To ni nikakršna prvoaprilska šala, v ZDA so tamkajšnja predstavništva BMW, Fiat Chrysler Automobiles, Ford Motor Company, General Motor Company, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen in Volvo, združena v Auto Alliance, pred dnevi poslala v ameriški kongres peticijo, naj ameriški zakonodajalec z zakonom prepove nekatere posege v vozila.
Proizvajalci se naslanjajo na zakonodajo o zaščiti digitalnih avtorskih pravic, saj so prepričani, da bi ta zakonodaja morala pokrivati tudi moderne avtomobile zaradi številnih računalnikov, ki so vgrajeni vanje in skrbijo za nemoteno ter uskaljeno delovanje vseh podsistemov.
Pri tem se Auto Alliance ne ozira na dejstvo, da je bila zakonodaja o digitalnih avtorskih pravicah sprejeta že konec 90. let in tako še ni predvidela tolikšne digitalizacije avtomobilov. Avtomobilisti nasprotno svoj namen utemeljujejo z razlago, da je silovit razvoj varnostnih in ekoloških standardov pripeljal do te točke, ko bi lahko vsakršen zunanji poseg v nastavitve in strukturo podrl funckionalnost teh sistemov.
Kaj bi prinesla prepoved posegov v vozila?
Pravzaprav marsikaj. Čeprav so v Auto Alliance na silovite odzive neodvisnih delavnic in dobaviteljev neoriginalnih delov hiteli pojasnjevati, da bi lahko slednji z ustrezno opremo še naprej posegali v avtomobile in določene sestavne dele, pa bi denimo ukrep udaril po ljubiteljih chip-tuninga, saj bi bil kakršenkoli poseg v ECU računalnik zaradi sprememb nastavitev motorja izven pooblaščenega servisa enačen s kriminalnim dejanjem.
V argumentiranju so šli v združenju celo tako daleč, da denimo pri poizvajalcu traktorjev in kombajnov (!) John Deere svarijo pred možnostjo zlorabe novih infotainment sistemov za kršenje avtorskih pravic zaradi možnosti manipuliranja z glasbenimi in video datotekami.
A postavlja se še veliko precej vsakdanjih vprašanj, kaj bi bil še dovoljen poseg. Ob menjavi koles pri modernem avtomobilu z vgrajenimi senzorji za nadzor tlaka je denimo te potrebno ponastaviti prek računalnika. Bodo lastniki tvegali zaporno kazen, če ne bodo za takšne malenkosti plačali pooblaščenemu vulkanizerju?
Ko bi najprej pometli pred svojim pragom ...
K sreči so evropski lastniki avtomobilov vsaj za zdaj zaščiteni pred takšnimi idejami, ki se rojevajo onkraj Atlantika, tudi tamkajšnja neodvisna združenja avtomobilstov so ostro napadla dvoličnost proizvajalcev, ob čemer jiim mečejo pred nos številne vpoklice v zadnjem času, ki so bili tudi posledica tragičnih nesreč zaradi hudih serijskih napak proizvajalcev in tajitve nepravilnosti.
Nekateri pravniki tudi menijo, da lastnik z nakupom avtomobila pridobi pravico, da lahko z avtomobilom počne stvari po mili volji, če seveda ostane znotraj zahtev za varno vožnjo v prometu.
Ameriški kongres naj bi se do zahteve proizvajalcev opredelil še poleti, poroča Jalopnik. Do tedaj pa bo verjetno sledilo še veliko lobiranja enih in drugih.
Hja, bomo pa spet kupovali avtomobile brez njihove nepotrebne elektronike, a ne? Včasih je itak ni bilo notri, pa smo …
Točno tako. Pri tem jim sploh ne gre za varnost ali karkoli, edino bi si radi še dodatno napolnili žepe. …
Pohlep ne pozna meja