Policisti povzročiteljem petkovega kaosa množično delijo položnice

Foto: Anže Petkovšek
Foto: Anže Petkovšek
Petkovo močno sneženje je ohromilo velik del cestnega omrežja, razmere so še poslabšali nepripravljeni in neposlušni vozniki, od katerih bodo mnogi morali plačati. Pa bi bil lahko tudi Dars bolje pripravljen glede na napovedi?
Oglej si celoten članek

Čeprav se je stanje z izboljšanjem vremena že dan kasneje umirilo, pa petkova snežna kataklizma na slovenskih cestah še ni dobila končnega epiloga. Pristojne službe bodo namreč naredile podrobno analizo, kaj se je dogajalo in kje so možnosti izboljšav. Ena od ugotovitev pa je že znana, namreč da so k blokadam dejavno pripomogli vozniki. Postavlja se vprašanje, ali je bilo izločanje tovornih vozil pravočasno in zadostno.

"Napovedali smo ..."

Policija in Dars pravita, da sta se na razmere glede na napovedi ustrezno pripravila, vendar pa opozarjata, da so bile na praktično na celotnem območju države razmere zelo neugodne, v kratkem času pa je padlo ogromno snega. 

"Vremenske razmere so bile pričakovane, tudi napovedali smo jih," pravijo na Darsu. "Naši sodelavci, vzdrževalci avtocestnega omrežja iz devetih avtocestnih vzdrževalnih baz in njihovih sedmih izpostav so se z vsemi operativnimi ekipami pripravili na pričakovane snežne razmere, tudi posipnega materiala je bilo na zalogi dovolj. Trudili so se po najboljših močeh, ob tem se je treba zavedati tudi nevarnosti in težkih vremenskih in prometnih razmer, v katere so se naši sodelavci podali v petek, nesebično in predano."

Na območju Štajerske je bilo sneženje sicer bolj silovito od napovedi, kar pa ni vplivalo na načrtovan potek izvajanja aktivnosti, saj so bile že od noči aktivirane vse razpoložljive plužne in posipne skupine, dodajajo pri upravljavcu avtocestnega omrežja. "S prvim preventivnim posipom so pričeli okrog 3. ure zjutraj, s pluženjem pa, ko se je sneg začel oprijemati vozišča. Pred 7. uro je prišlo do prvega zdrsa tovornega vozila, in sicer na štajerski avtocesti, na dolenjski pa pred 8. uro."

Kamera Darsa je posnela zdrs tovornjaka pri Blagovici nekaj po 14. uri, kar je bila tudi zadnja zapora avtoceste zaradi petkovih dogodkov.

Bi morali začeti z izločanjem tovornjakov že prej?

Tako na Darsu kot policiji pravijo, da so tokrat predvideli kar 11 lokacij na avtocestnem omrežju, kjer bodo izločali tovorna vozila, kar je sploh največ doslej. "V veliki večini so bila izločilna mesta vzpostavljena preventivno, še preden je prišlo do kakršnegakoli zdrsa," dodajajo pri Darsu. "Dokler je vozišče normalno prevozno, ne izločamo, vsekakor pa se za to odločimo najmanj ob napovedi poslabšanja vremenskih in posledično prometnih razmer."

Ob tem se zanašajo na spremljanje vremenske napovedi, pri čemer podatke pridobivajo tudi iz lastnih cestnovremenskih postaj ob avtocestnem omrežju, nadalje radarsko sliko padavin, prometne obremenitve s tovornim prometom … 

Da lahko tudi prehitro in neutemeljeno izločanje tovornega prometa povzroči velikansko gmotno škodo, je na posvetu o prometu v ponedeljek posredno opozoril direktor Gospodarske zbornice Slovenije Mitja Gorenšček. "Zamude, ki zaradi zastojev nastajajo, lahko - vsaj kar se tiče tovornega prometa - ovrednotimo. Združenje za promet pri GZS je lani ocenilo strošek ene ure, ko tovorno vozilo stoji v zastoju, na okvirno 120 evrov."

Z unimogi v nasprotno smer

Scenarij, da bi bile lahko avtoceste ostale odprte, so po mnenju Darsa preprečili vozniki, ki so bili sicer opozorjeni na pričakovane razmere. Težave so bile predvsem s tovornimi vozili zaradi zdrsov in prehitevanj. "Ponekod so bile v zastojih ujete tudi naše plužne skupine. Zdrse smo tako s svojimi specialnimi vozili (unimogi) ter pogodbenimi partnerji za izvleko vozil reševali tudi tako, da smo do kraja zdrsa v sodelovanju s policijo dostopali iz nasprotne strani. Vzdrževalci avtoceste so odstranjevali tudi podrta drevesa, zaradi česar je tudi bil začasno zaprt posamezen odsek avtoceste."

Številni vozniki so bili na cestah nepripravljeni z neustrezno zimsko opremo ali pa so celo kršili prepoved vožnje in zapoved izločanja. Najbolj očiten tak primer je bil na višnjegorskem klancu, kjer je obtičalo več tovornjakov. Prav razmere na tem klancu so številnim voznikom dale misliti, da bi moral biti Dars na takšen zelo verjeten scenarij bolje in hitreje pripravljen.

Plačali bodo tudi šefi tovornjakarjev

Policisti so imeli s kršitelji ogromno dela. Kot so pojasnili za Žurnal24, so po še nepopolnih podatkih ugotovili okoli 400 kršitev. "Samo v času neugodnih zimskih razmer je bilo iz naslova neupoštevanja odrejene omejitve prometa ukrepano zoper 118 kršiteljev z izrekom opozoril oziroma izdajo plačilnih nalogov oziroma izrečenih glob," so povedali na policiji.

"Od tega je bilo zoper 20 pravnih oseb uvedenih hitrih postopkov pri pristojnih prekrškovnih organih v policiji. Prav tako so bili izvedeni postopki tudi zoper 12 kršiteljev, ker svojega vozila niso opremili s predpisano zimsko opremo ter zoper 18 kršiteljev, ker niso primerno očistili svojih vozil."

Tako na Darsu kot policiji so sporočili, da bodo opravili temeljito analizo delovanja vseh vpletenih služb, na tej podlagi pa tudi podali zaključke, ki bodo služili pri podobnih dogodkih v prihodnosti. 

Dars zakonska pooblastila sicer ima, a dogovor s policijo deluje drugače

Za kršenje pravil o vožnji v zimskih razmerah in izločanju vozil imajo sicer policiji enakovredna pooblastila tudi Darsovi nadzorniki, torej bi lahko tudi oni samostojno kaznovali neposlušne voznike. Vendar pa Dars pooblastil, ki jim jih daje zakon o pravilih cestnega prometa, očitno ne izkorišča. "Skladno z dogovorom s policijo tovrstne prekrške obravnavajo policisti," so nam skopo pojasnili.

Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) 28.a člen (vremenske razmere)

(1) Voznik mora upoštevati prometno signalizacijo, ki označuje vremenske razmere, zaradi katerih je prepovedan ali omejen promet na določenem delu ceste.

(2) Z globo 200 eurov se kaznuje za prekršek voznik, ki ravna v nasprotju z določbo prejšnjega odstavka.

(3) Z globo 500 eurov se kaznuje za prekršek voznik, ki ravna v nasprotju z določbo prvega odstavka tega člena in je zaradi tega oviran ali onemogočen promet drugih vozil. Vozniku motornega vozila se izreče tudi 5 kazenskih točk.

(4) Z globo 1.000 eurov se kaznuje za prekršek pravna oseba, samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost, katerega voznik ravna v nasprotju z določbo prvega odstavka tega člena, njihova odgovorna oseba pa z globo 120 eurov. Z globo 120 eurov se kaznuje za prekršek tudi odgovorna oseba državnega organa ali samoupravne lokalne skupnosti, katerega voznik ravna v nasprotju z določbo prvega odstavka tega člena.

andrej.leban@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 16

  • 09:30 27. Januar 2024.

    VSI smo vedli VSAJ 3 dni prej, kaj pričakovati od petka. Kljub temu, da je DARS bil spet odlično pripravljeni …

  • 23:16 24. Januar 2024.

    Če dobro pogledate posnetek kako je zlomilo kamijon se lepo vidi da dars ni opravil svojega dela. Med izvozom in …

  • 18:40 24. Januar 2024.

    DARS je baje naredil vse, kar je v njegovi moči. Promet vsako leto narašča, cestnine se pobere več. Kam gre …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.