O sistemu eCall oz. e-Klic smo že večkrat pisali, gre za tehnologijo, ki bi lahko tudi pri nas rešila veliko življenj ponesrečencev ali zmanjšala posledice nesreč, saj bo avto vgrajena tehnologija samostojno obvestila klicni center 112, da se je zgodila nesreča ter njeno lokacijo. Odzivni čas po nesreči je zato lahko bistveno krajši, vsaka minuta zaostanka pa je pri reševanju življenj lahko usodna. Po eni od raziskava vsaka dodatna minuta brez upoštevaje posledic smrti poškodovanca stane družbo kar 1.300 evrov.
Vsa potrebna infrastruktura že deluje, iz Uprave za zaščito in reševanje so sporočili, da eCall s 1. decembrom uradno redno obratuje, potem ko se je uspešno zaključilo testno obdobje.
"Sistem obveščanja smo v celoti razvili v Sloveniji, zadnje leto in pol pa ga tudi uspešno testirali, saj smo bili del pilotnega projekta Hero," je za Žurnal24 pojasnil Boštjan Tavčar, vodja Centra za obveščanje pri Upravi za zaščito in reševanje. Slovenija je prva država v EU, kjer "javni" eCall tako že deluje na polno.
"Preprosto nismo želeli čakati, pa čeprav se bo obvezno pričel sistem v avtomobile vgrajevati šele marca 2018. Testi so pokazali, da sistem deluje bolje od predpisanih norm. Bili smo pozorni tudi na interoperabilnost med baznimi postajami in klicnimi centri po državi," dodaja Tavčar.
"Prvotni načrt pa je bil 1. 1. 2015 in v Sloveniji smo temu cilju kljub kasnejšim zakasnitvam sledili in ga razvijali. Zdelo se nam je brez pomena čakati, če je vse nared. Današnji zagon pa je tudi simboličen zaradi datuma, ki sovpada s klicno številko 112."
V avtih, ki ga že imajo, še učinkovitejši
Kako bodo v državni sistem vključeni avtomobili tistih proizvajalcev, ki so že doslej omogočali storitev e-klica prek lastnih privatnih centrov za pomoč (PSA, BMW, Volvo, Ford ...)? Načrt je, da bo sam prenos obvestila v primeru nesreče sedaj avtomatsko preusmerjen na nacionalne klicne centre, medtem ko so doslej takšne klice operaterji v privatnih centrih "ročno" preusmerjali.
V ta namen so na Upravi že tudi podpisali prvo pogodbo z enim od proizvajalcev, sledile bodo še druge. Privatni centri pa bodo še naprej omogočali vozniku pomoč pri drugih servisnih storitvah, kot je iskanje delavnic, nadzor nad telemetrijo ali posodobitve.
Bodo naša podjetja in zavarovalnice prepoznala priložnost?
Tavčar vidi v hitrem zagonu sistema pri nas tudi konkurenčno prednost, ki bi se jo lahko domača razvojna podjetja poslužila pri iskanju rešitev in prodajo eCalla za starejša vozila. Po njegovem ta trg ponuja ogromno možnosti, saj bo eCall v bodoče gotovo nadgrajen in bo omogočal še številne druge informacije.
Prihitel rešilec, on pa sploh ni vedel, da ga ima
In kako se je sistem obnesel doslej? V testni fazi so imeli tudi tri prave klice, potem ko so avtomobili na podlagi podatka o sprožitvi zračnih blazin in velikih pojemkov obvestili 112, da se je njihov voznik ponesrečil. V nobenem primeru sicer posledice niso bile hujše narave, eden se je zgodil celo na parkirišču, a je bil trk tako silovit, da so se sprožile blazine. "Voznik sploh ni vedel, da ima vgrajen eCall," je povedal Tavčar.
V nadaljevanju razvijalce čaka prenos tehnologije na enosledna vozila in tovornjake. Pristojne inšitucije pa čaka obveščanje javnosti o koristnosti sistema, tako da ga bodo vozniki rade volje vgrajevali tudi v vozila pred letnikom 2018. Ob množični izdelavi bi bila cena za celovit sistem po oceni Tavčarja med 100 in 200 evri.
"Vsako leto je v Sloveniji kar nekaj nesreč, ko voznika najdemo šele čez čas. Veliko takšnih smrti bi lahko preprečili," je prepričan Tavčar. Nazadnje je bil takšen primer pred dobrim tednom na Dolenjskem.
PREBERITE ŠE:
andrej.leban@zurnal24.si