S 1. septembrom velike spremembe pri novih avtomobilih

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP
Avtomobilska industrija se zaradi novih pravil, ki bodo začela veljati s 1. septembrom letos, spopada z velikimi izzivi. Kaj morate vedeti o novih avtomobilih po 1. septembru letos?
Oglej si celoten članek

Z letošnjim septembrom bo za nova vozila v EU vendarle stopil v veljavo Worldwide Light vehicles Test Procedure - WLTP. Ta bo omogočil veliko bolj realistične meritve CO2 emisij in porabe pri avtomobilih kot v testnih laboratoriji. Proizvajalci avtomobilov bodo morali pri novih testih upoštevati veliko več spremenljivk in pogojev kot doslej. Nekateri uvozniki so že najavili, da bo treba na nekatere modele zaradi postopka homologacije čakati dlje, spet nekatere modele so ukinili, nekaterim zmanjšali moč pogonskih motorjev. Spremembe bodo imele vpliv tako na višino obdavčitve vozil (pri nas davek na motorna vozila – DMV – ki je povezan z izpusti CO2) kot nakupno ceno, saj nov postopek prinaša tudi večje finančno breme za proizvajalce vozil. 

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Na kratko o kraticah:

WLTP: realnejši podatki o porabi goriva za uporabnike, primerljivost po vsem svetu
Euro 6d-TEMP: novi emisijski standard
RDE: dopolnjuje WLTP, med vožnjo z avtomobili po javnih cestah meri snovi, ki onesnažujejo okolje

Pri Oplu so nas povabili k sebi domov, da nam pokažejo in pojasnijo, kako potekajo meritve po novem in kako so se pripravili na nove izzive, ki jih prinaša uvedba usklajenega preskusnega postopka za lahka vozila (WLTP), ki bo začel veljati s 1. septembrom letos, emisijskega standarda Euro 6d-TEMP in mejnih vrednosti emisij, ki jih ni dovoljeno preseči pri dejanski vožnji (Real Driving Eissions ali RDE).

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Za kaj sploh gre?

Znano je, da je trenutni testni postopek z zvenečim imenom New European Driving Cycle - NEDC star že 45 let in je bil v vsem tem času kljub silovitemu napredku pri razvoju avtov in spoznanju glede porabe in emisij le malenkostno spreminjan. Že pred časom so na ravni Združenih narodov dorekli nova pravila za testiranje porabe in emisij pri lahkih motornih vozilih, vendar je močni avtomobilski lobi v Evropski uniji še tudi po izbruhu afere Dieselgate dosegel odložitev njegove uporabe. Do letošnje jeseni, ko bo začel veljati nov cikel merjenja WLTP za vsa na novo homologirana vozila.

Evropske potrošniške organizacije so na podlagi lastnih testov porabe goriva v preteklosti ugotovile, da proizvajalci avtomobilov močno manipulirajo z dejansko porabo. Razkorak med oglaševano in dejansko porabo goriva pri vožnji z osebnim vozilom je bila prevelika, oglaševana poraba, ki so jo po starih testih izmerili na podlagi zastarelih laboratorijskih meritev, pa zavajajoča. Proizvajalci vozil so nižjo porabo na testih v laboratorijih zagotavljaji z različnimi triki, od uporabe specialnih maziv do prilagajanja tlaka v gumah za zmanjšanje kotalnega upora, odstranjevali so celo vzvratna ogledala. Tako se je razlika iz leta v leto povečevala, zadnji testi pa so pokazali, da je bila pri nekaterih avtomobilih oglaševana poraba tudi za 50 odstotkov različna od dejanske. Evropske potrošniške organizacije BEUC so se zato zavzele, da v veljavo čim prej stopi standardizirani protokol WLTP.

Proizvajalci morajo zdaj narediti novo homologacijo in to ne le za vsak model in motor, ampak po novem tudi za opremsko različico, dodatno opremo itd. To pomeni ogromno dodatnega dela v primerjavi s prej. Prav zaradi tega so bili nekateri proizvajalci primorani ukiniti nekatere modele oziroma pogonske motorje, spet nekateri so pogonskim motorjem odvzeli nekaj moči.

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Pri Oplu so nas povabil na delavnice, ki so jih med svetovnim prvenstvom v nogometu organizirali kar na stadionu s 37 tisoč sedeži Opel Arena v Mainzu, kjer so nam želeli pojasniti, kako se sami pripravljajo na velike spremembe oziroma izzive, s katerim so se soočili že leta 2015 in kaj lahko kupci Oplovih vozil pričakujejo od začetka septembra naprej. Opel je namreč kot ena prvih znamk in kot prva nemška sploh pričel za svoje modele objavljati neodvisne teste porabe po najnovejšem standardu WLTP, ki simulira realne razmere v prometu, nam je na predstavitvi pojasnil vodja inženirske ekipe pri Oplu Alex Regne Gläser.

Bolj natančna in celovita testiranja

Pojasnil nam je, kako kompleksen je po novem postopek testiranja, ki se je iz dveh dni (laboratorijski testi NEDC) raztegnil na osem dni testiranj. V primerjavi s starim ciklom je WLTP veliko obsežnejši, v prvi vrsti pa bolj dinamičen, saj se dogaja na cesti v realnih razmerah, ima manj faz ustavljanja in upošteva večje hitrosti v daljšem času. Vsak proizvajalec je ob zunanjem nadzoru s strani zakonodajalcev primoran opraviti testiranja prav za vsako kombinacijo motorja in menjalnika določenega tipa vozila.

Glede na do sedaj objavljene podatke je vidno, da je razpon porabe pri WLTP pri posameznih motorjih lahko velik in celo do tri litre presega tistega, ki ga obljublja NEDC. Bolj standardni odmik je med litrom in dvema litroma. Razpon vrednosti, ki jih objavlja Opel, je določen na naslednji način: vsako kombinacijo motorja in menjalnika preizkusijo z najbolj ekonomično opremo in z opremo, ki najbolj intenzivno porablja gorivo. Spodnja vrednost predstavlja najnižjo meritev med štirimi fazami cikla WLTP s porabo goriva vozila z najbolj ekonomično opremo pri ustrezni kombinaciji motorja in menjalnika. Zgornja vrednost predstavlja najvišjo meritev med štirimi fazami cikla WLTP z ustrezno porabo goriva vozila z opremo z največjo porabo.

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Potrošniki so lahko zadovoljni

Alex Regne Gläser nam je v pogovoru (celoten pogovor si lahko preberete pod člankom) pojasnil, da bo kljub natančnim in zahtevnim meritvam do odstopanj še vedno prihajalo (pričakuje se, da bodo med 10 in 15 odstotki), a po novem potrošniki ne bodo več tarnali nad tem, da njihov avto porabi tudi 50 odstotkov več goriva, kot je to zapisano v homologaciji in kot je bilo do zdaj.

Merilni protokol RDE pa še dopolnjuje WLTP testiranja. Vsako vozilo mora biti med meritvami opremljeno s posebno prenosno napravo za merjenje emisij (PEMS), ki zagotavlja sproten nadzor nad ključnimi škodljivimi snovmi.

Pri Oplu so nam predstavili najnovejše pogonske motorje, ki izpolnjujejo najnovejše in celo prihajajoče emisijske standarde, in sicer v treh različnih športnih terencih oziroma kržancih: mokki X, grandlandu X in crosslandu X. V roke so nam zaupali tudi grandland x s predserijskim malim bencinskim turbo motorjem, ki ga lahko na slovenskih cestah pričakujemo že kmalu. Več o prvih vtisih o novih pogonskih sklopih pa v prihodnjih dneh.

RDE torej prinaša meritve v realnem prometu in meri količino izpušnih plinov avtomobilov med vožnjo po javnih cestah. Meritve morajo biti opravljene v različnih voznih pogojih, pri različnih zunanjih temperaturah, pri nizki in visoki nadmorski višini, pri dodatni natovorjenosti, vožnji navkreber in navzdol, merilni cikel mora biti sestavljen iz kombinacije vožnje v urbanem okolju (mesto), po podeželju in na  avtocesti in to pri različnih hitrostih, različnih vrtljajih. Med testom mora biti prižgana klimatska naprava. Testi so bolj podobni tistim, ki jih danes izvajamo avtomobilistični novinarji. 

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Vodilo testiranj je, da dovoljuje le 2,1-kratno preseganje zakonsko dovoljenih izpustov dušikovih oksidov (NOx), ta faktor pa se bo leta 2020 zmanjšal na količnik zgolj 1,5. Do zdaj je Oplu uspelo novim okoljskim standardom Euro 6d-TEMP prilagoditi in opraviti meritve porabe goriva in izpustov WLTP že pri 79 pogonskih sklopih (motorjih in menjalnikih), ki jih vgrajujejo v modele adam, karl, corsa, astra, cascada, insignia, mokka x, crossland x, grandland x in zafira.

Pričakujemo lahko spremembe v cenah

Pri slovenskem Oplu so nam prav zaradi naštetega povedali, da s 1. septembrom ne pričakujejo težav pri dobavi vozil. Pojasnili so nam, da ne pričakujemo bistvenega podaljšanja dobavnih rokov, do nekaj čakanja na nova vozila lahko prihaja zgolj zaradi povečanega povpraševanja po vozilih, ki jih poganja bencinski motor ter SUV/CUV modelih.

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Za zdaj nam še niso ponudili odgovora ali se bodo in za koliko se bodo zaradi novega cikla merjenja porabe goriva in emisij podražila njihova vozila. Regne Gläser pravi, da lahko v nekaterih državah pričakujemo nekaj dražje dizelske motorje, zato bo od jeseni naprej še bolj pomembno, da bo vsak potrošnik natančno vedel, zakaj potrebuje določeno vozilo in izbral svojim potrebam primeren pogonski motor.

Intervju : Alex Regne Gläser (vodja inženirske ekipe pri Oplu)

Kakšne prednosti potrošnikom prinašajo novi testi WLTP?
Kupci imamo vpogled v bolj realne podatke o porabi goriva vozila, ki ga kupujejo in emisijah, ki jih vozilo emitira v ozračje. Druga velika stvar pa je primerjava med laboratorijskimi testi in testi v realnih razmerah, na cesti. Za zdaj smo imeli teste, ki so bili daleč od realnih številk. Zdaj testiramo na cesti, v realnih razmerah.

Kako velik izziv za vas predstavljajo novi merilni testi WLTP?
izzivi bodo zelo veliki, in to iz dveh razlogov. Prvi je čas, saj moramo ves nabor avtomobilov in njihovih motorjev preizkusiti in izmeriti v določenem času, ki je veliko daljši kot prej. Prej smo za vsako kombinacijo porabili dva dni, zdaj test ene kombinacije traja kar osem dni. Drugi izziv pa je, da imamo zdaj večji nabor zunanjih vplivov, ki jim moramo zadostiti, kot prej v laboratoriju. Prej smo na primer porabo goriva testirali le pri konstantnih 20 stopinjah Celzija zunanje temperature, po ravni cesti …

Kakšen strošek predstavljajo nova testiranja za proizvajalce vozil?
Strošek je velik, zagotovo. Ne moremo govoriti v številkah, lahko pa povem, da za meritve potrebujemo več opreme, več časa, več osebja. Govorimo o milijonih. Več denarja je treba plačati zakonodajalcem in zunanjemu tehničnemu osebju, ki nadzorujejo meritve. Treba je bilo narediti izboljšave na programski opremi, prilagoditi smo morali konfiguratorje ...

Ali bodo izmerjene večje emisije v primerji s testi NEDC in večja poraba goriva pomenile tudi večje stroške lastništva za voznike?
Odvisno. Če se bo posamezna država odločila, da zaradi večjih emisij po novih meritvah bolj obdavči ta vozila, potem bo zagotovo tudi strošek lastništva drugačen.

Foto: Gregor Prebil Oplova delavnica na temo WLTP

Avtomobilski proizvajalci ste morali prilagoditi pogonske motorje strožjim emisijskim zahtevam. Kaj to pomeni za vzdrževanje vozil, stroške rednega servisa? Se v novih motorjih uporablja drugačna olja in druge materiale?
Strošek vzdrževanja bo ostal enak. Filtri ostajajo enaki, prav tako motorna olja. Vsi sistemi delujejo tako kot prej. Največje spremembe lahko pričakujemo pri letni davčni obremenitvi.

Veliko proizvajalcev vozil se je zaradi novih testiranj že zdaj spopadlo z velikimi težavami. Ugotovili so, da je bolje da nekaterih pogonskih motorjev ne proizvajajo več, ukinili so celo nekatere modele. Je to razlog, da pri vas ni znamke športnih vozil OPC?
OPC znamka deluje normalno naprej. Trenutno imamo v floti insignio GSi, ki bo ostala tudi v dizelski različici. Imamo tudi corso GSi, ki je že prilagojena novim predpisom. Trenutno smo ustavili izgolj proizvodnjo insigie GSi s turbobencinskim motorjem. Ta motor je zapuščina iz časov sodelovanja z General Motorsom in je več vzrokov, zakaj ga ne vgrajujemo več.

Nekateri proizvajalci so težavo rešili tako, da so odvzeli nekaj moči pogonskim motorjem. Bodo zaradi novih pravil pogonski motorji v prihodnosti šibkejši?
Ne, tega ne pričakujem. Novi testi ne bodo imeli vpliva na moč motorjev.

Sami ste omenili, da so bila odstopanja na laboratorijskih testih v primerjavi z realnimi kazalniki, ki so jih imeli lastniki vozil, enormna. Vsako leto so bila višja. Odstopanja so bila tudi 50-odstotna, so ugotovile potrošniške organizacije. Menite, da teh odstopanj zdaj ne bo več, oziroma, kakšna odstopanja pričakujete med novimi, realnimi cikli merjenja porabe goriva in tistimi, ki jih bodo potem izmerili lastniki vozil?
Razlika bo znatno manjša, a do razlik bo še naprej prihajalo. Pričakujem, da bodo razlike med 10 in 20 odstotkov. Govorim za podatke v Nemčiji, kjer so dovoljene večje hitrosti na avtocesti. Drugje bodo razlike med 10 in 15 odstotki.

Bodo novi testi lahko imeli vpliv na pospešek uveljavitve priključnih hibridov in električnih vozil?
Ne strinjam se s tem. Na koncu o vsem odloča trg. Ali so kupci pripravljeni plačati za tovrstna vozila, ali so pripravljeni spremeniti način polnjenja. Naši načrti so, da bomo predstavili priključne hibride in električna vozila, menimo pa tudi, da moramo še naprej razvijati konvencionalne motorje, ki bodo sposobni zadostiti tako zakonskim normativom kot normativom kupcev in voznikov avtomobilov.

Ali pričakujete, da se bodo avtomobili zaradi novih testov podražili?
Dizelski modeli se bodo nekoliko podražili. Pred nakupom bo morda zdaj treba še podrobneje narediti izračun, ali kupiti dizelsko ali bencinsko različico. Ne pričakujem pa bistvenih razlik v ceni.

Bodo imeli proizvajalci vozil po 1. septembru težave?
Ne morem govoriti v imenu drugih. Mi smo dobro pripravljeni in ne pričakujem težav. Dobro smo se pripravili na nove teste. Slišali smo, da se nekatere znamke bojujejo s časom. 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 08:58 21. Julij 2018.

    Vsak mesec lahko vsakdo zasluži 25000-35000 evrov. Prejel sem zadnjega meseca 33625 evrov iz tega dela. To je enostavno in …

  • 15:25 19. Julij 2018.

    Po številu komentarjev se vidi kako zanimivi oz. aktualni so tile vajini članki za bralce Žurnala.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.