Voznik mercedesa pelje po cesti s 130 km/h, ko se mu nenadoma odpre pokrov motorja in mu silovito razbije vetrobransko steklo. Kasnejša raziskava ugotovi, da je lastnik menjal motorno masko s takšno, ki je bila naročena prek spleta. Maska je bila kopija Mercedesovega originala in je imela napako, zaradi katere ni uspela zadržati motornega pokrova in se je ta med vožnjo sprostil. To je le eden od resničnih primerov, kako lahko ponarejeni nadomestni deli vplivajo na varnost tistih, ki uporabljajo avto in iščejo bližnjice pri njegovem popravilu. Kako se je lastnik dogovoril z zavarovalnico, lahko le ugibate.
Pri znamki Mercedes so pred leti sicer ugotovili, da se delež ponaredkov na trgu zvišuje, saj je bilo leta 2021 po svetu samo za njihovo znamko v več kot 650 akcijah carine in policije zaseženih več kot 1,86 milijona različnih ponarejenih rezervnih delov. Pri Mercedesu so se osredinili predvsem na odkrivanje ponarejenih delov, ki imajo lahko neposredni vpliv na varnost lastnikov njihovih vozil. Tako so še posebej pozorni na odkrivanje delov, ki sestavljajo zavore, podvozje, krmilne mehanizme in dele karoserije.
Posebne zaščitne oznake
Da ne gre le za dogajanje v tujini so nam pred časom potrdili tudi pri slovenskem Renaultu. Gre za črni trg, saj je pri popravilu vozila prepovedano uporabljati karoserijske dele, ki so zaščiteni s strani proizvajalca, hkrati pa lahko ponaredek v primeru trka privede do ogroženosti življenja voznika, potnikov ali pešcev, oziroma kolesarjev. Pri Renaultu so v zadnjih letih dali velik poudarek na ponaredkih karoserije. Njihova vozila v Sloveniji so zaščitena z unikatnim izgledom. Ne le 3D emblem, tudi odbijač, maska motorja, blatnik, sprednji žarometi ali stranski ogledali so zaščiteni. Kot so nam razložili pred časom, je razlika med originalom ali ponaredki, ki k nam večinoma prihajajo iz azijskih držav, velika. Na prvi pogled razlika med originalom ali ponaredkom pogosto navadnemu človeku ni vidna, v praksi pa ima lahko mehanik, ki ponarejen del vgrajuje na vozilo, veliko težav s prilagoditvami. Ponaredek lahko vpliva na geometrijsko neskladnost, to pa vpliva na čas popravila in tudi ceno.
Ponaredki pri nas niso redkost
Na ponaredke pa opozarjajo tudi v AMZS, kjer upravljajo s spletnim portalom za prodajo preverjenih rabljenih vozil Doberavto. Pred nakupom rabljenega vozila je treba dobro preveriti platišča. Slednja se namreč množično prodajajo prek raznih spletnih platform, med izdelki pa so lahko celo ponaredki priznanih proizvajalcev. "Tu je potrebna velika pazljivost. Ne govorimo samo o tem, da ste zaradi tega lahko hitro ob nekaj sto evrov, težava je, ker so tehnologije in materiali pri izdelavi takšnih platišč bistveno slabši. Lahke zlitine, ki se uporabljajo za izdelavo, so povsem drugačnih lastnosti in so bistveno bolj podvržene mehanskim poškodbam. Pojavijo se težave s tresenjem volana, vplivajo na obrabo podvozja in na udobje vožnje. Tu se žal potrjuje star pregovor, da za malo denarja pride tudi malo glasbe," sporočajo iz portala Doberavto, kjer značko OBETAVNO vozilo dodeljujejo avtomatsko vsakemu oglasu, če sistem Avtolog.si ni zaznal nepravilnosti pri prevoženih kilometrih in je urejeno lastništvo ter tudi, da avto ni v bazi ukradenih vozil. Značko AMZS PREVERJENO pa dobijo le vozila, ki so strokovno pregledana na AMZS. Če bi se med pregledom izkazalo, da kaj ni v skladu s tolerancami ali tovarniškimi normativi, bo to tudi zapisano v poročilu, ki je pripet oglasu v PDF obliki.
Ali pri Doberavto opažajo na rabljenih vozilih veliko ponaredkov s Kitajske in drugod? Kot so nam pojasnili, so ponaredki prisotni, veliko vozil, predvsem starejših od pet ali sedem let, je opremljenih z neoriginalnimi platišči. Zato priporočajo, da se pred nakupom poglobite v to, kako prepoznati ponaredke. Le tako lahko pravočasno spoznate razliko, kar se ne nazadnje odraža tudi v ceni.
Dodajajo, da je trg preplavljen z boljšimi ali slabšimi ponaredki. Cenejša platišča so narejena po drugačnih postopkih in iz materialov dvomljive kakovosti. Takšne zlitine so manj odporne na zunanje vplive, na sol, mehanske poškodbe. Prav tako je tudi sama konstrukcijska trdnost primerno slabša. "Vsakič, ko zapeljemo na robnik ali preko udarne jame, to lahko povzroči hujše poškodbe," pojasnjujejo pri Doberavto. Poškodbe so lahko s časom samo večje. Vsi neželeni tresljaji ne vplivajo dobro na podvozje. To se pozna na okvarah ležajev, vzmetenja, na vpetju koles. Hkrati vse to vpliva na udobje vožnje.
Kaj svetujejo nekomu, ki kupuje avto z neoriginalnimi platišči? "Predvsem je treba najprej prodajalca vprašati, ali so platišča originalna ali neoriginalna in skušati vsaj vizualno pregledati v kakšnem stanju so platišča. Ali je morda lak odrsan, so kje znaki popravil? Če ocenjujemo, da avto nima originalnih platišč, je priporočljivo pred nakupom preveriti, kakšna platišča so bila nameščena na avtomobilu, ko je zapeljal iz salona. V vsakem primeru morajo biti neoriginalna platišča vpisana v homologacijski kartonček, v nasprotnem avto uradno nima dovoljenja za uporabo v prometu," še pojasnjujejo pri Doberavto.
V Slovenijo preko spletnih trgovin in Luke Koper
V povezavi s ponaredki smo se obrnili tudi na Finančno upravo Republike Slovenije (Furs). Pojasnjujejo, da se število ponarejenih izdelkov iz kategorije vozila (vključno z dodatki in deli) razlikuje po letih. V preteklosti je bilo največ zadržanih izdelkov izpuhov ali delov izpuhov za motorna vozila. V skoraj vseh primerih je šlo za manjše pošiljke, ki so iz tretjih držav prispele s pošto ali hitro pošto.
Finančna uprava RS je največkrat zadržala izpuhe ali dele izpušnih sistemov za motorna vozila, dišave za v avtomobile, znake različnih znamk avtomobilov, pokrove za platišča. Torej večinoma dodatke za vozila. Zanimivo je tudi, da je bilo v preteklosti največ zadržanih delov izpušnega sistema slovenskega izdelovalca. Večinsko se največ blaga uvaža preko Luke Koper, kamor blago prispe v zabojnikih, vendar pa je iz kategorije vozil, dodatkov in delov, največ blaga prispelo preko pošte ali hitre pošte. Večinoma so bili prejemniki fizične osebe, ki so izdelke naročale v spletnih trgovinah, so iz Furs še pojasnili za Žurnal24.
Upada prodaja pa treba mal reklame delat s takimi brezveznimi članki.
Ne vem kako je z Mercedesi a pokrov ni pripet/zaprt na masko in ne vem, kaj naj bi imelo maska …
Pazimo kolikor se le da tudi pri avtomobilih, seveda. Članek pisan pod diktirko oderuških proizvajalcev avtomobilov. Seveda del ne sme …