Slovensko znanje v francoskem prestižu

Foto: Saša Despot led luči Hella Foto: Saša Despot led luči Hella Foto: Saša Despot led luči Hella Foto: Saša Despot led luči Hella Foto: Saša Despot led luči Hella Foto: Saša Despot led luči Hella Foto: DS Automobiles DS4 Foto: DS Automobiles DS4 Foto: DS Automobiles DS4 Foto: DS Automobiles DS4
DS 4 je najnovejši in najbolj moderen predstavnik premijskega izdelovalca avtomobilov DS Automobiles, ki je del skupine Stellantis. Gre za znanilca novih tehnologij francoskih premijskih vozil, pri katerem poudarjajo uvedbo novih tehnologij, materialov, dizajna. Svoj delček so k naprednemu DS 4 prispevali tudi slovenski inženirji iz podjetja Hella Saturnus Slovenija.
Oglej si celoten članek

Francoska premijska znamka DS Automobiles bo v Sloveniji kmalu predstavila svoj četrti model DS 4, s katerim bo zapolnila vrzel v svoji ponudbi, saj ji je doslej manjkala kombilimuzina spodnjega srednjega razreda. K nam prihaja takoj po novem letu.

Znamka DS Automobiles narekuje uveljavitev novih tehnologij v koncernu Stellantis. Gre za četrtega največjega proizvajalca vozil na svetu, ki je nastal po združitvi koncerna PSA in Fiat ChryslerAutomobiles (FCA). In DS 4 ni izjema. Eden od najbolj prepoznavnih elementov vozila so svetlobna telesa.

Foto: DS Automobiles DS4

Avto Kombinacija sodobnosti in plemenitega izročila

Šef oblikovanja znamke Thierry Metroz je poudaril, da prednji del karakterizira predvsem svetlobni podpis, ki ga sestavljajo zelo tanki matrični led žarometi, ki jih dopolnjujejo led dnevne luči v trakovih ob boku. Celotni svetlobni odtis dnevnih luči sestavlja kar 98 led svetilk. Celotna sprednja maska pa ima skupno 150 LED izvorov (žarometa in dnevne luči). Žarometa sta optično povezana z osrednjo masko, ki je lahko urejena v različnih vzorcih, dolgi pokrov motorja pa poskrbi, da se elementi kljub precejšnji višini dinamično iztečejo proti zadku.

Foto: DS Automobiles DS4

In prav dnevne led luči so bile velik izziv za znamko. Izziv, ki so ga zaupali slovenskim strokovnjakom iz podjetja Hella Saturnus Slovenija (HSS).

Obiskali smo razvojni oddelek podjetja v Ljubljani in se pogovorili s snovalci naprednih dnevnih led luči, ki so nam razkrili, kaj so bili največji izzivi pri razvoju in izdelavi te nenavadne in napredne led luči.

Avto Nobel Francozi so predstavili novi DS4

Pri HSS, kjer so letos praznovali 100 let obstoja, pravijo, da je svetloba njihova strast, ki jo ustvarjajo že stoletje in postavljajo trende za mobilno prihodnost. Z izdelki in storitvami oskrbujejo najpomembnejše svetovne proizvajalce avtomobilske industrije, med katerimi je po zaslugi modelov DS 7 crossback in najnovejšega DS 4 tudi mlada, a zgodovinsko bogata in ikonična avantgardna znamka DS Automobiles.

Foto: Saša Despot led luči Hella

»Mi smo bili zadolženi za razvoj nove dnevne led luči za DS 4,« nam je v uvodu dejal projektni manager Gregor Povše. Ne gre za glavni žaromet, pač pa za t.i. DRL dnevno luč, ki je ločena od žarometa. »To je fizično ločena svetilka, ki pa ima tri različne funkcije, je dnevna luč, pozicijska in pa smernik.«

Povše nam je razložil, kako je sploh prišlo do sodelovanja med njimi in DS Automobiles: »Stellantis je v fazi pridobivanja naročnikov poslal povpraševanje dobaviteljem. To je bilo leta 2017. Mi smo se začeli skupaj z našimi konkurenti boriti za projekt. Že takrat smo približno vedeli, kakšno svetilko želimo imeti, od dizajna do gabaritov. Pripravili smo optični in mehanski osnutek, finančno konstrukcijo in to ponudili Stellantisu. In ker je bilo že predhodno sodelovanje pri DS 7 crossbacku precej uspešno, tudi inženirski razvoj s Hello, in ker smo bili finančno konkurenčni, so nas za projekt DS 4 izbrali leta 2018.«

Gre za namenski izdelek, ki je implementiran zgolj na DS4. Povše pravi, da je razvoj in oblikovanje za premijske znamke, kot je DS Automobiles, poseben. "Pri znamki DS Automobiles so po besedah sogovornika oblikovalci zagotovo dobili večji proračun, da so lahko izdelali bolj atraktiven videz vozila. Zato so tudi zahteve naročnika večje." pravi Povše.

Foto: Saša Despot led luči Hella

Nad končno obliko luči je s strani HSS bdel Tomaž Anžin, vodilni konstrukter pri projektu. »Pri DS Automobiles so ustvarili zunanjo površino pokrivne leče in površino zaslonke v notranjosti. Skupaj smo nato uskladili potrebe, da je luč skladna z vsemi zahtevami (razporeditev in jakost svetlobe, temperaturna obstojnost, pritrditev in vibracije, zakonodaja….).«

Avto Eden najlepših avtomobilov vseh časov navdih za nove izdelke

Katja Mihorko, vodja oddelka za razvoj optike pri HSS dodaja, da je v osnovi kupec tisti, ki določa stil in obliko luči, saj ima zgolj on vpogled, kako se luč vključi v celotno obliko avtomobila v končni fazi, oziroma, kako se sklada s preostankom sprednjega dela avtomobila. »To so naši vhodni podatki, ki so za nas limita in se jih moramo držati. Naša naloga je, da v okviru danih prostorskih omejitev in zahtev ter želja po videzu in na drugi strani, kar nam narekuje zakonodaja glede svetlobnih vrednosti, uresničimo njihove želje. Mi smo tisti, ki luč spravimo v življenje.«

Foto: Saša Despot led luči Hella

Če primerjamo dnevne luči pred desetimi leti in današnje, najbolj moderne, kot so pri DS 4, je razlika velika. Katja Mihorko pravi, da je iskati skupne točke neprimerljivo. "DRL luči so prišle šele leta 2011, prej smo imeli v okviru dnevne luči le pozicijo in kratko luč."

Sogovornica pojasnjuje, da so imeli pri DS Automobiles željo, da gre za veliko, fizično ločeno luč, umeščeno pod glavnim žarometom, s tem pa so ustvarili posebno vez s sprednjo masko. Zato je DS 4 izrazito dizajnerski avto in na cesti zelo izstopa. To ga naredi zelo posebnega v množici avtomobilov, ki jih vidimo na cesti. »Hkrati pa zagotavlja poseben svetlobni podpis, da je prepoznaven tudi v temi,« dodaja in priznava, da je postala svetloba eden od najbolj zaželenih dizajnerskih elementov v avtomobilski industriji.

Foto: Saša Despot led luči Hella

Avto Premijska znamka čez tri leta le še 100-odstotno električnimi vozili

»Veliko se investira v svetlobo. Žarometi so postali stilski elementi vozila. Tudi dnevna luč je danes napreden element vozila. Žarometi so lahko malo bolj modularni, DRL luči pa so bolj specifične za vsak avtomobil in se po stilski kompleksnosti že približujejo žarometom,« priznava Povše.

Kateri pa so bili največji izzivi pri razvoju luči za DS 4? Zagotovo so to skrajnosti in jasne zahteve proizvajalca. »Omenili smo delovanje pri ekstremnih temperaturah. Veliko je elektronike in za elektroniko je to breme. Elektronika ima povsem ločena testiranja. Treba je testirati vsak sklop posebej, tudi plastične komponente. Veliko testov naredi SIQ v Ljubljani, predvsem elektronskih komponent. Elektronika je srce izdelka. V to smo res vložili veliko truda,« pravi Povše, Anžin pa dodaja še en velik izziv pred katerim so se znašli v HSS: »Kot drug velik izziv bi izpostavil kupčevo željo po uporabi difuznega materiala, ki je bil za konstrukcijo in razvoj optike precej trd oreh.«

Foto: Saša Despot led luči Hella

Intervju Prihajajo avti, ki bodo polovico energije ustvarili med potjo

Mihorkova pojasnjuje, da predvsem v kombinaciji z dnevno svetilko. »Ta ima precej višje zahteve po svetlobnih vrednostih, kakor pozicijska. Ali pa zadnje kombinirane svetilke, kjer večkrat opazimo difuzne materiale. Pri dnevnih pa ne, zato, ker poberejo precej svetlobe in s tem nam optikom povzročajo težave, kako v zadostni meri zadovoljiti svetlobne vrednosti. To je verjetno edini primer v Helli, da imamo dnevno svetilko kombinirano z difuznim materialom. Gre za motno belo, oziroma videz mlečnega stekla.« V končni fazi ima to velik vpliv na propagacijo svetlobe in fotometrične vrednosti, kar je bil eden večjih izzivov te svetilke.

 

Foto: DS Automobiles DS4 Sogovorniki so se strinjali, da je bil to dimenzijsko in tudi prostorsko eden največjih izzivov zanje do zdaj. Bili so zelo omejeni s prostorom, enakomerno osvetlitvijo in funkcijskim smernikom samo po eni veji žarometa. Morali so pokazati precej iznajdljivosti, da so led elemente namestili tako, da še vedno učinkovito in hkrati estetsko opravljajo svojo funkcijo.

Prvič pri nas Nemški prestiž ima velikega konkurenta

V vsaki luči je sicer 36 belih led lučk in 13 rumenih, ki se uporabljajo za smernik. Luč je glede na dimenzije in sestavo precej lahka, saj tehta malo več kot kilogram in pol, že v osnovi pa je DS Autmobiles z visokim proračunom določil, da je to premijski izdelek. »Mi ne kopiramo drugih. Kar je včasih težko, saj luč snujemo veliko prej, preden avtomobil pride na trg. Že zdaj načrtujemo luči za avtomobile, ki bodo na trg prišli šele čez čas,« nam je pojasnil Povše, ki se je pohvalil, da je bila njihova 20-članska ekipa za rešitve in izvedbo s strani Stellantisa pohvaljena, saj so bili prvi dobavitelj, ki je uspešno kvalificiral izdelek na avtomobilu DS 4. »To se moramo pohvaliti. Uspelo nam je zadostiti časovnici, kar pomeni, da smo bili proaktivna ekipa, ki je dobro sodelovala s strokovnjaki Stellantisa.«

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.