Raziskava: Slovenci brez avtomobila ne morejo niti do 5 kilometrov daleč

Foto: Žurnal24
Foto: Žurnal24
Za večino slovenskih gospodinjstev je osebni avtomobil najpogostejša oblika prevoza, ne glede na cilj poti in razdaljo do cilja.
Oglej si celoten članek

To so pokazali rezultati raziskave REUS 2019, ki so jih naredili pri Informa Echo in kažejo, da je avtomobil primarno prevozno sredstvo v mestu bivanja (za razdalje do 5 kilometrov). 

Rezultati so povezani tudi z načinom poseljenosti Slovenije in potreb po mobilnosti. Kljub temu so pri Informa Echo prepričani, da bo doseganje državnih ciljev in ciljev EU, kot sta prehod na nizkoogljično družbo in povečanje energetske učinkovitosti za 35 % do leta 2030, korenito spremenilo tudi izbiro načina mobilnosti.

Avto Vam je korona virus spremenil potovalne navade?

Raziskava energetske učinkovitosti Slovenije – REUS GOS 2019 in predhodna merjenja v obdobju 2010 – 2017 razkrivajo, kako Slovenci izbiramo način prevoza.

Foto: Žurnal24 Na tej avtobusni postaji vsak dan izstopajo šolarji, ki nato zelo težko prečkajo

Brez avtomobila v večini primerov še ne gre

Za večino gospodinjstev je osebni avtomobil najpogostejša izbira prevoza ne glede na cilj poti in razdaljo do cilja. Rezultati merjenja v obdobju 2010-2017 po mnenju razsikovalcev kažejo pozitiven trend pri izbiri okolju prijaznih oblik mobilnosti (javni potniški prevoz, kolo, hoja) kot dodatnega prevoznega sredstva ob avtomobilu za pot v kraju bivanja, za pot na delo zunaj kraja bivanja in za pot na izlete.

Raziskava med Slovenci Raziskava med Slovenci: Tako veliko avtomobilov je obstalo

Slovenci za razdalje do 5 kilometrov, za nakupe in opravke, najpogosteje uporabljamo avtomobil (67 %), enako velja za pot v vrtec (62 %). Sledijo pot na delo (55 %), pot v šolo (51 %) in na fakulteto (42 %). Povečal se je delež gospodinjstev, ki poleg vožnje z avtomobilom še pešačijo, kolesarijo in za prevoz na delo dodatno uporabljajo javni potniški prevoz. Raziskovalci opažjko negativen trend v povečanju deleža gospodinjstev, ki uporabljajo avtomobil za pot po opravkih in nakupih, za 7 odstotnih točk.

Foto: Saša Despot prihod novega Stadlerjevega vlaka

Kolo pridobiva na veljavi, predvsem poleti

Za pot zunaj kraja bivanja (za razdalje od 5 km do 150 km) v zadnjih letih prav beležijo pozitiven trend pri izbiri dodatnega načina mobilnosti poleg avtomobila, vendar javni potniški prevoz ali kolo uporablja le majhen delež gospodinjstev. Za razdaljo nad 150 kilometrov je za večino gospodinjstev (84 %) avtomobil primarno prevozno sredstvo. Sledijo letalo (7 %), primestni avtobus (2 %) in vlak (2 %). V obdobju 2010-2017 se je občutno povečal delež gospodinjstev, ki za pot na počitnice uporabljajo letalo ali ladjo.

Znani rezultati Več Slovencev dopustovalo na Hrvaškem kot doma v Sloveniji

Izbira primarnega prevoznega sredstva ni odvisna od letnega časa. Pri izbiri okolju prijaznejših oblik mobilnosti je kolo poleti dodatno prevozno sredstvo za pot na delo za slabo tretjino (30 %) anketiranih, pozimi pa samo za 7 % anketiranih. Tudi pešačenje je pogostejše poleti kot pozimi, vendar so odstopanja manjša kot pri kolesarjenju. Odstotek uporabnikov javnega potniškega prevoza je enak tako poleti kot pozimi.

Foto: Saša Despot kolo

Čas potovanje je ključnega pomena

Ključni razlog pri izbiri prevoza je za večino porabljen čas (69 %). Sledijo cena prevoza (40 %), udobje (36 %) in navade (22 %). Vpliv na okolje je pomemben dejavnik pri izbiri prevoza samo za 6 % anketirancev.

Pri uporabi javnega potniškega prevoza in pri zamenjavi lastništva avtomobila z uporabo različnih storitev mobilnosti so odločilni dejavniki dobre povezave, vozni redi in porabljen čas.

V letu 2019 so gospodinjstva kot pozitivno spremembo v javnem potniškem prometu najpogosteje navedla, da se avtobusi bolj držijo voznih redov (43 %).

Zanimivo Finci so plačani, če se vozijo s kolesom

Pri uporabi javnega potniškega prevoza kot primarnega prevoznega sredstva v preteklem desetletju ni bistvenih sprememb, saj javni potniški prevoz redno uporablja samo majhen delež gospodinjstev; najpogosteje za pot v šolo ali na fakulteto v kraju bivanja. Najverjetnejša alternativna oblika mobilnosti v prihodnosti je hoja, vendar se je odstotek gospodinjstev, ki so izbrali to možnost, značilno zmanjšal. Pripravljenost za uporabo kolesa in javnega potniškega prevoza ostaja enaka.

 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 14:45 6. Oktober 2020.

    Ja... pa še "napaka" v naslovu: pisati bi moralo "ne moreMo" ne pa "ne morejo". Sem prepričan, da je avtor …

  • 08:05 6. Oktober 2020.

    No, tu je vmes več zadev: v večini slovenskih krajev je javni prevoz katastrofa. Potem je tu dejstvo, da ima …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.