Prometni semafor te dni praznuje 150 let, izumil ga je John Peake Knight. Prvi primerek semaforja so postavili 10. decembra 1868 v Londonu, vendar se je njegova zgodba začela zelo klavrno, saj je samo tri tedne kasneje eksplodiral. Postaviti ga je dal takratni šef Scotland Yarda. Bil je visok približno osem metrov, litoželezen in je deloval na plin. Mediji so ga opisovali kot "ljubkega" in "elegantnega".
Stal je v bližini britanskega parlamenta ob reki Temzi, njegov namen pa je bil, da britanskim poslancem omogoči čim hitrejše prečkanje ceste in dostop do parlamenta.
Ideja izumitelja semaforja Knighta je bila, da na cesto prenese prometno signalizacijo železnic. Semafor je tudi posnemal delovanje policista, ki je udeležence prometa usmerjal s kretnjami. Če je semafor kazal znak navzgor, je to pomenilo, da se morajo udeleženci v prometu - prevladovali so takrat kočijaži in jezdeci - ustaviti, znak navzdol je pomenil nadaljevanje vožnje. Ponoči je semafor dodatno osvetljevala svetilka v rdeči in zeleni barvi, ki sta še danes značilni signalni barvi semaforjev.
Vseeno pa se je zgodovina semaforja začela zelo slabo, saj je londonski eksplodiral že po treh tednih delovanja. Policist, ki je takrat upravljal z njim, je bil pri tem poškodovan, po nekaterih virih celo ubit, piše STA. Kljub eksploziji in nepriljubljenosti med takratnimi jezdeci in kočijaži je semafor deloval vse do leta 1872. Nato je bil London naslednjih 50 let brez prometnega semaforja.
Preporod se je zgodil v ZDA
V ZDA so prvi semafor na elektriko postavili leta 1914 v Clevelandu v zvezni državi Ohio, nato je izum uspešno posvojil New York in kmalu se je začel njegov zmagoviti pohod po vsem svetu. V Berlinu so prvi prometni semafor dobili leta 1924. Stal je na Potsdamskem trgu, ki je takrat veljal za najprometnejši trg v Evropi. Ročno ga je upravljal policist.
V Sloveniji je bil prvi semafor postavljen leta 1956 v Ljubljani pred takratnim Delavskim domom na Gosposvetski cesti. Kot je poročal Dnevnik, ga je ročno upravljal policist in je bil domače proizvodnje, izdelalo ga je ljubljansko podjetje Tela. V Ljubljani naj bi bilo takrat okoli 1500 avtomobilov. Prvi avtomobil je sicer v Slovenijo leta 1898 pripeljal izumitelj in politik, baron Anton Codelli.
Danes po vsem svetu signalom prometnih semaforjev z rdečo, rumeno in zeleno lučjo sledi na milijarde ljudi. V Nemčiji so izračunali, da v povprečju vsak Nemec v svojem življenju pred njegovo rdečo lučjo čaka dva tedna življenja.
dezurni@zurnal24.si
Teorija zarote ,kjer govorijo tudi o tem ,da je so semaforji nastali predvsem na pobudo "naftarjev" ,ki so želeli povečat …