Preizkusili smo, kako zveni dacia z V12 motorjem

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini
Si kdaj zaželite, da bi vaš avtomobil rohnel kot kak lamborghini? Preskusili smo napravico, ki lahko prav vsak avto spremeni v superšportnika. Ali pa kaj drugega.
Oglej si celoten članek

Wrumer, kot se imenuje zadeva, namreč vozniku kateregakoli avtomobila zvok motorja v kabini spremeni v zvok športnega avtomobila. Ali katerega drugega zanimivega vozila oziroma pojava.

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini

Poleg zvoka nemškega avtomobila z motorjem V8, italijanskega z motorjem V10, britanskega z motorjem V12, ameriškega mišičnjaka ali japonskega avtomobila z rotacijskim Wanklovim motorjem, si lahko namreč voznik z napravo v notranjosti svojega avtomobila pričara tudi bolj nenavadne zvoke. Takšni so zvoki kosilnice za travo, traktorja, letala, vesoljske ladje ali pa celo "človeških prdcev", če mu seveda ni nerodno.

Večino komponent, ki jih potrebujete, da zvok svojega avtomobila naredite bolj zanimivega, imamo vsi že pri sebi. Kupiti je potrebno zgolj Wrumer modul za priklop na vtičnico vmesnika za diagnozo OBD2, potem pa potrebujete samo še pametni telefon, na katerega si naložite aplikacijo, in avtoradio z zvočniki, ki predvajajo izbrani zvok motorja.

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini

Slovenski izdelek

Wrumer je kot delovni projekt med študijem razvil Slovenec Jure Sotošek, s katerim smo se tudi pogovorili o napravi. Sotošek pravi, da je ključen del sistema naprave vmesnik OBD2, ki iz avtomobilskega računalnika pobere podatek o motornih vrtljajih ter podatek o tem, na kakšen način voznik pritiska na plin. Avtomobil ima denimo pri 3.000 vrtljajih na minuto drugačen zvok, če voznik pedal plina pritiska do konca kot pa če vozi s konstantno hitrostjo.

Wrumer modul oba omenjena podatka, ki ju pobere iz računalnika, posreduje telefonu, na katerega si je voznik pred tem naložil aplikacijo, ki jo je prevzel v spletni trgovini. Aplikacija na osnovi podatkov proizvede ustrezen zvok, ki ga potem posreduje v avtoradio oziroma medijski predvajalnik, ta pa ga predvaja preko zvočnikov v kabini.

Wrumer sem preskusil v testnem Dacijinem sanderu stepway, avtomobilu torej, ki ga poganja povsem soliden, a tudi skromen turbobencinski trivaljnik, čigar zvok ni nič posebnega. No. Nič posebnega ni bil, dokler nisem vključil Wrumerja in na njem izbral zvoka britanskega superšportnika z motorjem V12, ki je gromoglasno zahrumel iz zvočnikov. Uporaba je res preprosta, saj je bilo potrebne le nekaj osnovne spretnosti pri vtikanju modula v vtičnico OBD2, prenos aplikacije in njeno nalaganje na pametni telefon, kar vsi že znamo, ter priklop na sanderov medijski predvajalnik.

Najboljša je vtičnica AUX

Tu se je pokazala težava, saj sanderov sistem ni najbolje sledil dogajanju v motornem prostoru, zato je bilo slišati očitne zamude pri zvoku, ki je prihajal skozi zvočnike. Telefon sem namreč s sanderovim multimedijskim sistemom povezal preko vmesnika Bluetooth, kar ni najboljša rešitev. Sotošek pravi, da povezava preko Bluetootha ni najbolj optimalna, saj ta deluje z zamikom. Med posameznimi avtomobili oziroma njihovimi infozabavnimi sistemi so sicer razlike, vendar tega noben nima urejeno optimalno.

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini

Boljša, a tudi odvisna od vsakokratnega infotainmenta, je povezava preko kabla USB, najboljše pa je, če telefon s predvajalnikom povežemo preko vtičnice AUX. Le pri povezavi preko vtičnice AUX namreč ni zamika, ker gre za popolnoma analogno povezavo z zvočniki. Težava je v tem , da marsikateri avtomobila danes sploh nima več vtičnice AUX, saj je ta že precej arhaični način povezave, ki ga je vmesnik Bluetooth povsem "povozil". Sotošek pravi, da si v primeru, da avtoradio nima vtičnice AUX, lahko pomagamo s prenosnimi zvočniki, ki so tudi uporabni za predvajanje zvokov, ki jih predvaja aplikacija.

Čeprav bi si mislili, da je kot ustvarjen zanje, Wrumer za zdaj tudi ni mogoče uporabljati v električnih avtomobilih. Sotošek pravi, da imajo električni avtomobili drugačen standard za poročanje podatkov preko vmesnika OBD2, ki mu aplikacije še ni uspel prilagoditi.

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini

Zvok naprave se seveda, kot to počnejo električni avtomobili, predvaja le v notranjosti kabine in ne vpliva na zvok samega motorja. Čeprav lahko rečem, da je, ko sem po Ljubljani preskušal napravo in dal "zvok motorja" malce bolj na glas, marsikdo z začudenjem gledal, kaj poganja mojo dacio. Sotošek pravi, da je tudi to seveda odvisno od avtomobila in izolacije njegove kabine ter njegovih zvočnikov. In doda, da so nekatere njegove stranke zvočnik montirale celo pod pokrov motorja in tako dosegle, da se denimo "V12" sliši tudi zunaj.

Standardni modul

Seveda se postavi tudi vprašanje, če uporaba modula Wrumer, ki se ga priključi na vmesnik OBD2, lahko ogrozi garancijo avtomobila. Sotošek pravi, da na garancijo naprava ne vpliva, saj iz računalnika zgolj pobira oba omenjena podatka. V bistvi gre za povsem standardni modul, ki se ga lahko uporabi tudi za samo diagnostiko avtomobila. Na spletu obstaja vrsta orodij, ki jih lahko vozniki sami uporabljajo za diagnostiko in tudi sam je na svoji spletni strani predlagal nekaj aplikacij, ki delajo s tem modulom. Uporaba modula zato nikakor ni sporna.

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini

Sotošek dodaja, da večina ljudi, čeprav so z njim opremljeni vsi avtomobili po letu 2004 in večina med letoma 1996 in 2004, sploh ne ve, da ima njihov avtomobil nekaj takega, kot je vmesnik OBD2. Tudi on dolgo ni vedel zanj. Potem pa se je začel zanj zanimati in ugotovil, da lahko iz avtomobila direktno pobira podatke o motornih vrtljajih. Takrat je tudi prišel na zamisel, da naredi napravo, ki bi na osnovi teh podatkov sprocesirala zvok in ga predvajala preko zvočnikov.

Sotošek pravi, da so ga vedno zelo zanimali avtomobili in vse, kar je povezano z njimi, od formule 1 do gokartov. Po drugi strani pa so ga vedno zanimali tudi računalniki in programiranje, zato je obe zanimanji združil v skupnem projektu. Tri mesece je potreboval do izdelave prvega prototipa, od tedaj naprej izpopolnjuje aplikacijo in izboljšuje zvoke. In dodaja nove. Pravi, da zadeva sicer deluje podobno kot v avtomobilskih igricah, kjer je tudi ugotovil, kako se to v osnovi naredi.

In kaj lahko na koncu povem o izkušnji z Wrumerjem? Sanderu stepway sicer ni pomagal, da bi postal pravi superšportnik, vendar pa je bil zvok zelo blizu tistemu, kar pričakujemo od motorja V8, V10 ali V12, prav tako pa tudi zvoku prave kosilnice. Vsekakor pa je bila izkušnja z Wrumerjem zelo zabavna in jo gotovo lahko priporočim.

Foto: Saša Despot Wrumer, naprava za spreminjanje zvoka avtomobila v kabini

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.