Podražitev avtomobilov zaradi Brexita: Več vprašanj kot odgovorov

Foto: Profimedia
Foto: Profimedias
Če Velika Britaniji po izstopu iz Evropske unije iz EU ne bi podpisala sporazuma o svobodni trgovini, bi se nekateri avtomobili zaradi uvedbe carin utegnili podražiti za 10 odstotkov. Negotovost vlada tudi zaradi politike Donalda Trumpa do proizvajalcev nemških vozil, ki jim grozi z visokimi davki.
Oglej si celoten članek

Izstop Velike Britanije iz Evropske unije bi utegnil Otočanom, njihovemu gospodarstvu in industriji povzročiti velike težave. Še posebej je na udaru avtomobilska industrija, saj na Otoku proizvedejo letno kar 1,6 milijona vozil skupne vrednosti okoli 50 milijard evrov. Polovico vozil izvozijo prav na trg EU. Če Velika Britanija z EU ne bo sklenila sporazuma o svobodni trgovini, se utegnejo vozila zaradi carine, ki jih proizvajajo v Veliki Britaniji, v 27 državah EU občutno podražiti.

Britanci zaenkrat pomirili avtomobiliste

Velika Britanija je v zadnjih dveh desetletjih postala meka za japonske avtomobilske proizvajalce, saj imajo tam svoje tovarne Toyota, Nissan, Honda, kot tudi nekateri drugi proizvajalci, na primer Mini. v VB proizvajajo številni proizvajalci vozil izdelujejo pomembne komponente za avtomobile, kot so motorji, menjalniki ...

Ko bo britanski parlament potrdil Brexit, Britanci pa bodo izstopili iz EU, bo prenehal veljati sporazum o svobodni trgovini s članicami EU: Britanci si na vsak način prizadevajo, da bo sporazum sklenjen. Želijo si status, kot ga uživata Švica in Norveška. Za razliko od Mehike in Južne Koreje, ki imata sklenjen sporazum z EU od ničelni stopnji carine za avtomobile pod točno določenimi pogoji, Japonska nima sporazuma, zato se plačuje carina v višini 10 odstotkov. Brez sporazuma sta tudi Indija in ZDA. Po referendumu o izstopu VB iz EU se je zato odprlo vprašanje, kaj se bo zgodilo s tovarnami, ali se bodo zaprle?

Foto: Shutterstock Proizvodnja avtomobilov

Avtomobilske proizvajalce je takoj po referendumu pomirila britanska premierka Theresa May, zato je Renault-Nissan umaknil grožnje, da bo proizvodnjo avtomobilov preselil v celinsko Evropo. Renault-Nissan je sicer največji proizvajalec vozil v VB s 6.700 zaposlenimi v tovarni v Sunderlandu.

Cene za 10 odstotkov navzgor?

Zdaj vsi z nestrpnostjo pričakujejo pogajanja. Stopnja carine za osebne avtomobile iz tretjih držav v EU je 10 odstotkov, neodvisno o vrsti motorja in drugih karakteristikah. Kakšna bodo pravila po izstopu VB iz EU, trenutno ne ve nihče. Če sporazum ne bo sklenjen, se utegnejo vozila proizvedena na Otoku močno podražiti.

"S strani Finančne uprave RS, ki je pristojna za izvrševanje že sprejetih predpisov, zelo težko komentiramo hipotetična vprašanja, ki se nanašajo na posledice izstopa VB iz Evropske unije in njihov vpliv na morebitno povečanje carin na uvoz vozil," so nam zapisali v odgovoru, obrnili pa smo se tudi na avtomobilske proizvajalce, ki vozila proizvajajo v Veliki Britaniji.

Foto: Žurnal24 Proizvajalce avtomobilskega stekla so v že tako težkih časih dohiteli še grehi i

"Glede Brexita ne moremo ničesar komentirati," se glasi odgovor podjetja Nissan Slovenija, pri zastopniku za vozila Jaguar Land Rover (JLR), pa so nam odgovorili: "JLR uradno ne komentira Brexita. Pogajanja med Združenim kraljestvom in EU niso končana, tako da gre za špekulacije. V vsakem primeru bo 2018 stala nova tovarna JLR na Slovaškem, zato ne bi smelo prihajati do razlik."

Britanci ne bodo pobrali le češenj z vrha torte

"Če sporazum ne bo sklenjen, se bodo avtomobili zagotovo podražili. Zdaj se ne prodajajo ravno z visoko maržo. Avtomobilske tovarne živijo od poprodaje, zato ponujajo vse daljše garancije. Služijo pravzaprav z visokimi stroški servisiranja," meni ekonomist in nekdajnji gospodarski minister Matej Lahovnik, ki je prepričan, da bi ceno za Brexit avtomobilisti ob sedanjih pogojih prevalili na kupce avtomobilov.

Ne smemo zanemariti, da je tako predsednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker kot tudi drugi, trd pogajalec. "Če bi prišli v položaj, da bi Združeno Kraljestvo od odcepitve pobralo samo kar je dobro, samo koristi skupnega EU trga, bi to sprožilo ambicije še pri kakšni državi, da gre po podobni poti. Juncker ne bo dovolil, da bi Briranci pobrali smao češnje s torte. Dvomim, da bodo sklenili ugoden sporazum," pravi Lahkovnik, ki kljub dodatnemu manevrskemu prostoru, ki ga bo imela Velika Britanija za privabljanje avtomobilskih tovarna, dvomi, da bodo lahko ob zdajšnji položaju na Otoku obdržali vse tovarne. "10 odstotna podražitev bi bila velik udarec za britansko avtoindustrijo. V Vzhodni Evropi je potenciala za selitev avtomobilskih tovarn še veliko. Pot Slovaške bi znal ubrati še kdo," dodaja.

Situacija zelo negotova

V Veliki Britaniji svoje modele proizvaja tudi Mini, tam proizvajajo tudi motorje za skupino BMW Group.

Prav v teh dneh je medije preplavila novica, da bi BMW zaradi Brexita utegnil proizvodnjo prihodnjega električnega modela znamke Mini postaviti v Nemčiji in ne v britanskem Oxfordu. Kot pišejo nemški mediji, se bodo Bavarci v prihodnjih tednih na to temo sestali s predstavniki britanske vlade, šele po tem bodo sprejeli končno odločitev.

Iz BMW Griup so za zurnal24.si odgovorili, da skrbno spremljajo dogajanje, ki pa zaenkrat ostaja nespremenjeno in, da negotovost dolgoročno zagotovo ni dobra za posel in odločanje glede poslovnih odločitev.

Komentirali so tudi situacijo v ZDA, kjer novi ameriški predsednik Donald Trump grozi nemškim proizvajalcem avtomobilov s plačilom 35-odstotnega davka za vsako vozilo, ki bi ga uvozili v ZDA. Pri BMW pravijo, da so na ameriškem trgu prisotni že dolga leta, tam so odprli tovarne, delujejo lokalno in zaposlujejo na deset tisoče ljudi. V tovarni Spartanburg v Južni Karolini, ki je največja BMW tovarna na svetu, so lani proizvedli 411.171 modelov BMW X, kar je 70 odstotkov vseh modelov X. Kar 287.700 so jih izvozili.

Pod črto, globalizacija pomeni odpiranje novih delavnih mest, tudi v ZDA, zato nameravajo proizvodnjo obdržati razširjeno po vsem svetu. Načrt o gradnji tovarne v Mehiki, ne glede na Trumpove grožnje, ni ogrožen. Proizvodnjo limuzinske BMW serije 3 bodo tam začeli leta 2019.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.