Agencija za varnost prometa RS (AVP) in policija opozarjata, da v Sloveniji poleg alkohola postaja vse večji problem tudi vožnja pod vplivom mamil, na kar bodo poskušali opozoriti tudi z akcijo, ki bo potekala do konca junija.
Nacionalna preventivna akcija Droge, ki je stekla v ponedeljek, bo namenjena predvsem ozaveščanju o nevarnosti uporabe drog v prometu, hkrati pa bo z njo povečan tudi nadzor nad stanjem voznikov. To bo možno tudi zaradi 1.000 hitrih testov za droge, ki jih je AVP predala policiji. Gre za naprave, ki s testom sline voznika, za katerega policisti sumijo, da je pod vplivom mamil, hitro ugotovijo, če je tudi zares zadrogiran.
Statistika AVP kaže, da je samo v prvih petih mesecih letošnjega leta bila vožnja pod vplivom mamil vzrok za 28 prometnih nesreč, v katerih so umrli trije ljudje. Sedem je bilo hudo poškodovanih, pet pa jih je utrpelo lažje telesne poškodbe. Policisti so odredili tudi 598 strokovnih pregledov na droge, ki so v 69 primerih potrdili sum, v 95 primerih pa ovrgli.
Problematičen je tudi podatek, da je kar 351 osumljenih pregled odklonilo. S tem so si prislužili enako kazen, kot če bi bili pozitivni, plačilo 1.200 evrov in pripis 18 kazenskih točk, torej izgubo vozniškega dovoljenja.
AVP je izvedla tudi anketo, v kateri je sodeloval 3.301 anketiranec. Kar polovica jih je priznala, da so v zadnjih dvanajstih mesecih uživali mamila. Več kot tretjina je priznala, da droge vzamejo vsaj enkrat do dvakrat na leto, četrtina pa jih uživa enkrat na teden.
Vehovec je opozoril na dva primera nevarnosti ob uporabi mamil. Zadrogirani vozniki slabo zaznavajo okolico in slabo reagirajo nanjo. V skrajnem primeru lahko zadrogiran voznik tudi prevozi rdeči semafor in povzroči hudo nesrečo. Drugi primer ugotavljajo pri voznikih, ki so vzeli kokain. Ta namreč med drugih povzroči razširitev očesnih zenic, zaradi česar oči slabo reagirajo na svetlobo in voznik ne vidi dobro.
Več kot polovica udeležencev ankete je priznala, da so po jemanju mamil tudi vozili avtomobil ali drugo prevozno sredstvo, polovica od te je mamila kombinirala tudi z alkoholom. 40 odstotkov jih je s seboj vzelo še sopotnika, sopotniki pa so kar v 91 odstotkih vedeli, da je voznik drogiran.
Pri AVP opozarjajo, da imajo ničelno toleranco do vožnje pod vplivom mamil in zagovarjajo tudi višje kazni za kršitelje, predvsem pa ugotavljajo, da je treba veliko delati na ozaveščanju ljudi o tej problematiki. Spodbujajo tudi uporabo alternativnih prevoznih sredstev.
Slovence tudi pozivajo, naj potem, ko vzamejo mamila, ne sedejo za volan, saj ta lahko vplivajo na njihovo sposobnost situacijske presoje, občutek za varnostno razdaljo, reakcijski čas, stopnjo samokritičnosti in podobno. Nevarna je že uporaba analgetikov, uspaval ali antidepresivov, ki so splošno dostopni.
Predstavnik prometne policije Robert Vehovec se je tudi strinjal, da je povečanje nadzora ključno za povečanje varnosti tudi, ko gre za vožnjo pod vplivom mamil. Pri policiji namreč ugotavljajo, da je neustrezno psihofizično stanje voznikov še vedno najbolj pogost vzrok za hude prometne nesreče. Ugotavljajo tudi, da je problematika v zahodni Evropi še hujša in da se uporaba drog z zahoda počasi, a zanesljivo, seli tudi k nam.
Pri policiji se s problematiko vožnje pod vplivom mamil ukvarjajo še dvajset let, deset let pa tudi izvajajo hitre teste. Vehovec pravi, da so pred desetletjem na leto uporabili okoli 1.000 testov, lani pa so jih že 5.000.
Dodaja, da je postopek preverjanja zadrogiranosti bolj zapleten kot preverjanje alkoholiziranosti. Policisti morajo najprej prepoznati druge znake zadrogiranosti, šele potem lahko izvedejo hiter test, ki potrdi ali ovrže njihove sume. Šele po pozitivnem hitrem testu pa lahko odredijo strokovni pregled.
Na goli otok
Včeraj sem šel na PU iskat soseda, 70+ let.... naj bi vozil pod vplivom pomirjeval.... Grozi mu še denarna kazen …
Ob taki državi je to normalno...