Sistemi, brez katerih v avtomobilih ne bo več šlo

Foto: Bosch
Foto: Bosch
V avtomobilske kabine je vgrajenih vse več tipal, ki nadzorujejo skoraj vse elemente, od tega, kje in kako kdo sedi, kaj se s potniki dogaja do tega, če je voznik sploh sposoben za vožnjo.
Oglej si celoten članek

"Ste utrujeni ali zbrani, vinjeni ali trezni in nasploh, kaj počnete med vožnjo?", tipala v avtomobilih zaznavajo vse to ali pa še več, saj zaznajo skoraj vse, kar se dogaja v avtomobilski kabini. Pri tem v prvi vrsti gre za skrb za varnost voznika in potnikov. Nekatera tipala so v avtomobilih že dolgo, nekatera pa so se uveljavila šele v zadnjem letu ali dveh.

Nadzor notranjosti avtomobila

Vse preveč pogosto se zgodi, da ljudje v avtomobilih pozabijo otroke ali domače živali. To je nevarno predvsem v poletni vročini, ko se notranjost avtomobila lahko zelo hitro nevarno segreje. Pri Continentalu denimo ponujajo nadzor nad kabino v realnem času s kamerami in radarji, ki ni osredotočen le na voznika, ampak na celotno kabino in zazna tudi "žive objekte", med katere se uvrščajo odrasli, otroci in živali. Če jih pozabimo v stoječem avtomobilu, se sproži alarm.

Foto: Continental nadzor notranjosti avtomobila

Pri Continentalu pravijo, da so sistemi zasnovani tako, da so lažna opozorila skoraj nemogoča. Tipala v kabini namreč med drugim zaznavajo tudi takšne elemente, kot je otroško dihanje, in na njihovi osnovi prepoznajo, da je v kabini živo bitje. Na osnovi posnetkov notranje kamere sistem prepozna tudi druge elemente, denimo pozabljeno prtljago, in lastnika preko pametnega telefona obvesti, da je v najetem avtomobilu denimo pozabil kovček.

Podoben sistem ponujajo tudi pri Boschu, kjer ga imenujejo Occupant Monitoring Camera (OMC). Ta opazuje celotno notranjost kabine in uporablja algoritem za analizo posnetkov, ki so ga s strojnim učenjem naučili, da razume in analizira dogajanje in na osnovi zaznav sproža opozorila. Sistem zaznava, koliko ljudi je v avtomobilu, kje sedije ter kaj počnejo.

Zaznavanje utrujenosti in nepozornosti

Del sistema za nadzor nad notranjostjo kabine je tudi tipalo za zaznavanje utrujenosti in pozornosti. Boschevo tipalo denimo na osnovi premikov volana zaznava, ali je voznik utrujen. Algoritem od začetka vožnje analizira voznikove ukaze na volanu in zaznava spremembe.

Foto: CanControls prepoznavanje obraza

Tipični znaki upada pozornosti  so faze, med katerimi voznik komaj premakne volan in potem nenadoma smer popravlja s kratkimi, a hitrimi posegi v krmiljenje. Sistem analizira okrog 70 signalov in indeks utrujenosti izračuna na osnovi pogostosti teh tipičnih popravkov volana in nekaterih drugih parametrov, kakršni so čas vožnje, mežikanje oči in čas dneva.

Tipalo je uporabno tudi na sistemih avtomatizirane vožnje. Če bo sistem zaznal, da je voznik utrujen ali se pogovarja s sopotniki, ne bo dovolil manevra predaje nadzora nad vožnjo vozniku. Namesto tega bo avtomobil ustavil na varnem mestu ob cesti.

Pri Volvu v avtomobile vgrajujejo podoben sistem, ki naj bi zaznaval najmanjše premike v "submilimetrskem razponu". Če je ta sistem aktiviran, vozila poleg tega ni mogoče zakleniti, če se v njem še vedno nahaja človek ali žival. Od julija 2024 morajo sicer biti vsi novi avtomobili v Evropski uniji opremljeni s sistemi za zaznavanje utrujenosti, od julija 2026 pa bodo obvezni tudi sistemi za zaznavanje voznikove nepozornosti.

Foto: Profimedia Alkoholna ključavnica

Zaznavanje vinjenosti

Alkoholni imobilizator je naprava, ki je namenjena preprečitvi vožnje pod vplivom alkohola. Vsak, ki hoče zagnati motor vozila, ki je opremljeno z alkoholno ključavnico, mora najprej pihniti v napravo, ki izmeri vsebnost alkohola v izdihanem zraku. Postopek je podoben policijskemu preverjanju vinjenosti. Kdor je trezen, lahko zažene avtomobil, če pa je vsebnost alkohola previsoka, se vozilo blokira in ga ni mogoče zagnati.

Od letošnjega leta je v Nemčiji v novih avtomobilih obvezna predpriprava za alkoholno ključavnico, ki jo bo mogoče v avtomobil vgraditi naknadno. Nemci se namreč dogovarjajo, da bi voznikom, ki so pokazali tveganje zaradi vožnje pod vplivom alkohola, ukazali vgradnjo alkoholne ključavnice.

Foto: Bosch Kamera Bosch distrakcija utrujenost otroci

Prepoznavanje voznika

V primeru, da bo v avtomobil vgrajen sistem za prepoznavanje voznika, bo kamera v kokpitu na osnovi biometričnih podatkov o obrazu zaznavala, če oseba na vozniškem sedežu sploh lahko vozi avtomobil. To naj bi zagotavljalo boljšo zaščito avtomobilov pred tatovi, saj bo avtomobil mogoče zagnati šele potem, ko bo sistem potrdil istovetnost voznika.

Isto funkcijo bo mogoče uporabiti tudi za potrditev digitalnih plačil na zaslonu infotainmenta. Kamera bo poleg tega lahko nadzorovala voznikovo pozornost in preprečila nevarnosti zaradi utrujenosti.

Foto: Škoda črna skrinjica, zapisovalnik podatkov o dogodku EDR

Črna skrinjica

Zapisovalnik podatkov o dogodku, kot se uradno imenuje avtomobilska "črna skrinjica", med vožnjo anonimno shranjuje različne podatke, ki se v primeru nesreče zabeležijo v spomin nadzorne enote. Če pride do nesreče, bodo strokovnjaki na osnovi teh podatkov laže preučili njen potek. Dostop do podatkov bo zelo omejen in ga bodo odobrila sodišča, zato ne bodo mogli priti v napačne roke. Črna skrinjica je v novih avtomobilih sicer obvezna od julija 2024.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

  • 07:07 26. Avgust 2024.

    Huje kot v vojski! Bom trajbal svojega pohlevnega do konca najinih življenj.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.