Sistem zadrge je po prepričanju strokovnjakov daleč najučinkovitejši in najhitrejši način, da so kolone pred zožitvami dveh prometnih pasov v enega čim krajše, nejevolje med vozniki pa najmanj. Kljub temu se vzpostavitve takšnega sistema slovenski vozniki velikokrat branijo, še posebno na avtocestah (AC). Namesto da bi ga tam spodbujali, se pri Darsu sklicujejo na zastarele pravilnike in izraze, ki jih zakonodaja ne pozna več.
"Ni razlogov, zakaj ne"
"Dokler je promet redek in so hitrosti velike, sistem zadrge ne deluje in bi bila njegova uporaba lahko nevarna. Ko pa se začne promet gostiti, je sistem zadrge, kot ga določa zakon o pravilih cestnega prometa, najboljša možna rešitev," pravijo na agenciji za promet (AVP). Priznavajo, da so v zakonu tudi določila, ki bi uporabi zadrge oporekala, a pravega argumenta ali celo prepovedi, ki bi preprečevala uporabo ob zgostitvi pred delovno zaporo ali nesrečo na avtocesti, "ne vidijo".
Na ministrstvu za infrastrukturo pojasnjujejo, da pravilnik o označevanju zapor sicer ne predvideva znaka za zadrgo, "ni pa to ovira, da se znak z elaboratom zapore predvidi", kar pa je pristojnost upravljalca.
Na Darsu, ki upravlja avtocestno mrežo, pa trdijo, da pravilnika o zaporah in prometni signalizaciji zelo omejujeta uporabo zadrge, izhajajo pa iz stališča, da bi morala vozila praviloma voziti le po "voznem" in ne po "prehitevalnem" pasu.
Zato so po njihovem tolmačenju vozila na voznem pasu ob združevanju pasov vedno v prednosti, zadrga pa na AC sploh ni izvedljiva. Ne upoštevajo pa pogoste situacije, da se zapora izvaja tudi na "voznem" pasu, niti, kot opozarjajo na AVP, da zakon o cestah od leta 2011 klasifikacije prometnih pasov na vozni in prehitevalni, iz katerih izhaja Dars, sploh ne pozna več.
Vedno do konca, nikar se ne vključujte prej
Pravilo o nujni vzpostavitvi zadrge predpisuje cestna zakonodaja denimo v Nemčiji in Avstriji.
"Kadar je na smernem vozišču z dvema ali več označenimi prometnimi pasovi na enem od prometnih pasov onemogočen promet zaradi ovire ali se pas konča, se moramo vozniki ravnati po sistemu zadrge," pa pišejo avtorji knjige Dober voznik bom (2010).
"Vozila, ki vozijo po prometnem pasu, ki se ne zapira, morajo voziti s primerno hitrostjo in na takšni razdalji, da se lahko izmenoma vključi po eno vozilo s prometnega pasu, ki se zapira."
"Če vozimo po prometnem pasu, ki se zapira, naredimo vse potrebno za varno menjavo pasu. Če vozimo v koloni ali naletimo na zastoj, se vključimo šele pred zožitvijo. V nasprotnem primeru se sistem zadrge ne more razviti, zastoj je zaradi kolone daljši, pretočnost posameznega pasu pa različna. Vozniki postanejo nejevoljni in začnejo siliti z enega pasu na drugega."
DARS v tej obliki bi ukinil popolnoma, ker je to eno leglo popolnih nesposobnežev vsaj kar se tiče cestnih pravil; …