Po koliko tednih postane bencin v rezervoarju star? Imamo odgovore ...

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Imata bencin in dizel rok trajanja? Se lahko sčasoma njune lastnosti poslabšajo in celo škodita motorju?
Oglej si celoten članek

Če avtomobil uporabljate redno in sproti porabite gorivo v posodi, se tega verjetno ne boste spraševali, za lastnike priključnih hibridov, ki se večinoma vozijo na elektriko in lahko s polno posodo bencina zdržijo zelo dolgo, pa je to vprašanje že bolj pomembno.

Foto: MatijaJanežič Petrol bencinski servis Barje

Da bi lahko razumeli, na kakšne načine se lahko kakovost goriva poslabša, je najprej dobro poznati njegovo sestavo. Bencin in dizel se med seboj zelo razlikujeta, vendar pa gre v osnovi pri obeh za zmesi različnih tekočih ogljikovodikov, ki med zgorevanjem sproščajo energijo.

Vendar pa se med surovo nafto in bencinsko črpalko izvede veliko postopkov, med katerimi se odstrani težke in lahko hlapljive ogljikovodike, v končnem gorivu pa ostane zmes parafinov (alkanov), olefinov (alkenov) in cikloalkanov (naftenov). Med rafiniranjem se odstranjujejo tudi nečistoče, kakršno je žveplo, dodajajo pa se snovi za izboljšanje delovanja motorja, kakršni so etanol, aditivi proti rjavenju in podobno.

Foto: Epa bencin

Pomen pravilnega skladiščenja

Prav ti dodatki lahko na dolgi rok povzročijo težave. Etanol je hidrofilna spojina, kar pomeni, da nase rad veže vodo, ki v motorju ni zaželena. Poleg tega so ogljikovodiki občutljivi tudi na oksidacijo, lahko pa tudi izparevajo. Posebno problematično je, če poleti poskušamo zagnati motor z gorivom, ki je bilo v posodi od zime, saj je zimsko gorivo običajno bolj nagnjeno k izhlapevanju od zimskega. Tako vsaj pravijo sodelavci poljudnoznanstvene revije Popular Mechanics.

Kako pa je za gorivo, ki bi zato, ker je voznik vozil le na elektriko, predolgo ostalo v posodi in se "pokvarilo", poskrbljeno v priključno hibridnih avtomobilih? Pri Renaultu so nam ob obisku njihovega tehničnega centra pojasnili, da se v primeru, ko se kdo z njihovim priključno hibridnim avtomobilom vozi tri mesece in ne porabi niti deset litrov goriva, kar je prav mogoče, na armaturni plošči pokaže opozorilo: "Staro gorivo v rezervoarju. Dolijte deset litrov." To pomeni, da je sistem ugotovil, da je v posodi staro gorivo, ki lahko škodilo motorju. Sistem v tem primeru svetuje, da se do nadaljnjega vozite v športnem ali hibridnem načinu (in seveda ne polnite baterije). In ko posodo za gorivo izpraznite do polovice, se odpeljete na črpalko ter vanjo dolijete vsaj deset litrov svežega bencina.

Ali to pomeni, da imajo goriva zares rok trajanja? Pri slovenski energetski družbi Petrolu so nam odgovorili, da goriva nimajo določenega roka trajanja, zato tudi njihove uporabnosti ni mogoče časovno omejiti. Ker pa gre za snovi organskega izvora, so seveda podvržena staranju in določene spremembe sčasoma niso izključene. Bistveno je le, da so pravilno shranjena in zaščitena pred prekomernim izhlapevanjem, kontaminacijo z nečistočami in vplivom svetlobe ter visokih in nizkih temperatur.

Foto: Profimedia Rafinerija nafte

Če gorivo dalj časa preživi v skladišču, njegovo kakovost dodatno preverijo z analizo in če je bilo pravilno uskladiščeno, je uporabno tudi po več letih. Tisti, ki gorivo shranijo doma, zadostno raven skladiščenja težko dosežejo, zato pri Petrolu priporočajo, da goriva nabavljajo le v količinah za sprotne potrebe. Tudi če gorivo v posodi avtomobila preživi mesec ali več, bo to še vedno uporabno, možno pa je, da bo, predvsem pri bencinskih avtomobilih, malce otežen zagon motorja. Ne bo pa staro gorivo poškodovalo motorja, pravijo pri Petrolu.

Posledice slabega goriva

Dodajajo, da lahko vsako gorivo neustrezne kakovosti slabo vpliva na motor. Posledice slabega goriva so lahko motnje v delovanju motorja, v skrajnih primerih pa lahko pride celo do bolj ali manj resnih poškodb delov motorja ali celo do odpovedi delovanja. Težko pa je predvideti, kako bo odstopanje kakovosti goriva od ustrezne kakovosti vplivalo na delovanje motorja.

Pri starodobnikih je treba paziti, če ti lahko uporabljajo neosvinčen bencin. Če gre za motorje s starejšo konstrukcijo ventilov, je treba uporabiti ustrezen nadomestek svinčevega tetraetila za zaščito ventilov. Ker so starodobna vozila običajno opremljena z uplinjačem (bencinski motorji), bo pri uporabi "starega bencina" to mogoče opaziti predvsem v težjem zagonu.

Življenjsko dobo goriva sicer skrajšujejo tudi dodatki ne-naftnega izvora, kakršna sta bioetanol in biodizel. To še posebej velja za biodizel, ki je namenjen le sprotni uporabi in naj ne bi bil starejši od 4 do 5 mesecev. Njegovo staranje lahko privede tudi do resnejših poškodb motorja. Pri bencinih z vsebnostjo bioetanola pa je treba paziti, da ne pridejo v stik z vodo, saj se etanol rad veže nanjo, kar lahko "osiromaši" druge pomembne lastnosti bencina, denimo oktansko število.

Foto: MatijaJanežič SVAMZ, starodobniki, zastava 750, fičko, slovenska veteranska avtomoto zveza

Spremembe v zadnjem desetletju

Goriva so se v zadnjih desetih letih pomembno spreminjala, pravijo pri Petrolu, ključna pri tem pa sta bila predvsem dva vidika. Prvi je dodatno aditiranje goriv, dodelavo standardnih goriv z dodajanjem večnamenskega paketa "performance" aditivov, ki motorje ščitijo pred nezaželenih in škodljivih oblog v notranjosti. Drugi vidik je uporaba in dodajanje biogoriv s ciljem zmanjševanja emisij ogljikovega dioksida. Danes to zahtevajo evropska, posledično pa tudi nacionalne zakonodaje držav članic, zato so k njemu zavezani tudi prodajalci goriv. Z uporabo biogoriv so povezane tudi določene omejitve.

Sestava goriv se med letom bistveno ne spreminja, z izjemo parametrov, ki so odvisni od klimatskih pogojev in vplivajo na uporabnost goriv v različnih letnih časih in pri različnih temperaturah. Za dizelska goriva slovenski standard SIST EN590 predvideva štiri obdobja: letno, zimsko in dve prehodni obdobji. Pri bencinih pa se z letnimi obdobji spreminja parni tlak, ki je eden od parametrov, ki opredeljuje "hlapnost" bencinov in je pomemben za nemoteno delovanje motorjev in njihov vpliv na emisije.

Foto: Žurnal24 Olje za cvrtje kot gorivo

Dodajanje aditivov

Na težave, ki jih prinaša uporaba biogoriv v bencinu in dizlu, ki tudi potrebujejo določeno stopnjo previdnosti in obravnave z aditivi, so nas na zadnjem sejmu dobaviteljev Automechaniki opozorili tudi pri podjetju LiquiMoly. Če imate avtomobil, ki ga večinoma vozite le poleti, pozimi pa stoji v garaži ali pa je priključno hibridni avtomobil, ki ga večinoma vozite na kratke razdalje zgolj na elektriko in se lahko zgodi, da vam posoda s fosilnim gorivom zadostuje za več mesecev, je dobro dodati aditiv s stabilizatorjem goriva, ki upočasni procese staranja v gorivu. Aditiv stabilizira gorivo in avtomobil lahko tudi po daljšem času brez težav vžgete.

Občutljivo je tudi dizelsko gorivo. Če motor nekaj časa ne deluje in gorivo ostaja v posodi, se voda zbere na dnu posode, med njo in dizlom pa se začnejo množiti različne bakterije in plesni, saj gre v dizlu za organske spojine. V posodi sčasoma nastaja gošča, ki zamaši filter in motor neha delati. Ta dodatek ubije mikroorganizme in prepreči veliko težav z dizlom.

Podobno mnenje ima tudi Walter Wagner, direktor nemškega podjetja Wagner High Quality Lubricants, ki že od leta 1994 razvija predvsem aditive za gorivo. Wagner se sicer posveča predvsem starodobnikom, ki jih lastniki preko zime pogosto pustijo stati v garažah, spomladi pa imajo težave z njihovim vžigom. Pravi, da so te težave prišle predvsem z začetki dodajanja biogoriv v bencin in dizel.

dezurni@styria-media.si

Foto: MatijaJanežič Automechanika 2022, poprodajni sejem

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 2

  • 11:48 9. Februar 2024.

    Večje vprašanje se postavlja - kaj pa gorivo iz državnih rezerv. Tisto lahko tudi nekaj časa "leži" v rezervoarjih predno …

  • 09:33 9. Februar 2024.

    s tem se ne obremenjujem. imamo več kot 20 let star vrtni traktor kosilko. pozimi je bencin v rezervarju. spomladi …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.