Carlos Ghosn se je imel po mesecu in pol, odkar so ga na letališču presenetljivo aretirali zaradi hudih obtožb glede ravnanja s sredstvi Nissana, prvič možnost zagovarjati.
Pred sodnikom je 64-letni Ghosn zatrdil, da je nedolžen in po krivem obtožen ter zato nepošteno pridržan. Ghosn je v vnaprej pripravljeni izjavi dejal, da je vedno deloval z integriteto in doslej v svoji dolgi poslovni karieri še ni bil ničesar obtožen. Fotografiranja Ghosna ni bilo dovoljeno, nastal je le portret uradnega risarja (spodaj).
Ghosn je bil, vse odkar je 19. novembra stopil s svojega zasebnega letala na tokijsko letališče, priprt v strogem tokijskem zaporu. V skladu z japonsko tradicijo so ga pred sodnika pripeljali v lisicah in z ruto prek zapestja, bil je v temni obleki brez kravate. Obut je bil v plastične natikače.
Tuje agencije poročajo, da je bil videti zelo shujšan, kar potrjuje besede njegovega sina, ki je pred dnevi po obisku očeta v zaporu dejal, da je ena najmočnejših figur v svetu avtomobilizma shujšal za vsaj 10 kilogramov. Zanimanje za zaslišanje je bilo izjemno, saj se je pred sodiščem zbrala množica okoli tisoč ljudi, ki so želeli priti do ene od 14 vstopnic, ki so bile javnosti na voljo za vstop v sodno dvorano. Vstopnice so žrebali.
Tožilstvo Ghosnu očita, da je prikrival prihodke in zlorabil položaj. S s svojo desno roko, ameriškim menedžerjem Gregom Kellyjem, naj bi v Nissanu od leta 2010 prikril okoli polovico svojega prihodka. Drugi sklop očitanih mu dejanj naj bi zagrešil v zadnjih treh fiskalnih letih, ko naj bi nadaljeval z enako sporno prakso. Cilj naj bi bil izogniti se kritikam, da je njegova plača previsoka. Preiskava poteka tudi v smeri, da je Ghosn svoje zasebne investicijske izgube prenesel v Nissanove knjige. V tem okviru naj bi tudi uporabil Nissanova sredstva za poplačilo savdskega sovlagatelja.
Na preizkušnji tudi zavezništvo
Ghosn je do novembra na japonskem veljal za junaka, saj mu pripisujejo zasluge, da je Nissan rešil pred bankrotom. Nissan je skupaj z Renaultom in nazadnje Mitsubishijem povezal v tesno alianso, ki si je med seboj delila proizvodne procese in s tem zniževala stroške. Po aretaciji pa so prišli na plano tudi zaostreni odnosi med Ghosnom in japonskimi menedžerji, saj so postali v Nissanu vidno nezadovoljni zaradi mnenja, da so postali v povezavi podrejeni sicer po rezultatih in prodaji precej manjšemu Renaultu. Prav tako naj bi Ghosn želel v kratkem še okrepiti položaj Renaulta v Nissanu. Mnogi menijo, da je bila na tej podlagi spodbujena tajna interna Nissanova preiskava, ki je nato sprožila sodne postopke proti Ghosnu.
Tako Nissan kot Mitsubishi sta kmalu po aretaciji Ghosna razrešila z mest generalnega direktorja, medtem ko so pri Renaultu formalno obdržali njegov položaj, imenovali pa so namestnika s polnimi pooblastili. Vse tri znamke sicer zatrjujejo, da zaradi dogajanja v zvezi z Ghosnom vprašanja o obstoju alianse ni ter da bodo nadaljevali sodelovanje.
dezurni@zurnal24.si
Vse je enkrat prvič...