Se samodejni menjalniki res kvarijo hitreje kot nekoč?

Foto: Saša Despot Peugeot 2008
Foto: Saša Despot Peugeot 2008
Varčevalni pristopi proizvajalcev so povzročili tudi manjšo kakovost samodejnih menjalnikov, ki so manj vzdržljivi kot še pred nekaj leti. Vendar pa tudi tu pomaga preprosti ukrep.
Oglej si celoten članek

Ročni menjalniki se, predvsem zaradi nekompatibilnosti z asistenčnimi sistemi in hibridnimi tehnologijami, vse bolj umikajo iz avtomobilov, k čemur pripomore tudi poenostavljanje ponudbe, h kateri se zatekajo proizvajalci. Namesto njih vse bolj običajni postajajo samodejni menjalniki.

Samodejni menjalniki so še vedno dražji od ročnih, vendar pa so proizvajalci avtomobilov svoje dobavitelje z velikimi nakupi pripravili do znižanja cen, ki jim komajda zagotavljajo razvoj. Vendar pa takšna varčevanja terjajo svoj davek. Nizozemski portal Auto Week poroča, da se je v zadnjih desetletjih življenjska doba samodejnih menjalnikov konkretno skrajšala. Ali torej predstavljajo tveganje za voznike?

Foto: ZF samodejni menjalnik

Krajša delovna doba

Nico Clok, manager pri podjetju za popravilo menjalnikov Autrans pravi, da morajo vozniki biti previdni. Pravi, da generalna popravila menjalnikov izvajajo prej, kot pa so bili nekoč vajeni. Imajo manj kot 100 tisoč prevoženih kilometrov, medtem ko so nekoč generalna popravila potrebovali menjalniki s 150 do 200 tisoč prevoženimi kilometri.

Dodaja, da razlog za to niso le večje moči in navori motorjev, ampak tudi varčevalni ukrepi proizvajalcev. To velja predvsem za dvosklopčne menjalnike. Menjalniki s pretvornikom navora so bolj zanesljivi, vendar se je tudi njihova življenjska doba skrajšala.

Glede na to je pomembno, da vozniki poskrbijo za ustrezno vzdrževanje menjalnikov. Pri podjetju Pro-Shift, ki servisira Volkswagnove menjalnike DSG, pravijo, da delujejo brez težav, če jim lastniki naklonijo ustrezno vzdrževanje.

Dvosklopčni menjalniki namreč potrebujejo menjavo olja vsakih 60 tisoč kilometrov in pomembno je, da se tega intervala tudi zares držimo. To velja tudi za menjalnike s suho sklopko, za katere večina proizvajalce navaja, da ne potrebujejo menjave olja.

Foto: Toyota samodejni menjalnik

V menjalnikih s pretvornikom navora pa bi morali olje menjati vsakih 80 do 100 tisoč prevoženih kilometrov, čeprav proizvajalec tega izrecno ne navaja. Na vzdržljivost menjalnikov vpliva tudi slog vožnje. Pogosta silovita pospeševanja in uporaba športnega načina jih namreč močno obremenijo.

Niso slabši, le več jih je

O mnenju glede vzdržljivosti smo vprašali tudi nosilca naslova mehanika leta Roberta Eržena, ki se v svoji delavnici tudi srečuje s samodejnimi menjalniki. Pravi,da se samodejni menjalniki po njegovem mnenju ne kvarijo veliko več kot nekoč. Ker jih je preprosto več, so se tudi okvare začele pogosteje pojavljati. Te so torej le posledica množičnosti.

Dodaja, da je sicer največ težav z mehatroniko in zaradi same obrabe sestavnih komponent. Če se ne upošteva intervalov za menjavo olja, se lahko poškodujejo lamele v hidravličnem pretvorniku navora, poveča pa je tudi obraba.

Foto: Volkswagen Samodeji menjalnik DSG

Intervali za menjave olja so običajno predvideni na zgornji meji obrabe, zato je pomembno, da se ga res menja vsaj ob predpisanih intervalih, če ne že prej. Pomembno je, da je olje sveže in ga je v menjalniku dovolj. Pri novejših menjalnikih, ki so bolj podprti z elektroniko, lahko pride do okvare ventilov ali težav v notranjosti menjalnika. Vendar pa napak ni toliko, da bi lahko govorili o sistemski težavi.

Na kaj pa je dobro biti pozoren ob nakupu rabljenega avtomobila s samodejnim menjalnikom? Eržen pravi, da mora menjalnik med programi P, D ali R prestavljati gladko in brez kakšnega "cukanja". Tudi ob speljevanju mora pretvornik navora takoj "prijeti", avto pa takoj speljati brez občutka zdrsavanja ali obotavljanja. To je bolj ali manj tudi vse, kar lahko na prvi pogled opazimo.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 10:07 24. Februar 2025.

    Za uzivaško vožno je ročni menjalnik obvezen!

  • 09:52 24. Februar 2025.

    ZF 8HP avtomatski menjalnik….ZF zahteva menjavo olja na 120tkm….bmw je na ta menjalnik nalepil nalepko da se olje v njemu …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.