Avtomobilska platišča so se v zadnjih 10 letih močno spremenila. Ne le povečala, ampak so postala tudi oblikovno bolj tridimenzionalna in predvsem dvobarvna. To vpliva tudi na zahtevnost popravila aluminijastih platišč.
CNC stroj je namenjen popravilom aluminijastim platiščem. Jeklena se danes ne popravlja več.
Serviserji v zadnjih letih zaznavajo veliko rast v segmentu popravil platišč. Temeljni vzroki so trije, prvi, da zaradi izjemne priljubljenosti estetsko dovršenih lahkih platišč jeklena platišča počasi odhajajo na smetišče zgodovine, drugi vzrok so številne udarne jame na slovenskih cestah, tretji pa nepravilen način parkiranja.
Hkrati pa se sama platišča spreminjajo. V zadnjem desetletju so v povprečju postala veliko večja. Če so bila nekoč 20-palčna rezervirana za najbolj športne avtomobile, lahko najdemo danes 20-palčna platišča tudi na družinskih avtomobilih. To je postalo nekaj povsem običajnega. Kot opažajo pri podjetju Špan, kjer smo se o popravilu platišč pogovarjali z njihovim strokovnjakom Boštjanom Gorcem, pa je zaznati močan trend dvobarvnih platišč. »Večina proizvajalcev ponuja dvobarvna platišča, ki so atraktivnejša, vendar pa ob sami poškodbi pa je proces popravila zahtevnejši. Tudi zato, ker so trend platišča z vse bolj poudarjeno 3D grafiko krakov,« pravi Gorc.
Z novim strojem je možno popravljati platišča, ki jih pred enim letom sploh niso mogli popraviti. Gre za platišča, ki imajo izrazit izgled brušenega aluminija v kombinaciji z mikro vdolbinicami, ki dajejo lesk na soncu. To se na prestižnih vozilih, ko sonce osvetli platišče, vidi kot, da bi se po aluminiju razlila mavrica.
Mikro vdolbinice niso težava
Pri podjetju so zato investirali v CNC stružni stroj, ki omogoča popravilo tovrstnih platišč. Sogovornik pravi, da klasična stružnica omogoča gibanje samo v dve smeri, pri čemer je tudi upravljanje bistveno težje. Določenih, zahtevnih manevrov, kot so mikro vdolbinice, je praktično nemogoče narediti. »CNC stroj si zapomni, shrani, kakšna je bila pravilna oblika platišča. Zato lahko vsa štiri platišča naredimo v mikro milimeter natančno. Sam proces popravila je neprimerljivo natančnejši, zaradi same tehnologije pa tudi hitrejši. Na takem stroju lahko štiri platišča spravimo do končnega sijaja,« pravi Gorc.
Postopek popravila je podoben, kot pri vseh platiščih. Nekaterih poškodb zaradi velikosti udrtine ali ekonomske neupravičenosti ne popravljajo. Največkrat vozniki na servis pridejo zaradi tresenja volana. To je pogosto znak za zvito platišče. Na servisu poškodbo temeljito pregledajo in ocenijo, ali jo bodo popravili ali ne. Približno 10-odstotkov platišč se ne izplača popravljati, saj bi popravilo doseglo ceno novega platišča.
Dve vrsti poškodb
Poškodbe avtomobilskih platišč se delijo na dve veliki skupini. V prvo uvrščamo zvita platišča, ki so posledica vožnje čez udarne jame, pločnike in druge cestne ovire. V drugi sklop popravil sodijo estetske poškodbe, razne praske, zareze ali poškodbe laka. V glavnem poškodbe nastanejo pri udarcu ali drsanju ob robnike. Zanje so krivi vozniki sami, ker ne znajo parkirati po pravilih. »Vedno govorimo, da je treba parkirati pravokotno na robnik, ne pod majhnim kotom. S to tipično napako pogosto popraskamo platišče,“ pojasni strokovnjak.
Igla izmeri, nož brusi
Če mojstri ugotovijo, da platišče ni ravno, ga morajo naprej ravnati. Platišče, ki ni močno poškodovano, se samo brusi in barva ter vrne v prvotno stanje, lahko pa se platišče peska in se šele po peskanju nanese barva. Tudi pri CNC stroju je proces barvanja, popravljanja, lakiranja, še vedno prisoten. Tu ni bistvenih sprememb.
Mojster vstavi platišče v stroj, nato pa posebna merilna igla natančno preveri izgled in geometrijo platišča. S tem izriše natančen stranski profil, kjer se vidijo vse anomalije na platišču in pošlje računalniku podatke. Rez se tudi izriše v obliki grafa na digitalnem zaslonu stroja. V drugem delu diamanten nož počasi, za pol milimetra ali milimeter reže oziroma brusi plast na platišču, do končnega sijaja.
Postopek peskanja in barvanja se največkrat uporablja zaradi oksidacije platišča in luščenja barve. Tovrstne poškodbe velikokrat nastanejo v zimskem času, ko tujek poškoduje platišče, v poškodbo se zažre sol, kar povzroči oksidacijo platišča.
Pri CNC stroju je proces popravila avtomatiziran. Kljub temu pa mora biti delavec za delo s strojem pravilo usposobljen. »Na tem delovnem mestu zaposlenega kovinostrugarja, ki to delo pozna. Tako kot sodobni avto po teoriji zna popravljati vsak, so razlike, kaj zna popraviti profesionalni mehanik in kaj navaden. Razlika je velika in enako je pri mojstrih za popravilo platišč oziroma pri upravljanju stroja. Stroj nam je lahko v pomoč, lahko nam olajša samo delo, ki je bolj natančno in hitrejše. Je pa treba znati z njim upravljati, poznati osnove programske opreme stroja, mojster pa mora poznati tudi delo s kovinami,« pravi Gorc in dodaja, da bi lahko že po prvih vrtljajih naredili škodo. »Treba je vedeti, kako mora nož stružiti, pobirati material s platišča. Ne sme ga pobirati preveč naenkrat, ker lahko v končni fazi tudi polomi diamantni nož in nastane škoda na platišču in stroju."
Nasvet
Mnogo lastnikov vozil se ne zaveda, da je treba platišča pravilno negovati. Veliko je mikro poškodb, ko kamenček udari ob platišče, potem pa mojster v avtopralnici z visokotlačnim čistilcem z močnim pritiskom direktno obremeni poškodbo, se je notri nabrala umazanija od platišč. Umazanijo sicer očisti, hkrati pa poveča rano in pride do oksidacije. S platišči je treba biti nežen. Bolje je uporabljati tudi manj agresivna čistila.
Barvanje pomemben del popravila
Naprava kljub vsemu ni vsemogočna. S platišča vseeno pobere manj materiala, kot klasična stružnica, a dovolj, da tudi s CNC strojem platišča praviloma ne moremo popravljati več kot dvakrat.
Po obdelavi s CNC strojem sledi ročno delo v ličarski delavnici, kjer zbrusijo platišče, ga pobarvajo ter posušijo. »Zelo pomembna faza je končno lakiranje z lakom, ki ga je danski proizvajalec HBC predvidel le za direktno nanašanje na aluminij. Težava pri barvanju aluminijastih platišč je, ker treba nanašati osnovno barvo, da se sploh prime na aluminij, nato šele nanašamo pravo barva. Pri našem načinu pa se barva nanaša direktno na aluminij. Gre za poseben lak, ki je razvit z namenom, da takoj »zagrabi« na samo površino in omogoča varno uporabo platišč,« zaključuje Gorc.
nno ja, acvti so širši za 30cm kot pred 35 leti, ceste pa, tudi tiste ki jih po čudežu božjem …
Kaj pa previsoki in ostri robniki
Vse ok, ampak Gregor, dajte popravit tisti "mikro milimeter". Ne moreš kupit en deka kilogram moke, kot tudi ne gre …