Preverili smo mit: je s samodejnim menjalnikom poraba goriva res večja?

Foto: Gregor Prebil
Foto: Gregor Prebil
Na skoraj 310-kilometrskem krogu po Sloveniji smo v peugeotu 308 SW z 1,6-litrskim turbodizelskim motorjem preverjali, kako se samodejni in ročni menjalnik obneseta ob vsakodnevni vožnji v službo po avtocesti, na nedeljskem izletu v hribe in pri speljevalnjih in pospeševanjih od semaforja do semaforja v urbanih okoljih.
Oglej si celoten članek

O samodejnem menjalniku kroži ogromno mitov: avto je z njim počasnejši, je vzrok za višjo porabo goriva, stroški vzdrževanja z njimi so višji ... Zato smo se odločili, da s testom te mite potrdimo ali ovržemo.

Na testu smo imeli povsem identično motorizirani vozili - dva karavanska peugeota 308 SW z 1,6-litrskim blueHDi 88 kilovatnim motorjem (120 KM), a s pomembno razliko - eden je moč na prednji kolesi prenašal s pomočjo klasičnega šeststopenjskega ročnega menjalnika, drugi pa s pomočjo klasičnega samodejnega šeststopenjskega menjalnika (EAT6). Cilj je bil ugotoviti, kakšna je razlika v porabi goriva, če sploh, z vgrajenim samodejnim oziroma ročnim menjalnikom.

Foto: Saša Despot Menjalnik v peugeotu 308 V ta namen smo postavili jasna pravila, ki se jih je bilo treba med vožnjo držati: vožnja po predpisanih hitrostnih omejitvah, med avtomobiloma je morala biti zadostna varnostna razdalja, počasna vozila na poti je bilo treba prehiteti, klimatska naprava je bila vklopljena. Pri peugeotu 308 SW s samodejnim menjalnikom smo vozili zgolj v avtomatskem načinu, menjalnik omogoča tudi ročno pretikanje, a smo želeli preveriti, kako so v najrazličnejših pogojih odmerjena prestavna razmerja menjalnika. Porabo goriva smo merili s pomočjo potovalnih računalnikov obeh vozil, saj je bil namen testa zgolj primerjava v porabi goriva med obema voziloma.

1. etapa: Simulacija vsakodnevne vožnje v službo po avtocesti

Ljubljana – Lesce
Avtocesta. Dolžina poti 48 kilometrov. Povprečna hitrost 103 km/h.
Povprečna poraba: samodejni menjalnik: 6,1 l/100 km, ročni menjalnik: 5,9 l/100 km

V prvi etapi smo simulirali vožnjo po avtocesti. Povprečna hitrost je bila zato višja od 100 km/h. Po 48 prevoženih kilometrih je bil rezultat tesen, le 0,2 litra v prid ročnega menjalnika, pri katerem voznik lahko sam odreja na katerih vrtljajih se bo vrtel motor. Pomembno je poudariti, da je poraba predvsem pri ročnem menjalniku odvisna tudi od znanja voznika o ekonomični vožnji, saj lahko od voznika do voznika močno odstopa. Zato smo se poslužili uporabe posebne mobilne aplikacije, ki je omogočila nadzor nad enakomerno vožnjo v obeh vozilih. Pri samodejnem menjalniku je bila vožnja še nekoliko bolj udobna, saj nam tudi pri zmanjševanju hitrosti in vožnji skozi cestninske postaje rok ni bilo potrebno nikoli umakniti iz volana, hkrati pa smo s pomočjo obvolanskih stikal tudi nižali ali višali hitrost tempomata, ki se nikoli ne izklopi, kot pri ročnem menjalniku, ko zaviramo ali prestavljamo.

Foto: Gregor Prebil Peugeot 308 SW

2. etapa: Simulacija vožnje na nedeljski izlet z vzponom in spustom po gorski cesti.

Lesce - Bohinjska Bistrica - vzpon na Soriško Planino - spust do Mosta na Soči
Regionalna cesta z vzponom in spustom. Dolžina poti: 75,8 km/h. Povprečna hitrost: 53 km/h.
Povprečna poraba: samodejni menjalnik: 4,7 l/100 km, ročni menjalnik: 4,5 l/100 km

V drugi etapi smo se želeli prepričati, kaj zmoreta ročni in samodejni menjalnik na "nedeljskem izletu v hribe". Pot nas je po regionalni cesti vodila iz Lesc mimo Bleda do Bohinjske Bistrice. Pred začetkom vzpona v Bohinjski Bistrici na nadmorski višini 509 metrov na Soriško Planino z vrhom pri 1.277 metrih, je potovalni računalnik pri modelu z ročnim menjalnikom kazal povprečno porabo 4,2 l/100 km, s samodejnim pa 4,6 litra. Na dolgem vzponu je do vrha povprečje pri ročnem menjalniku zraslo na 6,0 litra, pri samodejnem pa na 6,4 litra. Odstopanje je bilo nekoliko višje kot na avtocesti, vendar pa je treba spet poudariti, da je bilo vzpenjanje po ozki gorski cesti, ki je bila zaradi napluženega snega še ožja, s samodejnim menjalnikom veliko enostavnejše, saj nam ni bilo treba nikoli odmakniti rok iz volana. Presenečen sem bil, kako dobro so izračunana prestavna razmerja pri samodejnem menjalniku, saj nikoli med več kot 10-kilometrskem vzepnjanjem menjalnik ni prestavil v drugo ali prvo prestavo. Navora je bilo v vsakem trenutku dovolj, da je tudi v strmejši klanec motor "potegnil" vsaj v tretji prestavi. Za nameček pri samodejnem menjalniku, ko sem ustavil v gneči na klancu, avto v prestavi ni pobegnil nazaj po klancu, kot je to znano pri ročnih menjalnikih, če avtomobil nima vgrajenega sistem hill-assist, ki avto za nekaj sekund zadrži na klančini. Pri tem gre izpostaviti tudi 88-kilovatni dizel, ki je zelo uravnotežen motor in pisan "na kožo" samodejnemu menjalniku in tudi ročnemu. Sledil je dolg spust po zaviti in ozki cesti v dolino ter vožnja po regionalni cesti do slikovitega Mosta na Soči, kjer smo vnovič odčitali povprečno porabo. Po 75,8 prevoženih kilometrih je potovalni računalnik pri 308 SW s samodejnim menjalnikom kazal porabo 4,7 litra, z ročnim pa 4,5 litra.

Foto: Gregor Prebil Peugeot 308 SW


3. etapa: Simulacija vsakodnevne vožnje po regionalni cesti(podeželski), na primer: Domžale – Ljubljana ali Kamnik – Ljubljana.

Most na Soči – Ajdovščina
Regionalna cesta. Dolžina poti: 62,4 kilometra. Povprečna hitrost: 63 km/h.
Povprečna poraba: samodejni menjalnik: 4,3 litra, ročni menjalnik: 3,9 litra

Čeprav je bila tudi v tem primeru poraba z ročnim menjalnikom malenkost nižja, pa je samodejni menjalnik znal prepričati z dinamičnimi voznimi občutki. Nad delovanjem ročnega menjalnika nismo imeli nikakršnih pripomb in predstavlja velik korak naprej pri razvoju roočnih menjalnikov znamke Peugeot. Samodejni menjalnik zahteva nekaj prilagajanja, ki pa ga voznik hitro osvoji in ve, do katerih vrtljajev pospeševati. Med ovinki je ta menjalnik zelo domač. Prestavljanje je hitro in dinamično, povsem enakovredno ročnemu, pri čemer lahko voznik po bolj natančni liniji vstopa in izstopa iz ovinka, saj se s položajem rok na volanu, ki je vseskozi nespremenjen, nič ne obremenjuje. Voznik lahko vožnjo še popestri s pritiskom na tipko S ob ročici menjalnika. Ko je funkcija vklopljena, se to vozniku izpiše na zaslonu med merilniki, takrat se tudi način prestavljanja spremeni. Računalnik dovoli, da se motor zavrti v višje vrtljaje in prestavlja kasneje, kar omogoča bolj dinamično vožnjo. Po dobrih 60 kilometrih poti je bila razlika v porabi zgolj 0,4 litra plinskega olja, kar je veliko manj od predsodkov, da samodejni menjalniki porabijo tudi do dva litra več goriva kot ročni.

Foto: Saša Despot Peugeot 308 SW

4. etapa: Simulacija poslovne ali izletniške poti na relaciji Primorska - Ljubljana

Ajdovščina - Ljubljana
Hitra cesta in avtocesta. Dolžina poti: 93,9 kilometra. Povprečna hitrost: 105 km/h.
Povprečna poraba: samodejni menjalnik: 5,4 l/100 km, ročni menjalnik: 5,5 l/100 km

Na vožnji iz Primorske do Ljubljane smo dobili za nas presenetljiv rezultat. Vožnja je bila s samodejnim menjalnikom celo varčnejša, kot z ročnim. In to kljub vožnji po avtocesti in hitri cesti, ki se je večino časa proti Ljubljani vzpenjala. Pri ročnem menjalniku ima voznik nekoliko več manevrskega prostora, vendar to vedno ni porok za nižjo porabo. Hkrati se je samodejni menjalnik sposoben od voznika učiti, saj na dolgi rok, na določeno število prevoženih kilometrov, posname obnašanje voznika, spozna njegov slog vožnje in temu primerno prilagodi način prestavljanja. Po skoraj 200 kilometrih poti smo obnašanje samodejnega menjalnika do potankosti osvojili, ta se je prilagodil tudi naši vožnji, tudi zato je bila poraba z njim na koncu nižja, kot v primeru ročnega menjalnika.

5. etapa: Simulacija vožnje po mestu

Ljubljana (mesto)
Mestna vožnja. Dolžina poti: 29,3 kilometra. Povprečna hitrost: 28 km/h
Povprečna poraba: samodejni menjalnik 5,3 l/100 km, ročni menjalnik: 4,8 l/100 km

Obe vozili sta bili opremljeni s sistemom start/stop, ki na semaforjih zaustavi motor in ga, ko voznik pohodi sklopko, v trenutku spet zažene. Test smo opravljali v času, ko je na mestnih vpadnicah veliko vozil, a je vožnja potekala tekoče, če izvzamemo ustavljanja na semaforjih. Na ljubljansko obvoznico nismo zapeljali. Kljub številnim ustavljanjem in speljevanjem je dizelski motor s samodejnim menjalnikom porabil v povprečju 5,3 litra plinskega olja, ali pol litra več kot z ročnim menjalnikom.

Skupna poraba po podatkih potovalnih računalnikov:

Dolžina poti: 309,4 kilometra, povprečna hitrost 65 km/h
Povprečna poraba: samodejni menjalnik: 5,1 litra, ročni menjalnik: 4,9 litra

Zaključno mnenje

Gospodarnost je bila v preteklosti ob nakupni ceni eden od glavnih dejavnikov, zakaj so se kupci pri nas izogibali avtomatike. Z obširnim testom smo se lahko prepričali, da temu ni več tako. Tudi pri Peugeotu so samodejne menjalnike približali vsem tipom voznikov, saj je na voljo praktično v celotni paleti vozil. Njihov klasični šeststopenjski samodejni menjalnik je enostaven za vožnjo, ki je udobna, brez poseganja za prestavno ročico menjalnika pred ovinki, klanci, med prehitevanjem ... Vozniških napak je pri samodejnem menjalniku manj. A povsem ovreči mita, da samodejni menjalniki porabijo več goriva, ne moremo, saj je bila poraba z ročnim menjalnikom po 309 kilometrih poti za 0,2 litra nižja kot samodejnim menjalnikom, a to je razlika, ki je praktično zanemarljiva, celo na dolgi rok. Razlike ni niti v ceni v primeru financiranja Peugeot, saj je mesečni obrok za  vse 308 1.6 BlueHDi (120 KM) z ročnim ali avtomatski menjalnikom izenačen na mesečni obrok v višini 119 evrov.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 10

  • 18:01 13. April 2016.

    Avtomatski menjalnik je zakon! Včasih smo telefonirali doma po žici, danes surfate po netu sredi gozda... Tehnika je šla s …

  • 18:01 13. April 2016.

    Avtomatski menjalnik je zakon! Včasih smo telefonirali doma po žici, danes surfate po netu sredi gozda... Tehnika je šla s …

  • Spoštovani,<br /><br />Test smo opravili s pomočjo posebne mobilne aplikacije, ki smo jo uporabili pri obeh voznikih, v obeh vozilih …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.