Nova notranja ministrica Tatjana Bobnar in v. d. generalnega direktorja policije Boštjan Lindav sta udarila po projektih, ki so nastali s pečatom prejšnje politične garniture. Pri zamrznitvi oziroma ukinjanju avtocestne policije sta na podlagi notranje revizije nizala argumente o netransparentnosti sodelovanja z Darsom, napakah pri nabavi opreme in sume okoriščenja nekaterih z državnim denarjem. Pod radarjem dnevne politike pa se že več mesecev vleče milijonski razpis za sekcijsko merjenje hitrosti, ki ima - če beremo ugotovitve Državne revizijske komisije in opozorila potencialnih ponudnikov - veliko elementov protizakonitih dejanj in oškodovanja javnih sredstev. V policiji.
"Menimo, da lahko pogoje izpolni zgolj eno podjetje."
Tako nam je odgovoril predstavnik podjetja z ogromno ekspertizami doma in na tujem na vprašanje, ali je razpis pripravljen za znanega ponudnika.
Družba za avtoceste Dars je 28. marca letos brez predhodnega pisma o nameri objavila razpis za dobavo in vzpostavitev sistema sekcijskega merjenja hitrosti na avtocesti. Pri pripravi razpisa je tesno sodelovala policija, ki bo s sistemom upravljala, a formalno za njegovo vsebino odgovarja Dars. Ocenjena vrednost projekta brez DDV je okoli 1,8 milijona evrov, vse bo plačal Dars.
Določeni možje s policije so bili zadolženi za pripravo tehničnih pogojev, ki jih morajo merila dosegati. Da je tehnična plat razpisa praktično v celoti v rokah policije, so za Žurnal24 potrdili tudi na Darsu. Meritve bi vzpostavili na devetih znanih lokacijah na avtocestnem križu. V ponudbi bi morale biti vključeni vsa projektna in gradbena dokumentacija, dobava in montaža konstrukcij za specificirane merilnike, merilna oprema in potrebna programska podpora. Podjetje, ki ustreza vsem pogojem in bo podalo ponudbo, mora zato pri pripravi obsežne ponudbe in morebitni izvedbi posla sodelovati z več podizvajalci oziroma partnerji.
Nastavljena past za nepravega
Razpis je celotno predvideno dobavo razpotegnil na tri časovno ločene faze, ki bodo potekale v razmaku treh let. Potencialni ponudniki morajo oddati zavezujočo ponudbo za vse tri faze. Prva se vzpostavi šele v roku 20 mesecev po objavi zmagovalca, torej ne prej kot leta 2024. Do takrat ima izbrani ponudnik čas za pridobitev odobritve tipa merila s strani pristojnega Urada za meroslovje, saj merilniki hitrosti na evropskem nivoju niso harmonizirano področje.
Po prvi fazi bi se naročnik na podlagi internih testov policije, v katerih izvedbo drugi ponudniki in javnost ne bi imeli vpogleda, odločil, ali predhodno že neodvisno preverjena in certificirana oprema najbolj ugodnega ponudnika zares deluje v skladu z njihovimi pričakovanji. Za ugotovljeno odstopanje je predvidena visoka pogodbena kazen.
Kot pravijo razpisni pogoji, je zgolj od rezultatov teh testov odvisna odločitev, ali z že izbranim ponudnikom sploh nadgraditi posel s podpisom aneksa še za preostali dve fazi in po potrebi tudi priznati popravek cen zaradi razmer na trgu. Druga in tretja faza za vzpostavitev merjenja sta skupaj vrednejši od prve.
Sledilo sto vprašanj, dodatki k dokumentaciji in revizija
Prvi rok za oddajo zavezujočih ponudb na zahtevnem razpisu je bil 17. maj, torej manj kot dva meseca po objavi. Potencialni ponudniki so morali v času velikonočnih in prvomajskih počitnic s partnerji doma in po Evropi usklajevati dokumentacijo in pripravljati ponudbe.
Dva meseca in pol po preteku prvega roka pa razpis še vedno teče, saj je bil vmes zaradi spremenjene dokumentacije že trikrat podaljšan. Vmes se je nabralo skupaj kar okoli sto vprašanj potencialnih ponudnikov glede zapisanih pogojev.
Veliko je indicev, da je razpis spisan za točno določenega ponudnika, še posebej ob sumu, da je imel vnaprej omogočen dostop do razpisnih pogojev. Da je pri policiji nastavljanje razpisov lahko običajna praksa, dokazuje poročilo organizacije Transparency International. V poročilu iz maja 2019 o policijskih javnih naročilih merilnikov hitrosti z enim ponudnikom se pojavlja isto podjetje, kot se želi po naših informacijah zdaj udeležiti tudi novega razpisa.
Prvi zahtevek: DRK ugotovil omejevanje konkurence
Državna revizijska komisija (DRK) ima s formalno Darsovim razpisom obilo dela, saj zdaj odloča že o drugem vloženem predlogu za revizijo. V prvem postopku je že dala prav pritožniku zaradi diskriminatornih pogojev omejevanja konkurence.
DRK je po svoji definiciji neodvisen in samostojen državni organ, ki odloča o zakonitosti oddaje javnih naročil v vseh stopnjah postopka javnega naročanja.
Ker je Dars zavrnil njegovo pritožbo nad pogoji, je eden od potencialnih ponudnikov plačal varščino v višini 4.000 evrov in prek odvetnikov vložil zahtevo za revizijo razpisnega postopka. Dostopni podatki so pokazali, da je predlog podalo slovensko podjetje Cestel, ki je z različnimi tehnologijami inteligentnih meritev prisotno v več kot 30 državah sveta.
DRK je s sklepom ugotovil, da je zahtevek Cestela upravičen in da je naročnik deloval v nasprotju z zakonom o javnem naročanju. DRK je od naročnika zahteval razveljavitev oziroma spremembo dveh omejujočih pogojev za sodelovanje na razpisu. Prvi govori o tem, koliko časa mora biti neko merilo v uporabi, da lahko sodeluje na razpisu, drugi pa o referencah ponudnika oziroma partnerja. Naročnik namreč ni dopustil, da bi v skupini gospodarskih subjektov sodelovali partnerji, ki imajo čiste letne prihodke nižje od 500.000 evrov. Naročnik bi tako potencialno sprejel ponudnika, ki ima tri milijone prihodkov, izločil pa bi ponudnika, ki ima sto milijonov prometa in dodatno še enega solidarno odgovornega partnerja z na primer 400.000 evri prihodka.
Drugi zahtevek: Dars ne upošteva navodil DRK
Prejšnji teden pa je bil na podlagi ugotovitev prve revizije vložen nov zahtevek. Po naših podatkih je varščino plačalo in zahtevek vložilo slovensko podjetje Digitech, ki zaradi prvotnih pogojev glede doseganja prometa ne bi smelo sodelovati v razpisu. Gre še za eno visokotehnološko domače podjetje, ki je razvilo in overilo lastni sistem sekcijskega merjenja hitrosti ter ga tudi dalo v uporabo.
Podjetje opozarja DRK, da naročnik potencialnih ponudnikov sploh ni opozoril na sklepe prve revizije oziroma ni objavil spremenjenih razpisnih pogojev, kot mu je to v skladu z zakonom naložil DRK.
Naročnik je objavil samo nov datum za oddajo ponudb, to je 9. avgust, medtem ko bi moral biti po mnenju predlagatelja ta rok zaradi bistveno spremenjenih okoliščin za vse predlagatelje podaljšan za dodatnih 30 dni.
Kaj vse bi lahko bilo narobe z razpisom:
- Policija in Dars postavljata pogoj, da mora biti merilo vsaj tri leta že v uporabi nekje drugje po Evropi. Kot utemeljuje naročnik, želi pridobiti "sodoben" sistem, torej sistem, ki ni programsko in tehnično zastarel in je skladen z veljavno zakonodajo. S tem pa je pravzaprav onemogočil sodelovanje vseh najmodernejših in najbolj sposobnih meril, ki so se v zadnjem času pojavila na evropskem trgu in imajo ustrezne certifikate neodvisnih institucij. DRK je naložilo spremembo tega pogoja.
- Skriti test učinkovitosti. Za drugo in tretjo fazo vzpostavitve naprav bi policija najprej izvedla test prepoznave tablic pri napravah iz prve faze. Glede načina in časa izvedbe (vremenski pogoji, nastavitev kamer in opreme ...) bi odločali izključno določeni možje iz policije. Rezultati ne bi bili dostopni drugim ponudnikom ali zunanji javnosti. Za nedoseganje 90-odstotne avtomatske prepoznave registrskih tablic (ANPR) ponudnik tvega visoke pogodbene kazni, z izločitvijo iz druge in tretje faze nabave pa dodatno poslovno škodo.
- Razpisni pogoji zahtevajo, da je del dobavljene opreme obvezno tudi naprava za klasifikacijo vozil. Naprava bi morala ločevati med raznimi tipi vozil. Tudi med tovornjaki in avtobusi, za katere pa na avtocesti velja različna dovoljena hitrost. Ali bo dobavljena oprema tega dejansko sposobna, bodo (ali pa tudi ne) ugotavljati samo ljudje na policiji. Nekateri opozarjajo, da takšne naprave, kot jo išče razpis in ki bi sprejemljivo delovala, danes na trgu sploh ni. V primeru, da klasifikator ne bi deloval pravilno, pa za dobavitelja ni predvidene nikakršne pogodbene kazni.
- Motoristi bodo lahko divjali dalje, saj jih sekcijsko merjenje hitrosti ne bo zaznavalo. Dovoljeni so le sistemi, ki s kamero merijo v prihajajoče vozilo. Pod Trojanami je pred leti testni sistem meril v zadek vozil.
- V ospredju ni kakovost, temveč "železje." Ključno prednost na razpisu bo imel tisti ponudnik, ki bo ob upoštevanju vseh ostalih pogojev uspel na minimum zmanjšati ceno potrebnih konstrukcij za postavitev merilnikov. Dars in policija sta v pogojih omogočila, da bi lahko dobavitelj montažo izvedel na bistveno cenejših drogovih ob strani avtoceste in ne na portalu prek vozišča, kot je to stalna praksa pri podobnih sistemih. Takšna rešitev z drogom je po mnenju uveljavljenega švicarskega inštituta za meroslovje METAS, ki smo ga pridobili na Žurnalu24, dokazano manj učinkovit način za spremljanje vseh voznih pasov avtoceste. Avtocestni sistem na drogu ob vozišču v svojem gradivu propagira en proizvajalec opreme.
- Naročnik je določil pogoj o letnih prihodkih podjetij, ki lahko sodelujejo na razpisu. DRK je ta pogoj izločil.
- Razpis je sestavljen tako, da je edino merilo končna cena. Pri razpisih, kjer naročnik zares išče najboljšo opremo za svoj denar, se uporablja sistem ponderiranja (točkovanja), cena je samo eno od meril izbora. Po sistemu ponderiranja so pred nekaj leti dodatne sisteme sekcijskega merjenja hitrosti dobili na Nizozemskem. Tam takšne meritve izvajajo že 20 let.
Pomembno je, da se odstrani žične ograje na meji, ker to pomembno vpliva na emigracije. Japajade, pomembno vpliva na prehode …
Bobnarjeva že odredila revizijo Hojsove "policijske trdnjave" Kaj vse je narobe s projektom, ki ga je prejšnji notranji minister Aleš …
Aaaaaaaaaaaa,Bobnarca ma mene rada.....,sam škoda k'niso urejeni nasipi,pa potresi,pa POŽAAARRRR!!!!🙆♂️