Pri lastnikih današnjih suvov gre ločiti dva tipa - takšne, ki avto vsaj nekajkrat na mesec potrebujejo tudi na slabših kolovozih ter one druge, ki imajo terenca, ker se z njega "fino vidi".
Pri pickupih je stvar precej bolj v korist lastnikov, ki potrebujejo robustne in zmogljive tovornike, a tudi s takšnimi vozili se po večini držijo vsaj kolovozov.
Potem pa pride mimo toyota hilux invincible 50. To je tisti, s katerim pri Toyoti praznujejo pol stoletja najbolj priljubljenega poltovornjaka na svetu, ki ga prodajajo kar v 180 državah sveta. Ki zmore marsikam pripeljati po več kot tono tovora in vleči za seboj prek tri tone težke prikolice.
Abrahamovca z najbogatejšo osnovo opremo executive so polepili z vpadljivimi nalepkami in ga počrnili s številnimi zunanjimi in notranjimi dodatki. Med glavne posebnosti pa gotovo sodijo BFGoodricheve terenske pnevmatike.
Kaj torej storiti s takšnim grobijanom? Za asfalt ga je škoda, niti ni varno, saj zaviranje na njem traja dolgo, v ovinkih pa gume prav prosijo milosti. Na teren je treba, tam kjer je bil hilux spočet. Ampak to, da sedim za volanom suva ali pickupa, iz mene še ne bo naredilo strokovanjaka za off-road. To dokazujejo tudi besede Janeza Marolta, inštruktorja terenske vožnje v AMZS Centru varne vožnje in uspešnega mednardnega tekmovalca z off-road vozili. "Ločim dva tipa slabih voznikov terencev. Tiste, ki slabo poznajo sposobnosti svojih avtov, saj ne poznajo niti, čemu kakšni pripomočki služijo ter so zato premalo samozavestni, in one druge, ki sami sebe bistveno precenjujejo in mislijo, da vse znajo."
Zato Marolt vsakemu, ki namerava svojega suva, terenca ali pickupa uporabljati izven gladkega kolovoza, toplo priporoča obisk tečaja terenske vožnje, kjer se lahko v varnem okolju srečajo s strmimi nakloni, prečijo ostre previse ali simulirane prepuste. Pa tudi vkopljejo avto in se naučijo tehnik, kako z različnimi pripomočki, daleč stran od druge pomoči, skušajo rešiti avto iz težav.
Kratki priročnik, kako se lotiti posameznih situacij na off-roadu
Gume
Izredno pomemben pogoj - cestne gume so neprimerne za resen off-road. Za kaj takšnega mora imeti avto posebne pnevmatike, ki so posebej primerne za oprijem v blatu in na skalah.
Testni hilux? Imel.
Vzpon
"Pri vzponih je prvo pravilo, da se jih vedno lotimo počasi, pazimo na prednji odbijač in nato na zadnjega," pravi Marolt. "Potem pa nežno pospešujemo - vedno držimo vrtljaje, pri katerih čutimo, da avto vleče. Ko začenja katera od gum izgubljati oprijem, se ne smemo ustrašiti in moramo obdržati vrtljaje."
Kot svetuje inštruktor, se vedno izplača, da gremo v primeru negotovosti iz avta in si ogledamo situacijo, ali pa da nam pri tem pomaga nekdo drug in nas vodi izven avta. "Sam sovoznika velikokrat pošljem ven. On je tisti, ki vidi gumo, kako se obnaša, tega niti morebitna kamera pred vozilom ne zmore."
Testni hilux? Tudi brez reduktorja prestav je 2,2-litrski dizel s 110 kW in 400 Nm navora za šalo zlezel na vrh hude klančine. Grobe gume delujejo skorajda kot gosenice. Če bi šlo za nohte, je še vedno pri roki gumb za vklop 100-odstotne zapore zadnjega diferenciala.
Spust
"Pri spuščanju je znova nujna počasnost, tako kot je to nasploh pravilo pri off-road vožnji. Hitrost je tista, ki napravi poškodbe. Izogibamo se vsakih nenadnih manevrov," pravi Marolt.
Testni hilux? Že reduktor prestav omogoči zelo počasno in kontrolirano vožnjo, gumb za asistenco za spust po klancu še dvigne samozavest voznika.
Vožnje prek previsov
"Pri prečnem prehodu vedno pazimo, da gredo preko gume druga za drugo, nikoli dve naenkrat."
Testni hilux? Visoki vstopni in izstopni kot z zaščito vitalnih delov ter okoli 30-centimetrski odmik od tal niso dovolj, saj je medosna razdalja daljša od treh metrov, zato je prav "trebuh" lahko šibka točka hiluxa. Upoštevanje nasveta "nikoli dve naenkrat" je zato bistveno.
Bočni naklon
Zopet: počasi in preudarno. Z volanom nadzorujemo gibanje avtomobila. V primeru začetka zdrsavanja takoj skušamo zmanjšati naklon z usmeritvijo nosa navzdol.
Testni hilux? Sposoben, tudi zaradi dobrega oprijema.
Globoke kolesnice
"Vedno se jih skušamo izogniti, vozimo raje poleg njih. Nikoli namreč ne vemo, kako globoke so in ali o avto nasedel," pravi Marolt, udeleženec tako zahtevnih mednarodnih off-road dirk, kot je SuperKarpata Trophy.
Testni hilux? Raje smo se jim izognili ... Če bi že nasedli, bi takoj poskusili z vzvratno vožnjo.
Skozi globoko vodo
Vedno se je potrebno vnaprej prepričati, kako globoka voda je in kako trdno je dno. Tudi terenski avti imajo omejitve, za najbolj ekstremne globine potrebujejo poseben snorkel. Pri vožnji skozi vodo je potrebno voziti dovolj počasi, da ne ustvarjamo vala, ki bi ob odboju od brega zalil avto.
Testni hilux? Reduktor, zapora sredinskega in zadnjega diferenciala, odločnost in telefonska številka bližnjega kmeta z močnim traktorjem. A slednjega nismo potrebovali.
Podatki o toyoti hilux invicible 50
Motor: 2.393 ccm, dizel, štirivaljni, turbodizel
Zmogljivosti: 110 kW (150 KM), 400 Nm pri 1.600 vrt./min
Masa (prazen/max. poln): 2.155 kg - 3.210 kg
Poraba: 9,0 l/100 km
Cena: od 36.800 €
Dobra novica zdaj ponuja Google spletno poslovanje na domu. Za 3 ure na spletu lahko zaslužite do 958 do 1327 …