Renault je na slovenskem trgu začel prodajati prenovljeni renault clio, ki ga bodo izdelovali tudi v tovarni Revoz v Novem mestu.
Na predstavitvi prenovljenega clia smo se pogovarjali s predsednikom uprave in direktorjem tovarne Revoz Jožetom Beletom, pravi, da se je projekt prehoda na prenovljeni clio začel pred enim letom. V tem času jim je uspelo prilagoditi proizvodni proces in povečati kakovost končnega izdelka. Prvi predserijski prenovljeni clio so v tovarni izdelali februarja, proizvodnja serijskih vozil pa bo stekla v začetku novembra.
Dobra novica
Bele je na vprašanje, če proizvodnja prenovljenega clia pomeni, da je zagotovljena prihodnost tovarne, odgovoril, da gotovo pomeni predvsem nadaljevanje uspešne zgodbe. Trenutno izdelujejo tudi twinga, ki pa se počasi poslavlja, Bele pravi, da odhod twinga pomeni, da bomo morali povečati proizvodne količine clia. Ravno zato jim prenovljeni model omogoča, da nadaljujemo proizvodnjo. Brez te spremembe bi namreč ostali brez clia, kar bi pomenilo negotovost.
Tovarna od marca 2022 deluje v eni izmeni. Tudi v prihodnjih mesecih in letu, pravi Bele, ne bodo spreminjali organizacije dela. Dnevno sicer proizvedejo 324 vozil. Približno polovica je cliov, polovica pa twingov, razmerje pa se, odvisno od razpoložljivosti sestavnih delov, kjer se lahko še vedno pojavijo težave, in naročil, v prid enega ali drugega modela spreminja do 60:40. Cliov trenutno izdelajo od 150 do 170 na dan, na leto pa okrog 30 tisoč.
Na vprašanje, kakšen je minimum proizvodnje, ki bo zagotovil preživetje tovarne, odgovarja, da bi to bilo okrog 50 do 60 tisoč avtomobilov na leto. Letošnje leto bodo predvidoma izdelali 62 tisoč vozil, končna številka pa bo seveda odvisna od dogajanja v zadnjih mesecih tega leta.
Postavilo se je tudi vprašanje o zmožnosti proizvodnje električnih vozil. Bele pravi, da so sposobni proizvajati tudi električna vozila. Že od leta 2020 izdelujejo električni twingo, električni smart pa so začeli izdelovati že dve leti pred tem. Bele pravi, da znajo izdelati električni avto, znajo pa tudi sestavljati baterije in jih vgraditi v avtomobil. To za njih ne predstavlja težav.
Industrijski metaverzum
Tovarna Revoz je po osnovni zasnovi že zelo stara. Beleta smo vprašali, kako se prilagaja novim zahtevam v proizvodnji vozil. Pravi, da tovarna ni enaka kot pred tridesetimi leti. Proizvodni proces in celotno industrijsko okolje so namreč zelo posodobili.
Danes v tovarni "dela" več kot 700 robotov, uporabljajo postopke digitalizacije in umetne inteligence. Vse to tvori tako imenovani "industrijski metaverzum", ki predstavlja stičišče med fizičnim in virtualnim svetom. Ravno ta "industrijski metaverzum" izkoriščajo za generiranje prednosti, za hitro odzivanje na težave in zahteve. Napredek je šel v to smer. Najprej je nastopila avtomatizacija, potem digitalizacija, zdaj pa nadaljujejo v smeri umetne inteligence.
Kot praktični primer umetne inteligence v proizvodnji nam je Bele izpostavil kolaborativnega robota za odkrivanje napak. Ta modul umetne inteligence so kupili zato, ker ga ni treba vedno znova "učiti", ampak samostojno prepozna odrgnine ali neprivite vijake in si jih zapomni za primer, če se napaka ponovi. Prvi zametki so tukaj, pravi Bele, sicer pa gre za postopke, ki jih razvijajo na ravni skupine Renault. Tudi v logistiki je zelo pomembna umetna inteligenca. Tudi tu se z njo posodabljajo programi za spremljanje poti sestavnih delov, kamionov, za nadzor nad celotno verigo in podobno.
Pomemben slovenski delež
Kakšen pa je v sestavi avtomobilov iz tovarne Revoz delež komponent iz slovenskih tovarn? Bele pravi, da točnega deleža sicer ne pozna, vendar lahko pove, da se vsi po volumnu veliki deli, ki pomenijo tudi visoke stroške logistike, izdelujejo v Revozu ali pri bližjih dobaviteljih.
Večina jih je v Sloveniji, nekaj komponent pripeljejo s Hrvaške, pomembni dobavitelji so tudi na Madžarskem, ki logistično ni daleč, izdelujejo pa jih tudi v Srbiji itd. Krog njihovih dobaviteljev v slovenskem okolju se širi, postajajo pa tudi vse večji in vse bolj zanesljivi. Dobaviteljski ekosistem je torej čedalje bolj razvit, kar je tudi zelo pozitivno, zaključi Bele.
Je vsaj manjša gužva v NM. Verjamem pa, da bodo prej zaprli kot prešli na EV.
Vidimo kam je naravna "inteligenca" pripeljala Revoz, na rob propada! Novinarjem priporočam obisk ob mrzlih deževnih dneh, boste videli kako …