Zasebni detektiv Simon Mrak se s krajami avtomobilov ukvarja že več kot dve desetletji. "Kraje avtomobilov so se od mojih začetkov povsem spremenile,“ pravi Simon Mrak, ki pojasnjuje, da danes iskanje ukradenih vozil za detektive predstavlja le postranski posel. Največ se ukvarjajo z odkrivanje prisluškovalnih in sledilnih naprav, tako v avtomobilih kot objektih.
"Morda iskanje vozil predstavljajo pet odstotkov našega posla,“ pove Mrak in kot razlog za to navede, da se danes avtomobili ne kupujejo več z gotovino, pač pa na lizing, kar pomeni, da morajo biti zavarovani proti kraji, zavarovalnica pa v primeru kraje poskrbi za povračilo škode, lastnik vozila pa je zadoščen in pomirjen.
Danes se niti ne krade več toliko nova vozila, saj so deli lažje izsledljivi, ko se potem uporabijo v mehaničnih delavnicah. „V tujini na tehničnih pregledih popišejo stanje vsakega avtomobil, tudi kilometre. Kazni so velike,“ pravi detektiv in doda, da so ranljiva rent-a-car vozila, ki jih njihova detektivska agencija White Wolf na željo plačnika opremlja s posebnimi sledilnimi napravami, ki jih tatovi le stežka odkrijejo.
"Tukaj je eno od ukradenih vozil,“ mi s prstom na zemljevidu pokaže Mrak in razkrije, da je vozilo v BiH.
Vozila detektivi v večini primerov, če niso razstavljena, pripeljejo nazaj v Slovenijo. A to za lastnika predstavlja neki strošek. V večini primerov, ko vozilo izsledijo, odkupijo od kriminalne združbe. Cena – 2.000 evrov. Lastnik vozila pa mora plačati tudi detektiva. V Sloveniji je tak strošek 1.000 evrov, v tujini do 2.500 evrov, odvisno od časa in načina dela, s tem, da je treba materialne stroške plačati vnaprej.
"Ni nujno, da je avtomobil razstavljen, se pa zgodi tudi to. Zgodilo se je, da je lastnik vse dele avtomobila prepeljal nazaj v Slovenijo in potem tu, skupaj z mehanikom, avto ponovno sestavil,“ eno od zgodb razloži Mrak, ki dodaja, da večina ukradenih vozil s slovenskimi registrskimi tablicami konča na področju nekdanje Jugoslavije.
Tudi kraja vozil se je v zadnjih letih z napredkom v avtomobilski industriji močno spremenila, nekateri triki, na katere lovijo naivne lastnike vozil, pa ostajajo praktično nespremenjeni in predrzni. "Pravkar sem se vrnil iz Avstrije, kjer se vozila kradejo v garažnih hišah. Na zadnje steklo vozila namestijo mat folijo. Ko voznik želi speljati s parkirnega mesta, opazi, da ne vidi nazaj, zato izstopi iz vozila, začne trgati folijo, medtem, pa se tat usede v avtomobil in ga odpelje, skupaj s telefonom, ključi, denarnico,“ detektiv razloži enega od primerov, ki je zelo pogost način kraje vozila. Veliko vozil se odtuji pred očmi voznika, pa tudi na način, da pokličejo avtovleko, s pretvezo, da so vse stvari zaklenili v vozilo, vključno s ključi, avtovleka pa jim vozilo dostavi na želeno lokacijo.
Potrdi tudi primer, ki ga je slovenska policija pred kratkim pojasnila tudi pri nas, v medijih, in sicer, da tatovi prestrežejo kodo brezstičnega ključa med zaklepanjem vozila in tako, ko lastnika ni pri vozilu, nemoteno odpeljejo avtomobil. "Avtomobili, ki imajo brezstične ključe, so zelo ranljivi. Moj nasvet je zgolj ta, da pazijo, ko zaklepajo avtomobil, da ni kdo sumljiv v bližini. V bližni pomeni oddaljen tri do štiri metre,“ svetuje sogovornik.
Če boste zjutraj, ko se boste odpravljali v službo opazili, da vašega avtomobila ni več tam, kjer ste ga pustili en večer prej, je najverjetneje že skrit v neki lopi, garaži ali še verjetneje v tujini. Detektiv svetuje, da se obvestijo policisti, ki bodo takoj o kraji obvestili mejne organe, če avto ni zavarovan, pa je treba takoj poklicati detektive. "Mi imamo svojo mrežo detektivov po vseh državah. Zavrtimo telefon in se pozanimamo o avtomobilu. Policisti ga bodo odkrili le, če jim pade v naročje,“ se slikovito izrazi sogovornik.
Ko je avto ukraden, ga pokrijejo s posebno folijo, ki prekine GPS signal, za primer, če je v avtomobilu sledilna naprava, kakršnakoli. Avtomobil pod to folijo tudi razstavijo. Ko je razstavljen deli romajo po vsej Evropi ali celo po vsem svetu.
Danes ni na trgu avtomobila, ki ga ne bi mogli tatovi ukrasti, obstajajo pa načini, ki nepridipravom otežijo delo. Mehanske ovire, kot je palica za zaklepanje volana, bodo izkušenega tatu ustavile le za nekaj trenutkov, saj se na krajo pripravi in opazuje voznikove navade. Pri sebi ima poseben ključek, s katerim v nekaj sekundah umakne oviro. Alarmi so dobri, a vsak nov alarm ima sistem, ki ga je možno onemogočiti.
"Še najboljša rešitev je kodirana elektronika, ki je skrita. Avto v bistvu ne dobi elektrike, če ni pravilno sprožen. Vem za nekaj primerov, ko so avto porinili iz garaže in so ga tam pustili,“ še pravi detektiv in dodaja, da za tatu ne bo ovira, če je avto parkiran v garaži. Na ta način se lažje spremlja navade voznika, saj ga vedno parkira na istem parkirnem mestu. Pozabite tudi na to, da tatovi po kraji avto parkirajo na kakšnem večjem parkirišču in opazujejo, če ga bo kdo odkril.
Najboljši način za odkritje so posebne sledilne naprave, ki jih uporabljajo detektivi. Te aplikacije so drage, tatovi pa jih ne odkrijejo. Ko se odstrani folija, se razkrije tudi lokacija avtomobila.
Mrak pravi, da tatovi po pravilu kradejo vozila točno določenih znamk, to so tiste, ki so najbolj razširjene na področju nekdanje Jugoslavije. "Hyundaia ali Kie vam ne bodo ukradli,“ ponazori sogovornik, ker jih ni veliko v Srbiji, Bih in drugih republikah nekdanje skupne države. Ali pa avtomobila, ki ni klasičnih barv. Živo rumenih, celo dvobarvnih avtomobilov, ki so danes predvsem v razredu SUV vozil zelo popularni, se tatovi ne bodo dotikali, saj teh rezervnih delov ne bodo mogli prodati.
Mrak je prav tako potrdil našo raziskavo, ko smo od policije pridobili statistične podatke, da se največ avtomobilov na področju Slovenije ukrade v ljubljanskih Dravljah. "Drži, verjetno zato, ker je blizu avtocesta in tam poteka veliko tovornega prometa.“
In še en nasvet izkušenega detektiva. "Ko vam ukradejo vozilo, tega ne objavljajte na Facebooku ali drugih družabnih omrežij,“ nam je odgovoril na vprašanje, ali se je našel športni BMW, ki so ga pred časom starega le nekaj dni ukradli nesrečnemu slovenskemu lastniku, ki se je po pomoč zatekel na socialna omrežja, njegova prošnja po kakršnikoli sledi za vozilom pa je takoj zaokrožila po Sloveniji in medijih. "To so takoj izvedeli tudi tatovi. Avto bi lahko še pravočasno izsledili, ko pa je to objavljeno na Facebooku, pa tatovi poskrbijo, da ga nemudoma razstavijo. Podvozje avtomobila je šlo proti zahodni Evropi, drugi deli spet drugam,“ še pravi Mrak.
Kaznovalna politika - delovni zapor( in ne dolžniški), kjer kriminalec najprej iz zaslužka z osebnim fizičnim delom poplača škodo oškodovancu, …
zakonodaja, kar se tega tiče je očitno precej gnila.
zavarujte se pri spyshop