Enkratni prihodek od prodaje avtomobilov in servisiranja avtomobilov ne zadošča več. Avtomobilski proizvajalci si želijo več. In imajo recept, kako to storiti. Gre za plačilo storitve in funkcije najema. Vendar pa pri ameriški potrošniški organizaciji Consumer Reports menijo, da to ni pravilno.
Časi, ko smo kupili avto in potem uporabljali vse, kar je v njem, so verjetno preteklost. Če danes kupite nov avto, imate v njem vse, kar ste plačali. Ta oprema s časom stara. Toda točno to želijo spremeniti proizvajalci avtomobilov. Danes marža pri prodaji avtomobilov ne zadostuje več za pokritje velikanskih razvojnih stroškov. Poleg tega marža upada, ker so avtomobili opremljeni z vse dražjimi varnostnimi in emisijskimi tehnologijami, hkrati pa njihove cene ni mogoče sorazmerno zvišati. Zato jih je navdihnil svet informacijske tehnologije. Kaj pa, če bi stranka najela funkcije in storitve. Tako kot počnemo pri nalaganju aplikacij na mobilne telefone ali plačilu pretočnih storitev.
Avtomobilski proizvajalci v tej novi poslovni taktiki vidijo rudnik zlata. Vrata vanj odpira internetna povezava z avtomobilom. Dejansko ta praksa že obstaja in so jo začeli izvajati premijski proizvajalci vozil. Ameriška organizacija Consumer Reports (CR) omenja znamke Audi, BMW, Cadillac, Porsche in Teslo, ki so že uvedle model naročnine. Kupci se naročijo na mesečne ali letne pavšalne cene za funkcije, kot sta Active Driving Assistant (polsamodejna vožnja) ali Google Maps Navigation (navigacijske storitve). Paradoks je, da so ta vozila že opremljena s potrebno strojno opremo, za katero je kupec plačal vnaprej, vendar jo lahko uporablja le, če bo še naprej pripravljen plačevati za storitev.
Consumer Reports v tem vidi tveganje. "Potrebovali bomo jasna pravila o varnosti, energetski učinkovitosti in pošteni obravnavi potrošnikov, da bomo zagotovili, da bodo potrošniki ne glede na razvoj trga imeli koristi od sprememb," je dejal William Wallace, vodja varnostne politike pri neodvisni organizaciji Consumers Report. Naročninski model bi lahko s časom postal nesorazmerno drag in prisilil kupce, da na primer prenehajo uporabljati nekatere varnostne funkcije. Hkrati bi to odprl vrata nezakonitim spremembam programske opreme in poleg tega povečalo zmedo pri prodaji vozil, če trgovci ne bi zmogli jasno navesti, katere lastnosti so trajne in za katere bo moral plačati bodoči lastnik avtomobila.
"Mislim, da je motivacija proizvajalcev avtomobilov jasna. Želijo, da postanete njihova stranka za vse življenje,« je za Consumer Report povedala Ira Rheingold, direktorica Nacionalne odvetniške zbornice. »Bolj, kot lahko proizvajalci avtomobilov ohranijo odnos s stranko, dlje boste pri njih kupovali." Na drugi strani pa proizvajalci avtomobilov opozarjajo na številne pozitivne strani. Naročniški model bo na primer lastnikom omogočil, da določene funkcije preizkusijo ali "preizkusijo" za nekaj dolarjev na mesec, namesto, da bi jih vnaprej kupili za stalno. Šele po preizkusnem obdobju se bodo odločili, ali si jih resnično želijo ali ne. Ali pa argument, da bi potrošniki funkcije kupovali sproti, s čimer bi zmanjšali začetno naložbo pri nakupu avtomobila.
Wallace pa trdi, da varnost ni isto kot plačevanje za glasbo in navigacijske aplikacije. "Podjetjem ne bi smeli dovoliti, da vozniki izklopijo varnostne sisteme - niti v primeru, ko naročnina na njih poteče," pravi. Namesto tega bi moral biti po navedbah Consumers Reporta standard, da so ti sistemi dobavljeni kot celota. Pri tem namigujejo na samodejno zaviranje v sili (AEB) z zaznavanjem pešcev, opozorilom pred trkom (FCW) in nadzorom mrtvega kota ogledala (BSW). "Če se to ne bo zgodilo, bi vaš avto zlahka postal kreditna kartica," je dejal Tien Tzuo, izvršni direktor podjetja Zuora, ki drugim podjetjem pomaga pri ustvarjanju naročniških programov. Meni, da proizvajalci avtomobilov niso več daleč od tega cilja.
Kakor koli že, naročniškemu modelu se ne moremo izogniti. Prvič, za premijske proizvajalce, ki v vozila vgrajujejo najsodobnejšo tehnologijo in potrebujejo nekatere storitve, na primer redne posodobitve programske opreme. To bi bilo smiselno, a nekateri celo razmišljajo, da bi bilo ogrevanje sedežev lahko tudi plačljiva funkcija! Pri potrošniški organizaciji opozarjajo, da bi lahko naročnine postale neugodna praksa za potrošnike, saj plačajo za strojno opremo, vendar je ne morejo uporabljati. Po drugi strani pa bo to pomenilo tudi razširjen garancijski program za proizvajalce avtomobilov. Če je funkcija plačljiva, mora biti zajeta v garanciji. Pravnih sporov je na vidiku veliko.
Vse je enako. Vedno ti držijo čevelj za vratom, na čelu z državnim aparatom.
Marža ne zadostuje več? A zato ima koncern VAG letno nekaj 10 miljard dobička? Zato je lahko američanom plačal veliko …
VW 2 bo vedno vozil oderuhi pa naj gulijo bogate