svojem 49. členu določa, da sme otrok do šestega leta starosti voziti kolo le na pešpoti in v območju za pešce, v spremstvu polnoletne osebe pa tudi v območju umirjenega prometa, kjer je hitrost vseh vozil omejena na 10 km/h. Zanimivo pa je nadaljevanje slovenskega zakona, ki določa, da lahko otrok do 14. leta, ki nima opravljenega kolesarskega izpita, vozi v prometu le v spremstvu polnoletne osebe, že z osmimi leti pa vsak otrok, ki "ima pri sebi veljavno kolesarsko izkaznico."
A kar dovoljuje zakon, se v Sloveniji zaradi pravilnika, ki je bil sestavljen zdaj že davnega leta 2001 (takrat je bila v Sloveniji še osemletka, vmes pa se je prometna zakonodaja že dvakrat korenito spremenila), v praksi izvaja povsem drugače. Otroci lahko de facto namreč samostojno zapeljejo v promet najbolj zgodaj ne z osmimi leti, temveč šele z desetimi, saj šele v petem razredu OŠ izvajajo praktični del kolesarskega izpita.
Kolesarska izkaznica policistom ne pomeni kaj dosti
Da bi bil absurd medsebojno nekompatibilnih pravil še večji, poskrbi dejstvo, da policija otroka in njegovih skrbnikov sploh ne more kaznovati. "S podatki o številu kršitev otrok, ki pri vožnji s kolesom niso imeli kolesarske izkaznice, ne razpolagamo. Navedeno ne predstavlja kršitve Zakona o voznikih, zato ne vodimo statistike," so za Žurnal24 povedali na policiji.
Povedano drugače, osemletni otrok lahko s kolesom očitno legalno samostojno vozi v prometu, seveda pa je tu odločilna odgovornost staršev oziroma skrbnikov, da je za kaj takega ustrezno pripravljen.
Na drugi strani Agencija za varnost v prometu in pripravljavci odredbe o izobraževalnem programu Usposabljanja za vožnjo kolesa z ministrstva za šolstvo trdijo, da je otrok pripravljen samostojnega dojemanja prometnih pravil šele pri desetih letih, pred pridobitvijo kolesarske izkaznice pa mora vsak otrok skozi dokaj zapleten proces izobraževanja. Še več, kolesarski izpit na AVP promovirajo kot enega prvih "pravih dokumentov" in kot nekakšno prometno iniciacijo za otroka.
Danska in Nizozemska: kakšen izpit?
Medtem ko slovenski strokovnjaki za prometno varnost prisegajo na pravila in še bolj starost otrok, se na Danskem in predvsem Nizozemskem, ki veljata za izrazito kolesarski državi, vpeljevanja otrok v svet prometa lotevajo povsem drugače oziroma predvsem brez nepotrebnih omejitev. Kot so za Žurnal24 pojasnili na danskem ministrstvu za pravosodje, njihova zakonodaja glede malih kolesarjev predvideva le to, da morajo imeti mlajši od šestih let spremstvo vsaj 15-letne osebe. Seveda pa tudi v danskem šolskem sistemu prometnemu izobraževanju namenjajo veliko pozornosti, nedavno so zagnali tudi posebno kampanjo, ki naj bi še več ljudi spodbujalo h kolesarjenju na delovno mesto in v šolo.
Še korak bolj liberalni so na Nizozemskem. "Za vožnjo s klasičnim kolesom ni potrebno imeti nikakšrnega izpita in prav tako ni posebnih zahtev za voznika kolesa (razen generičnih pravil, ki veljajo za vse uporabnike cest). Prav tako ne poznamo minimalne starostne omejitve. Odločitev o tem, kdaj je njihov otrok sposoben za vključitev v promet, je v polni meri stvar staršev in skrbnikov. Seveda so sami zato tudi zakonsko odgovorni," je pojasnila Yvonne Doordiyn iz nizozemskega ministrstva za infrastrukturo. "Je pa stvar občinskih uprav, da ustvarijo pogoje za varno pot otrok v šolo, kar je pri nas postavljeno zelo visoko na lestvico prometnih prioritet," je dodala.
V Avstriji je sicer situacija nekoliko drugačna, saj otrok ne spustijo samostojno na kolo celo do 12. leta, brez kolesarskega izpita pa se lahko vozijo šele starejši od 16 let, ko denimo pri nas že lahko opravijo izpit za težke motorje. A na drugi strani poznajo severni sosedi veliko iniciativ, ki spodbujajo mlade kolesarje, med drugim z mednarodno nagrajenim projektom BIKEline, ki je povezal šole in otroke na zanimiv način nagrajeval za čim bolj raznoliko opravljene kolesarske poti.
Ko že čivkaš o Nizozemski , moraš vseeno vedeti , da tam ne manjka pol metra asfalta ob robu ceste …
Bolj trapastega članka pa že dolgo ne ! Popravite samo leta pa zahtevajte , da začnejo 14-letniki delati šoferske izpite …
Naši kolesarji v glavnem vozijo kjer jim paše. Tudi kjer je kolesarska steza si eni samo nataknejo fluo pajkice pa …