Kako sploh izboljšati številko 1? Pri Fordu so bili postavljeni pred velik izziv, model transit custom je namreč najbolj prodajan model v svojem razredu srednje velikih LGV vozil v Evropi. Dosedanja generacija iz leta 2012 je bila izredno uspešna, nizala je različne nazive in nagrade, kupci pa so jo oboževali zaradi uporabnosti in zelo dobrega počutja za volanom. Delno je pri njej Ford že tudi preizkušal elektrifikacijo pogona.
A tudi v življenju kombijev je 11 let dolga doba, vmes se je zgodilo veliko novega, spisali so se številni novi zakoni glede varnosti in ekologije, konkurenca pa tudi ni spala. Da bi obdržali moment, so pri Fordu predstavili novo družino delovnega transit customa in njegovih potniških izpeljank tourneo custom. Mimogrede, pri razvoju novega transit customa je dejavno sodeloval tudi Volkswagen, tako da bo zamenjava za zdajšnjega T6 tehnično zelo sorodna transit customu.
Da so pri Fordu spet zadeli v polno, že dokazuje še čisto sveži laskavi naziv Van of the year 2023, ki so mu ga pred dnevi podelili v združenju evropskih novinarjev. Da ga bodo pohvalili tudi uporabniki, je opremljen s številnimi dobrimi lastnostmi.
Nova generacija bo na voljo kot klasični tovorni furgon, kombinirani kombi furgon za tovor in moštvo ter moštveni kombi. Tourneo custom bo udobnejša potniška različica, model nugget pa bo že od vsega začetka na razpolago ljubiteljem avtodomov. Novost v ponudbi je različica multicab s prilagojeno pregradno steno v obliki črke L, tako da lahko uporabnik hkrati prevaža tako dolge predmete in rekvizite kot osebe.
Ker je družina transit customa obsežna, različic pa veliko, bodo verzije Fordovega 'obrtnika' na trg prihajale v treh valovih. Najprej sta tu najbolj prodajan furgon transit custom (od 30.852 evrov brez DDV) in čez nekaj mesecev še potniški tourneo custom. Spomladi sledijo ostale izpeljanke na dizelski pogon in tudi priključni hibridi, v tretjem valu v drugi polovici leta 2024 pa se jim bo pridružila še baterijska verzija. Za evropski trg bodo vse izdelovali v Turčiji.
Daljši, širši, nižji, prostoren
Transit custom je zdaj nižji od dveh metrov, kar je zelo pomemben mejnik in podatek glede dostopnosti za garaže. Hkrati pa je nekoliko daljši, v različici L1 je za nekaj centimetrov presegel dolžino petih metrov, različica L2 pa malo pod 4,5 metra. Vozilo je tudi širše. Pomemben podatek pri furgonu je, da so ohranili mere tovornega prostora, precej pa so izboljšali aerodinamiko in prostornost potniške kabine. Prednja kolesa so potisnjena bolj naprej, nos ima manjši upor zraka, zato je poraba med vožnjo nižja. Vstopanje za volan je zaradi nižje višine lažje, v kabini je ravno dno in omogoča prosto prehajanje z eno na drugo stran.
Povsem novo je zadnje vzmetenje, ki je sprostilo del notranjega prostora med košema blatnikov in hkrati omogoča bolj udobno vožnjo. Krajša vožnja s (praznim) furgonom je potrdila, da se transit custom po ravnem in ovinkih obnaša nadpovprečno udobno za LGV, pravzaprav avtomobilsko. Prednja svetila so manjša in ožja, ločenih spodnjih meglenk ni več. Zadnja svetila so seveda pokončna, a tudi precej manjša in s tem manj izpostavljena neprilikam kot pri predhodniku.
Opremljenost je odvisna od stopnje opreme, furgonu sta namenjena trend in limited. Poudarjajo pa zelo dobro serijsko opremo, v katero sodijo udoben voznikov sedež z bočnim oprijemom, digitalni voznikovi merilniki in sredinski 13-palčni barvni zaslon na dotik s SYNC 4 uporabniškim vmesnikom ter FordPass Connect sistemom za nadzor nad delovanjem in izkoriščenostjo vozila. Potem so tu še zagon vozila brez ključa, tempomat, ohrnajevalnik smeri, opozorilnik na omejitve, elektronska parkirna zavora in samodejna klimatska naprava. Med dodatno opremo so aktivni tempomat, pomočnik za zaviranje v križiščih, opozorilo na bočni promet, ...
Med zelo zanimivimi posebnostmi novega transit customa sta dva dodatna paketa, ki lahko določenemu tipu strank še izboljšata izkoristek delovnega časa. Prvi je paket mobilne pisarne, ko lahko voznik pri parkiranem vozilu volan nagne v dveh stopnjah, da mu služi kot stojalo za računalnik oziroma papirje, ali pa kot mizica za malico.
Druga možnost pa je pomočnik za dostavo. Ta je posebej prilagojen kurirskim službam s ponavaljajočimi manevri ustavljanja, dostave paketa in speljevanja. Pomočnik prepozna, da je voznik izstopil, takrat samodejno zapre stekla in zaklene vrata ter vključi štiri smerokaze. Ko se voznik vrne, je kombi takoj pripravljen za nadaljnjo vožnjo. Ta asistenčni sistem po zagotovilih Forda lahko vozniku vsak dan privarčuje kar nekaj časa.
Dodaten prostor za odlaganje stvari pred sovoznikovim sedežem so pridobili tako, da so njegovo zračno blazino umestili pod strop. Naslonjala je mogoče poklopiti in pridobiti delovno mizico, transit custom ima tudi opcijo lopute, s katero je mogoče prevažati zelo dolge predmete.
Pri furgonu je seveda eden ključnih tovorni prostor. Kot smo navajeni, je že pripravljen na različne možnosti dodelav in predelav, ki so značilni za posamezne obrtniške poklice. V osnovi pa ima pri L1H1 različici prostora za do 5,8 kubične metre oziroma tri evropalete, pri L1H2 pa do 6,8 kubične metre oziroma štiri evropalete. Pri Fordu so posebej ponosni na najširšo stransko odprtino med konkurenti, zadnja vrata se odpirajo pod 180-stopinjskim kotom, na voljo so tudi enojna vrata. Kombifurgon bo imel seveda prostor za šest potnikov in prtljago, kombi pa za devet potnikov. Kot omenjeno, je novost v ponudbi multicab s štirimi sedeži in dodatnim tovornim prostorom.
Prvič štirikolesni pogon, prihajata tudi hibrid in električni
Osnova za ford transit custom bodo tri različice dizelskega Ecoblue štirivaljnika in sicer za kombinacije obeh višin (H1 in H2) ter dolžin (L1 in L2). Pri 100 kW (136 KM) in 110 kW (150 KM) je menjalnik ročni šestsopenjski, pri 125 kW (170 KM) pa osemstopenjski samodejni. Prvič pri tem modelu je mogoče naročiti opcijo štirikolesnega AWD pogona za bolj zahtevne stranke, ki potrebujejo brezkompromisen stik s podlago. Za odtenek manj zahtevne, a še vedno nevsakdanje razmere pa je na voljo diferencial z mehansko omejenim zdrsom mLSD.
Maksimalna nosilnost transit customa je izboljšana in zdaj zaradi nižje mase praznega vozila znaša do 1.327 kilogramov. Včečna zmogljivost pa je lahko celo do 2.800 kilogramov oziroma največ znotraj svojega razreda.
Kasneje se bosta pridružila še 'nabiti' verziji, ki bosta verjetno našla mesto predvsem v flotah za zniževanje davčnega bremena. Priključni priključni hibrid uporablja enako tehnologijo, kot jo poznamo iz modela kuga (2,5-litrski Atkinson bencinar, 165 kW, 11,8 kWh baterija, doseg na elektriko do 56 km). Povsem električni transit bo imel 64 kWh baterijo in moč elektromotorja 100 kW ali 160 KM. Pogon bo speljan na zadnja kolesa, doseg z enim polnjenjem pa bo do 337 kilometrov. Električni transit custom bo imel tako kot priključni hibrid vlečno zmogljivost 2,3 tone, oba bosta imela tudi Pro-Power on Board priključek za porabnike s skupno močjo do 2,3 kW.
Kot zelo močnega aduta pri Fordu navajajo veliko zaupanje v kakovostno izdelavo, saj za transita custom velja pet let jamstva in to brez omejitve kilometrov.
Slovenski uvoznik ima z novo generacijo transit customa realne, a zelo ambiciozne načrte. Tako nameravajo v letu 2024 prodati 750 vozil, ob izpopolnitvi palete pa kasneje še več. Ciljali bodo seveda tudi na velike flote. Zanimivo, 95 odstotkov vseh prodanih tovornih furgonov je bele barve.